Urodził się 28 maja 1961 roku w Więcborku koło Bydgoszczy. Jest absolwentem szkoły muzycznej (klasa fortepianu i organów) oraz Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Krakowie. Jeszcze w czasie studiów został laureatem kilku konkursów: Muzyki Kameralnej w Łodzi (I nagroda), Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu (II nagroda), Konkursu Wokalnego im. Antonina Dvořaka w Karlowych Warach (II nagroda). W 1986 roku otrzymał stypendium Meistersinger Konservatorium w Norymberdze, gdzie kontynuował naukę, a następnie podpisał kontakt z operą w tym mieście. W Norymberdze zaśpiewał pierwsze czołowe partie barytonowe w "Trubadurze" Giuseppe Verdiego, "Pajacach" Rugierro Leoncavalla, "Parsifalu" i "Tanhäuserze" Richarda Wagnera.
Szczególne istotne okazały się sukcesy na dwóch najważniejszych europejskich konkursach wokalnych: Belvedere w Wiedniu w 1989 roku, na którym Andrzej Dobber zdobył trzy nagrody (m.in. dziennikarzy i publiczności) oraz ARD w Monachium w 1990 roku, gdzie otrzymał I nagrodę. Zaowocowało to podjęciem współpracy z operą we Frankfurcie nad Menem, wystąpił tam m in. w premierach "Carmen" Georges'a Bizeta (Escamilio), "Cyrulika sewilskiego" Gioachina Rossiniego (Figaro) i "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego (rola tytułowa). W latach 90. systematycznie śpiewał też w Kolonii oraz Komische Oper w Berlinie, m.in. jako Tonio w "Pajacach" Leoncavalla, Alfio w "Rycerskości wieśniaczej" Pietro Mascagniego, Escamilio w "Carmen", Nauczyciel muzyki w "Ariadnie na Naxos" Richarda Straussa.
W 2000 roku Andrzej Dobber wziął udział w tournée La Scali do Japonii, a na mediolańskiej scenie zadebiutował w roku następnym jako Monterone w "Rigoletcie" oraz Luna w "Trubadurze" Verdiego. W tej ostatniej roli wystąpił kilka miesięcy później na festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. Do Florencji wracał potem wielokrotnie, m.in. jak Ezio w "Attili", tytułowy Makbet w operze Verdiego czy Scarpia w "Tosce" Giacoma Pucciniego. W 2006 roku w paryskiej Opera Bastille zaśpiewał Rigoletta, a w 2008 roku Millera w "Luisie Miller" Verdiego. W 2007 roku partią Amonasra w "Aidzie" Verdiego zadebiutował w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako trzeci polski baryton w historii tego najsłynniejszego na świecie teatru operowego. W następnych sezonach wystąpił tam jako Giorgio Germont w "Traviacie" oraz Stankar w "Stiffeliu" Verdiego. 31 grudnia 2010 roku weźmie udział w premierze nowej inscenizacji "Traviaty" w Metropolitan.
– Są jednak w "Rigoletcie" pewne wartości niezmienne, takie jak miłość czysta i bezinteresowna, dla której i dziś jesteśmy skłonni do poświęceń. Jeśli odnajdziemy to u bohaterów Verdiego, jego opera będzie przejmującym utworem. Taką prawdę ma w sobie tytułowy bohater w ujęciu Andrzeja Dobbera. Jest on przy tym artystą, który choć występował już wiele razy w tej roli, wciąż potrafi odkryć w niej coś nowego, dostosowując się do koncepcji reżysera (...). Aktorstwo Andrzeja Dobbera jest oszczędne, a to, co robi on na scenie, wynika z muzyki. Nie eksponuje nadmiernie mocnego, ładnego głosu, ale pięknie prowadzi verdiowską frazę i co dowodzi najwyższej klasy – potrafi odkryć znaczenie każdego słowa tekstu, który dla wielu śpiewaków bywa jedynie dodatkiem do muzyki. Andrzej Dobber zdominował spektakl w Operze Wrocławskiej, choć wielu widzów przyszło dla swej krajanki Aleksandry Kurzak, która ze światowych teatrów przyjechała na premierę – Jacek Marczyński, "Rzeczpospolita" 2007.
Lista prestiżowych teatrów, w których występuje Andrzej Dobber, jest znacznie dłuższa. Należy do niej dodać m.in. Deutsche Oper oraz Staatsoper w Berlinie, Semperoper w Dreźnie, Covent Garden w Londynie, Staatsoper w Wiedniu, opery w Amsterdamie, Glasgow, Hamburgu, Monachium, Petersburgu, Tel Awiwie, Tuluzie, Tokio, czy Vancouver. Bardzo świadomie dobiera repertuar. Od kilku lat koncentruje się niemal wyłącznie dziełach Verdiego i Pucciniego. Potrafi odmówić udziału w spektakularnych przedsięwzięciach, w jednym z wywiadów powiedział:
– Nad każdą propozycją należy się zastanowić, mieć świadomość, wiedzieć, w jakim punkcie kariery aktualnie się znajdujemy, na jakim etapie życia artystycznego. Nie wolno ulegać naciskom menedżerów, agentów, bo koszty błędnych decyzji ponosi tylko artysta.
Andrzej Dobber ma również bogaty repertuar koncertowy, obejmujący dzieła symfoniczne i oratoryjne wszystkich epok. Śpiewał m.in. z takimi orkiestrami, jak NHK Symphony Orchestra, Israel Symphony Orchestra, Berlińscy Filharmonicy, Wiener Symphoniker, Concertgebouw Orchester, Gewandhaus Orchester, Staatskapelle Dresden, Rundfunk Symphonie Orchester Berlin, Bayerische Rundfunk Orchester, czy Sinfonia Varsovia i orkiestra Filharmonii Narodowej.
Na polskich scenach Andrzej Dobber pojawił się dopiero w 1997 roku w Operze Narodowej jako Simon Boccanegra w operze Verdiego. Do tego teatru powrócił w następnych sezonach jako Rigoletto, Escamilio, a w lutym 2010 roku wziął udział w premierze Traviaty w inscenizacji Mariusza Trelińskiego. Z tym samym reżyserem pracował przy premierze Króla Rogera Karola Szymanowskiego w 2007 roku w Operze we Wrocławiu, tworząc znakomitą kreację jako tytułowy bohater tego dzieła. W Rogera wcielił się także w Teatrze Maryjskim w Petersburgu oraz na festiwalu w Edynburgu, również w spektaklach wyreżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego.
W 2013 roku nagrał solową płytę "Arias", która w kwietniu 2014 roku zdobyła nagrodę Fryderyk w kategorii "najlepszy album solowy w muzyce klasycznej".
W lutym 2015 roku otrzymał niemiecki honorowy tytuł Kammersänger przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym. To elitarne wyróżnienie przyznawane jest bardzo rzadko i tylko przez przedstawicieli najwyższych władz. Godność ta wywodzi się z czasów feudalnych, kiedy królowie i książęta nazywali tak szczególnie wyróżniających się talentem ulubionych artystów występujących na ich dworze.
Autor: Jacek Marczyński, kwiecień 2010. Aktualizacja: październik 2016, AG.