Kompozytor, pianista i pedagog, urodzony 2 stycznia 1925 we Lwowie. Zmarł 28 stycznia 2017 w Lublinie.
-
Karierę muzyczną rozpoczął we Lwowie, gdzie studiował kompozycję i grę na fortepianie. Następnie uczył w tamtejszym Konserwatorium. Jako pianista występował z własnymi utworami i w repertuarze klasycznym, jednak karierę uniemożliwiła mu choroba ręki. Komponując, szczególną wagę przykładał do tematyki religijnej, co zostało negatywnie przyjęte przez władze sowieckie, które poddały Nikodemowicza represjom, obejmującym między innymi odebranie mu posady w lwowskim Konserwatorium. W 1980 roku wraz z rodziną przeprowadził się do Lublina. Wieloletnia działalność twórcza przyniosła mu po latach tytuł Honorowego Obywatela tego miasta.
Andrzej Nikodemowicz był laureatem III nagrody na Wszechzwiązkowym Konkursie Kompozytorskim w Moskwie (1961), Nagrody im. Św. Brata Alberta za całokształt twórczości (1981), Nagrody Prezydenta miasta Lublina (1999), Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (2000) oraz Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000). Ponadto otrzymał Medal i Dyplom Ojca Św. Jana Pawła II „Pro Ecclesia et Pontifice" (2003), a także tytuł „Profesora honoris causa" Akademii Muzycznej we Lwowie (2003).
Od 1989 zajmował stanowisko prezesa Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. W 2015 roku na Walnym Zebraniu ZKP postanowiono uhonorować go tytułem Członka Honorowego Związku.
Ważniejsze kompozycje:
- Trzy pieśni na sopran i fortepian (1945-47)
- Romans na skrzypce i fortepian (1947)
- Sonata fortepianowa nr 1 (1947)
- Trzy pieśni na sopran i fortepian (1948-56)
- Pięć preludiów na fortepian (1948)
- Sonata na skrzypce i fortepian (1948-49)
- Kołysanka na skrzypce i fortepian (1949)
- Trzy pieśni na baryton i fortepian (1949-51)
- Nokturn na skrzypce i fortepian (1951)
- Dwie pieśni na sopran i fortepian (1951)
- Sonata fortepianowa nr 2 (1952)
- Requiem na sopran, chór i organy (1952-98)
- Trois Poèmes na skrzypce i fortepian (1955-56)
- Pięć wokaliz na sopran i fortepian (1957)
- Sześć małych etiud na fortepian (1958)
- De nativitate, kantata na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1958)
- Wariacje C-dur (wersja I) na fortepian (1958)
- Sonata fortepianowa nr 3 (1958)
- Dialogus Virginis cum Cruce I, kantata na sopran solo, chór męski i orkiestrę (1959)
- Ekspresje, 66 miniatur w 6 cyklach na fortepian (1959-60)
- Planctus Christi morientis, kantata na baryton, chór mieszany i orkiestrę (1960)
- Dwadzieścia ekspresji na fortepian i orkiestrę (1960)
- Rorate, coeli, desuper, kantata na 2 chóry mieszane a capella (1960-61)
- De Christo moriente (wersja I), kantata na sopran, baryton i chór mieszany a cappella (1963)
- Musica concertante per soprano e gran orchestra (1963)
- Musica concertante, transkrypcja na obój, dwa fortepiany i perkusję (1963)
- In Paschale Domini, kantata na chór mieszany i orkiestrę (1963, 1987)
- Pięć dialogów na flet i fagot (1964)
- Trzy kołysanki na obój i fortepian (1964)
- Trzy nokturny na trąbkę i fortepian (1964)
- Trzy etiudy na fortepian (1964)
- Impresja na fortepian (1965)
- Improvisazione per due violini e pianoforte (1965)
- Z Gorzkich żalów 'Płacz u grobu Chrystusa Pana' (wersja I) na baryton i małą orkiestrę (1965)
- Ad Christum, mała kantata na chór mieszany, fortepian i orkiestrę smyczkową (1965-66)
- Trzy bajki o nocy i księżycu na sopran i fortepian (1966)
- Sonorita per violino solo (1966)
- Sonorita per pianoforte solo (1966)
- Musica concertante per tre na flet, altówkę i fortepian (1966-67)
- Concertino na tematy "Sonatiny C-dur" Muzio Clementiego (wersja I) na fortepian i 8 instrumentów dętych (1967)
- Rhythmus de Virgine, kantata na sopran solo, fortepian, harfę, talerze i orkiestrę smyczkową (1967)
- Koncert kameralny na skrzypce i zespół instrumentalny (1968)
- Litania Loretańska I na chór 20 tenorów a cappella (1968)
- Muzyka do sztuki teatralnej Wesele Stanisława Wyspiańskiego (1969)
- Szklana góra, pantomima na narratora i zespół instrumentalny (1969)
- Sonorita per violoncello solo (1971)
- Sonorita quasi una sonata per violino, violoncello e pianoforte (1971)
- Dialogus Virginis cum Cruce II, kameralna kantata na mezzosopran solo, baryton solo, 2 flety, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1971)
- Lamentacja "Rythm do Pana Jezusa Ukrzyżowanego Patrząc na Figurę Męki Pańskiey" (wersja I) na sopran solo, 2 klarnety, fagot i wiolonczelę (1971)
- Sonorita w trzech zwrotkach na fortepian (1972)
- Osiem polskich pieśni ludowych na chór mieszany i zespół instrumentalny (1972-88)
- Koncert na skrzypce i orkiestrę (1973)
- Suita na flet, obój, klarnet i fagot (1973)
- Symfonia (1974-75)
- Capriccio na skrzypce solo (1976)
- Rozmowa duszy z Matką Bolesną I, kantata na mezzosopran i chór chłopięcy (lub żeński) a cappella (1976)
- Rozmowa duszy z Matką Bolesną II, kantata na mezzosopran, chór żeński i chór chłopięcy a cappella (1976)
- Dwa Rubajaty Omara Chajjama (wersja I) na baryton i fortepian (1976)
- Dwa Rubajaty Omara Chajjama (wersja II) na baryton i orkiestrę kameralną (1976)
- Magnificat na chór żeński i orkiestrę (1977-78)
- Lamentacja 'Rythm do Pana Jezusa Ukrzyżowanego Patrząc na Figurę Męki Pańskiey' (wersja II) na sopran solo, flet piccolo, wiolonczelę i 2 fortepiany (1978)
- Il canto solingo na sopran i taśmę (1979)
- Ofiara wieczorna (wersja I), kantata na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1980-84)
- Z Gorzkich żalów 'Płacz u grobu Chrystusa Pana' (wersja II) na baryton i orkiestrę smyczkową (1981)
- Z Gorzkich żalów 'Płacz u grobu Chrystusa Pana' (wersja III) na baryton i organy (1981)
- Słysz, Boże, wołanie moje, kantata na alt i orkiestrę (1981)
- Salve Regina na chór chłopięcy i organy (1981)
- Antyfona do Najświętszej Marii Panny (wersja I) na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1982)
- Ave, Maris Stella, kantata na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1983)
- Litania Loretańska II (wersja I) na sopran solo (1983)
- Sequentia paschali (Sekwencja Wielkanocna), kantata na chór mieszany i orkiestrę (1984)
- Ofiara wieczorna (wersja II), kantata na chór mieszany i organy (1984)
- Etiuda-toccata na fortepian (1984)
- Exultemus Domino (Psalm na otwarcie kościoła) na chór mieszany a cappella (1985)
- Litania Loretańska II (wersja II) na sopran i organy (1985)
- O jak bolejesz Matko, kantata na chór mieszany a cappella (1985)
- Zaśnięcie na chór mieszany a cappella (1985)
- Antyfona do Najświętszej Marii Panny (wersja II) na chór mieszany i organy (1985)
- Laudate Dominum, kantata na mezzosopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1985-87)
- Cztery medytacje na fortepian (1986)
- Mała suita na orkiestrę (1986)
- Cztery pieśni na 4-głosowy chór żeński a cappella (1986)
- Cztery pieśni na mezzosopran i fortepian (1988)
- Kołysanka (wersja I) na sopran i fortepian (1988)
- Zostawione piosenki, 5 pieśni na sopran i fortepian (1988)
- Grudki kadzidła I, 9 miniatur na 3-głosowy zespół niskich głosów męskich i 3-głosowy zespół głosów żeńskich a cappella (1989)
- Grudki kadzidła II, 6 miniatur na sopran solo i alt solo a cappella (1989)
- Psałterz Dawidów, 35 psalmów Jana Kochanowskiego na chór męski a cappella (1989)
- Litania Loretańska III na sopran, chór męski i orkiestrę (1989-90)
- Lamentacja 'Rythm do Pana Jezusa Ukrzyżowanego Patrząc na Figurę Męki Pańskiey' [wersja III] na sopran solo i organy (1990)
- Litania Loretańska IV na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1990)
- Tryptyk, 3 psalmy Jana Kochanowskiego na sopran i organy (1990)
- Pięć kołysanek na skrzypce i fortepian (1991)
- Cantus Humilis - Grudki kadzidła III (wersja I) na sopran solo, alt solo, tenor solo i kameralny zespół instrumentalny (1991)
- Cantus Humilis - Grudki kadzidła III (wersja II) na sopran solo, alt solo, tenor solo, chór i kameralny zespół instrumentalny (1991)
- Cantus Humilis - Grudki kadzidła III (wersja III) na tenor solo i kameralny zespół instrumentalny (1991)
- Wariacje na temat pieśni "Ave Maris Stella" na organy (1991)
- Litania Loretańska II - Canzona (wersja III) na sopran i kameralną orkiestrę dętą (1992)
- Litania Loretańska II - Canzona (wersja IV) na flet i kameralną orkiestrę dętą (1992)
- Cztery pieśni do słów George'a Herberta na sopran, trąbkę i organy (1992)
- Dwie toccaty na organy (1992)
- Concertino na tematy 'Sonatiny C-dur' Muzio Clementiego (wersja II) na 2 ksylofony i 8 instrumentów dętych (1993)
- Kołysanka (wersja II) na skrzypce i fortepian (1993)
- In matutinum, kantata na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1993)
- Koncert fortepianowy nr 1 (1994)
- Suita polska, 6 polskich pieśni ludowych na organy (1995)
- Wariacje na temat pieśni 'Chrystus Zmartwychwstał jest' na organy (1996)
- Wariacje na temat pieśni o św. Stanisławie 'Chwała Tobie Gospodzinie' na organy (1996)
- Via Crucis, oratorium na Niedzielę Palmową na solistów, chór mieszany i orkiestrę (1996)
- Sześć medytacji (wersja I) na trąbkę i organy (1997)
- Sześć medytacji (wersja II) na organy (1997)
- Sześć medytacji (wersja III) na fortepian (1997)
- Siedem medytacji (wersja IV) na flet i orkiestrę smyczkową (1997)
- Cztery pieśni na sopran i orkiestrę (1997)
- Msza 'Misterium Krzyża Świętego' na sopran, tenor, baryton i orkiestrę (1998)
- Hymnus pro peccatis na sopran, chór i organy (1999)
- Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny (wersja I) na tenor (lub sopran) i małą orkiestrę (1999)
- Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny (wersja II) na tenor (lub sopran), flet, obój i organy (2000)
- Dyptyk, dwa małe utwory na chór mieszany (2000)
- Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny (wersja III) na sopran (lub tenor) i orkiestrę smyczkową (2001)
- Koncert fortepianowy nr 2 (2002)
- De Christo moriente (wersja II), kantata na sopran, baryton, chór sopranów i orkiestrę smyczkową (2002)
- Koncert fortepianowy nr 3 (2003)
- Concerto-Meditazione na wiolonczelę i orkiestrę (2003)
- Koncert fortepianowy nr 4 (2003)
- Koncert fortepianowy nr 5 (2004)
- Koncert wiolonczelowy nr 2 (2005)
- Wariacje C-dur (wersja II) na dwa fortepiany (2006)
- Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny (wersja IV) na sopran i 4-głosowy chór a cappella (2006)
- Per tromba ed archi (2006)
- Psalmus paenitentialis (Psalm pokutny) (wersja I) na alt solo, baryton solo i orkiestrę (2006)
- Psalmus paenitentialis (Psalm pokutny) (wersja II) na alt solo, baryton solo i organy (2006)
- Koncert fortepianowy nr 6 (2007)
- Koncert fortepianowy nr 7 (2007)
- Mały koncert na waltornię i orkiestrę smyczkową (2007)
- Te, Matrem Dei, laudamus, kantata na sopran, chór i zespół instrumentalny (2007)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2006; aktualizacja: MG, listopad 2020.
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)
Galaktyka polskiej muzyki