Urodziła się w Kowarach w 1985 roku. Wykształcenie zdobyła w praskiej FAMU i w uczelniach londyńskich: Goldsmiths College i London College of Communication. Swoje prace pokazywała m.in. w Londynie, Wiedniu i Lizbonie. Wydała dwie niskonakładowe publikacje: I like you, I like you a lot (2011) i *some text missing* (2011).
Od dokumentacji do emocji
W "Concrete Mushrooms" (Betonowe grzyby) fotografka udokumentowała bunkry w Albanii. Enver Hodża, przywódca i dyktator tej bałkańskiej republiki, w latach 1967-86 nakazał wybudowanie ponad 750 tysięcy bunkrów, wierząc, że zapewnią one bezpieczeństwo kraju w razie ataku Chin lub wojsk Układu Warszawskiego. Dobrucka pokazuje bunkry jako stałe elementy krajobrazu, ukryte na plażach i w lasach. Cykl miał swój pokaz w Kunst Raum Riehen w Szwajcarii.
Emocjonalny projekt "I like you, I like you a lot" to rejestracja rodzinnych relacji i smutku po śmierci młodszego brata artystki. Przy okazji pracy nad osobistym tematem udało się jej uchwycić polskie realia, małomiasteczkową nudę i fascynacje dojrzewającego tam chłopca. W tekście towarzyszącym fotografiom artystka zwraca uwagę na bezkrytyczne przyjmowanie wzorców amerykańskich przez pierwsze pokolenie dorastające po epoce komunizmu. Cykl został wybrany do zestawienia najbardziej obiecujących fotografów przez "International Photography Annual".
W eksperymentalnym projekcie "Encounters" fotografka porównuje metody produkcji sztuki ludowej w Polsce i innych krajach (m.in. Indie). Punktem wyjścia była dla niej łowicka wycinanka, którą próbowali odtworzyć lokalni twórcy niezwiązani z tym kręgiem kulturowym. Zamiarem Dobruckiej było pokazanie, jak działa dialog międzykulturowy w dobie kapitalizmu i globalizacji.
"Poczuj bogactwo, równaj do elity"
Cykl "Life is on a New High" opowiada o zmieniającym się krajobrazie Bombaju, finansowej stolicy Indii. Najbardziej krytyczny ze wszystkich dotychczasowych projektów Dobruckiej powstał ze zdjęć i materiałów reklamujących luksusowe nieruchomości. Artystka kolejny raz przygląda się przenikaniu kultur: chęć dogonienia Zachodu (lub jego wyobrażenia) skutkuje rozwarstwieniem społecznym i chaosem w przestrzeni wspólnej.
Wystawy indywidualne:
2015:
"By Set Square, Compass and Eye", (with Emma Charles), South Kiosk Gallery, London
2013:
"I like you, I like you a lot", Wallflower Gallery, Mildura Arts Center, Mildura, Australia
2011:
"I like you, I like you a lot", Tirana Ekspres, Tirana, Albania
"Dystans", The Agency Gallery, London
2010:
"I like you, I like you a lot", Kallitas Elott Galeria, Tuzrakter Arts Centre, Budapest
2007:
"The Swimming Pool Series", The Foundry, London
Wystawy grupowe:
2015:
"Famille", Tete Prenzlauerberg, Berlin, cur. Kaetha
'Sunday in the Park with Ed', Display Gallery, London
Plat(t)form, Witherthur Museum of Photography, Switzerland, cur. Thomas Seelig and Duncan Forbes
2014:
'Workshop on Wedding Photography and Sexuality', Openhaus ZK/U, Berlin, Germany (performance)
'Death and Dying', MAG3 Gallery, Vienna, Austria, cur. David Lilington
'Non-Static Depiction', Napa Gallery, Rovaniemi, Finland
'Non-Static Depiction', Vyner Street Gallery, London
'Restate', ArtICurate, NEO Bankside, London, cur. Carmen Stolfi
'Non-Static Depiction', Ataturk Arts Center, Sivas, Turkey
2013:
'Vitis Vinifera', London, cur. Dragan Aleksic, Cederic Christie, and Pascal Rousson
'Vikhroli Skin', Godrej Foundation, Mumbai, India
a jam session, Anti Frieze Party, ArtICurate, London
"Bodies That Matter", Space Station Fifty-Five, London, cur. ArtLacuna
Barbican Arts Trust, Art Works Open, London (exh cat)
Deutsche Bank Award Winners Exhibition, UAL Showroom, London
Space 188 Open Studio, Mumbai, India
Nagrody i granty:
2015:
Plat(t)form event, Winterthur Museum of Photography, Winterthur, Switzerland
2011:
Bloomberg New Contemporaries, UK
Sotiri Prize, Korce, Albania
Photo Diploma Award, Poznan. Poland
Bar Tur Award (Nomination), UAL, London
2010:
Deutsche Bank Fine Art Photography Award and Grant, London
Magenta Flash Forward, Toronto, Canada
oprac. Michał Dąbrowski 10/04/2015