Kompozytor, dyrygent i organista. Urodzony 21 czerwca 1911 w miejscowości Irządze koło Kielc, zmarł 10 stycznia 1981 w Worcester (stan Massachusetts).
Kompozytor, dyrygent i organista. Urodzony 21 czerwca 1911 w miejscowości Irządze koło Kielc, zmarł 10 stycznia 1981 w Worcester (stan Massachusetts).
W latach 1933-34 studiował grę na fortepianie w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. Jednocześnie pracował jako pianista-ilustrator w Teatrze im. Juliusza Słowackiego oraz korepetytor i dyrygent chórów w Operze Krakowskiej. Od 1935 do 1937 odbył studia na pod kierunkiem Stanisława Kazury, Kazimierza Sikorskiego (kompozycja) i Waleriana Bierdiajewa (dyrygentura) w Konserwatorium Warszawskim. W latach 1947-49 kontynuował naukę z zakresu dyrygentury u Bierdiajewa w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie.
Od 1935 był nauczycielem w Biskupiej Szkole Muzycznej w Kielcach, następnie organistą, dyrygentem chórów i pedagogiem w Jędrzejowie (1936-39). W 1952 przez kilka miesięcy sprawował funkcję drugiego dyrygenta Wojewódzkiej Orkiestry Symfonicznej w Kielcach. Od 1953 kierował założoną przez siebie Robotniczą Orkiestrą Symfoniczną, w latach 1955-56 także Reprezentacyjnym Chórem Miasta Radomia.
W 1965 Aleksander Marczewski wyemigrował do Stanów Zjednoczonych i zamieszkał w Scranton w stanie Pensylwania. Był organistą i dyrygentem chórów w polskich kościołach na terenie stanów Pensylwania oraz Nowy Jork. W 1968 przeniósł się do Worcester, gdzie pracował jako organista przy kościele polonijnym, prowadził chór miejscowego liceum i organizował koncerty. Zajmował się równocześnie działalnością publicystyczną - m.in. pisał artykuły do prasy polonijnej, popularyzujące polską muzykę współczesną.
W 1956 otrzymał Nagrodę Wojewody Kieleckiego, w 1959 Nagrodę miasta Radomia.
Ważniejsze kompozycje:
- Sonety wojenne na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1935)
- Dwie fugi organowe (1936)
- Wariacje organowe (1936)
- Album pieśni świeckich na chór mieszany a cappella (1936-46)
- Uwertura na orkiestrę (1937)
- Kantata żałobna na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1937)
- Trzy utwory na skrzypce z fortepianem (1937)
- Wariacje na fortepian (1938)
- Etiuda na fortepian (1940)
- Sześć nokturnów na fortepian (1940)
- Dwie msze na chóry męskie z towarzyszeniem organów (1940)
- Trzy msze na chóry żeńskie z towarzyszeniem organów (1942)
- Daniel, opera według dramatu Stanisława Wyspiańskiego (1942-44)
- Elegia i Andante na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (1943)
- Fuga na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1943)
- Barkarola na fortepian (1945)
- Kujawiak charakterystyczny na fortepian (1945)
- Sonata na fortepian (1945)
- Wariacje symfoniczne na orkiestrę (1950)
- Uwertura radomska na orkiestrę (1954)
- Obrazki wiejskie na orkiestrę (1955)
- Kaskada dźwięków na skrzypce z fortepianem (1956)
- Szkice symfoniczne na orkiestrę (1956)
- Suita ludowa na orkiestrę (1957)
- Dziesięć pieśni na głos z fortepianem (1959)
- Symfonia nr 1 D-dur (1960)
- Impresje ludowe na orkiestrę (1961)
- Suita kielecka na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1962)
- Miniatury na mały zespół kameralny (1964)
- Obrazki z Nowego Świata, miniatury na fortepian (1965)
- Symfonia nr 2 "Kosmos" [wersja I] na wielką orkiestrę symfoniczną i chór mieszany ad libitum (1966)
- Suita góralska (Podhale) na chór mieszany a cappella (1968)
- Symfonia nr 2 'Kosmos' (wersja II) na wielką orkiestrę symfoniczną, 2 chóry mieszane i kwartet wokalny (1968)
- Miasteczko na chór mieszany z fortepianem (1970)
Autor: Małgorzata Kosińska, listopad 2007