Wśród projektów, z którymi najbardziej się identyfikuje, artystka wymienia dwa z dziedziny szkła użytkowego i dwa z dziedziny szkła artystycznego. Do pierwszej kategorii należy zestaw kieliszków "Góra-Dół", których można używać z obu stron.
Trudno właściwie powiedzieć, która część jest podstawą, a która kielichem. Projekt był pracą dyplomową artystki. Jak mówi w rozmowie z Culture.pl, chciała stworzyć naczynia dające szersze możliwości zastosowania oraz zachęcić użytkownika do zabawy formą.
"Odkąd zaczęłam 'uczyć się szkła', nie mogłam zrozumieć, dlaczego formy dostępne w sklepach zawsze są takie idealne, symetryczne, nieskazitelne i nienaturalne. Wydawały mi się krzyczeć z regałów 'to nie my! jesteśmy inne!' Teraz gdy mam pełną świadomość charakteru materii, staram się zawsze 'przemycać' prawdziwą naturę szkła. Wydaje mi się, że udało mi się to w projekcie 'Góra-Dół' " - mówi Agnieszka Kajper.
Drugim jej ulubionym projektem z dziedziny szkła użytkowego jest zestaw kieliszków "Volver" stworzony na zamówienie firmy Meble VOX. Projektantka określa je jako "dowcipne naczynia z wgnieceniami na ściankach, nawiązujące do trendów z pogranicza fun designu".
"W wypadku materiału, który daje niemal nieograniczone możliwości, sztuką jest zachowanie powściągliwości w wyborze środków, tak aby nie przetłoczyć. Dwoma rękoma podpisuje się tu pod maksymą: 'im mniej tym więcej' " – mówi artystka.
Wspomniane przez nią projekty ze szkła artystycznego to "Garden Works" oraz instalacja "Kręgo-słup". Pierwszy z nich powstał w ramach "Glaserne Garten von Frauenau" Muzeum Szkła we Frauenau w Niemczech i stał się częścią stałej ekspozycji tego muzeum.
"To zabawa skojarzeniami oraz materią. Akcesoria ogrodnicze zostały przetransponowane w rzeźbiarskie obiekty" – tłumaczy artystka.
"Kręgo-słup" powstał jako dyplomowa praca Kajper. To instalacja w przestrzeni ogrodowej złożona ze szklanych tafli, przez których środek przebiega stalowa konstrukcja łącząca całość. Pisze o swoim projekcie:
"Multiplikowane szklane koła nakładają się, zniekształcają i odbijają rzeczywistość. Kształtowana czasem, otoczeniem i zużyciem materiału instalacja zmienia swój charakter w zależności od procesów zachodzących w naturze".
Początkiem miłości artystki do szkła były "zajączki" na ścianach odbijane przez szkła i lusterka były początkiem miłości artystki. Fascynowały ją, gdy była dzieckiem i tak pozostało do dzisiaj.
"Szkło daje nieograniczona możliwości. Na etapie, kiedy materiał jest w stanie płynnym, można z niego uzyskać prawie każdą formę - mówi Agnieszka Kajper w rozmowie z Culture.pl. – Kształtowanie szkła 'na gorąco' to sztuka balansowania pomiędzy stanem ciekłym a stałym. Szkło w takiej formie można ciąć, giąć, deformować, łączyć czy skręcać. Potencjał materii oraz jego właściwości są dla mnie zawsze punktem wyjścia. Przezroczystość, przenikanie się z otoczeniem są niewątpliwie największymi zaletami tego materiału. Właśnie te magiczne cechy, otwierają możliwość do wyrażenia tego, co niematerialne".
Zanim Kajper zaczęła tworzyć ze szkła, zajmowała się amatorsko malarstwem i rysunkiem. Zainteresowanie szkłem i ceramiką pojawiło się naturalnie, ponieważ przyszła projektantka mieszkała w sąsiedztwie Zakładów Ceramicznych w Bolesławcu. Brała tam udział w warsztatach jeszcze przed rozpoczęciem nauki na Akademii we Wrocławiu.
"Niedaleko znajdował się także Tomaszów Bolesławiecki, w którym rodzina Borowskich prowadziła i prowadzi do dzisiaj własną hutę szkła – wspomina - Ktoś kiedyś powiedział: jeśli nie musisz zostać artystą, nie zostawaj, jeśli musisz to zostań. Ja sama nie uważam się do końca za artystkę, ponieważ lubię czuć, że to, co robię, jest potrzebne, dlatego bardziej sprawdzałam się zawsze jako projektant. W tym momencie dużą przyjemność sprawia mi ponownie rysunek czy malarstwo, które traktuje jako kontakt z samą sobą. Jest to dla mnie rodzaj medytacji, oczyszczenia i autoterapii.
Dla Agnieszki Kajper ważne jest dzielenie się swoimi doświadczeniami i pasją, dlatego po studiach założyła stowarzyszenie "Pożyteczni Producenci Piękna" działające na rzecz dzieci i młodzieży, a w 2009 r. grupę projektowej "Wzorowo" z Agnieszką Bar i Kariną Marusińską. Prowadzi szkołę rysunku "Pracownia Otwarta" we Wrocławiu. Z nią też wiąże swoje plany na przyszłość, rozszerzając program nauczania o kierunki sztuki użytkowej.
Autorka: Katarzyna Zacharska, maj 2014
Wystawy:
2013
Wystawa zbiorowa "POCO Sztuka w Agorze”, Agora, Wrocław
2011
"Un-polished 11.", Grupa Wzorowo, Inno Design Tech Expo, Centrum Konferencyjno-Wystawowe, Hong Kong (Chiny)
"Un-polished 10.", Grupa Wzorowo, Centar za dizajn Hrvatske Gospodarske Komore, Zagrzeb (Chorwacja)
"Aukcja Dizajnu", Grupa Wzorowo, Festiwal Łódź Design, Łódź
"Un-polished 9.", Grupa Wzorowo, Polish Design Week, Muzeum Sztuki Użytkowej, Budapeszt (Węgry)
"Inside-Outside", Glasmuseum Frauenau, Frauenau (Niemcy)
"Zwierciadło", Grupa Wzorowo, Festiwal Przemiany, Centrum Nauki Kopernik, Warszawa
"Etnoinspiracje", Grupa Wzorowo, Muzeum Narodowe, Gdańsk
"Un-polished 8" , Grupa Wzorowo, Museum für Angewandte Künst, Köln (Niemcy)
"Przetwory Roku 2010 On Tour", Grupa Wzorowo, Festiwal Sąsiedzi 2.0, Warszawa
"Un-Polished 7.", Grupa Wzorowo, Designers Days, Paryż (Francja)
"Un-Polished 6", Grupa Wzorowo, Collective Location, Mediolan (Włochy)
"Przetwory Roku 2010 On Tour", Grupa Wzorowo, BWA Design, Wrocław 2010
"Garden Works", Glasmuseum Frauenau, Frauenau (Niemcy)
"Designed in Poland", Grupa Wzorowo, Museum Quartier, Wiedeń (Austria)
"Przetwory 5", Grupa Wzorowo, Soho Factory, Warszawa
"Polski design – 10-lecie ELLE Decoration", Grupa Wzorowo, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
"Fluoodpady", Grupa Wzorowo, Łódź Design Festival, Willa Grohmana, Łódź
"Projekt Arting", Grupa Wzorowo, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
„Materia Prima”, Grupa Wzorowo, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
"Un-Polished 5", Grupa Wzorowo, Międzynarodowe Targi Designu CODE, Kopenhaga (Dania)
"Unpolished 4", Grupa Wzorowo, The Nordic Design Fair CODE 2010, Kopenhaga (Dania)
"Unpolished 3. Junges Design aus Polen", Grupa Wzorowo, Museum Tuch + Technik Kleinflecken, Neumunster (Niemcy)
"Unpolished 2", Grupa Wzorowo , DMY International Design Festival, Berlin (Niemcy)
"Polski szklany dizajn", Archdays, Instytut Polski w Bratysławie, Bratysława (Słowacja)
"Babski dizajn - Bootic Projektantów", Galeria Wnętrz Domar, Wrocław
"Sztuka wymiany", Grupa Wzorowo, Fabryka Trzciny, Warszawa
"Proekodizajn", Grupa Wzorowo, Warsaw Design Week – 1500 m2 do wynajęcia, Warszawa
"Halo!gen. Przestrzeń własna", Grupa Wzorowo, Stara Fabryka Drutu, Gliwice
"Proekodizajn", Grupa Wzorowo, Arena Design, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań
"Rzecz Małopolska", Grupa Wzorowo, Etnodizajn Festiwal, Kraków
"Proekodizajn", Grupa Wzorowo, Galeria Wnętrz Domar, Wrocław
"Anarchia w Kosmosie", Grupa Wzorowo, Galeria U, Wrocław2009
"Przetwory 4", Grupa Wzorowo 1500 m2 do wynajęcia, Warszawa
"Warszawa w budowie", Grupa Wzorowo, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
"Sic-mass", Grupa Wzorowo, BWA CiS, Wrocław
„Kalejdoskop”, Grupa Wzorowo, Łódź Design Festival, Strefa Tymienieckiego, Łódź
"Łódź Design Festival", Strefa Tymienieckiego, III Międzynarodowy Festiwal Designu, Łódź
"Design w kontenerach", Grupa Wzorowo, Gdynia Design Days, Gdynia
"Podwodny Wrocław", Grupa Wzorowo, Browar Mieszczański, Wrocław
„Black and White. Young Poland Design”, Grupa Wzorowo, Tel Aviv (Izrael)
"To samo, tylko inaczej", Galeria v Biskupské rezidenci, Hradec Králové (Czechy)
"Design-Antydesign", Muzeum Architektury, Wrocław
"Wzorowo" (A. Bar, A. Kajper, K. Marusińska) - Galeria BB, Kraków
"Śpiąca i krasnoludki", Fundacja Spot, Poznań
2008
"Glassplastic und Garden", Münster (Niemcy)
"Operacja Plastyczna", Buduar, Wrocław
"Fliht number ten", Międzynarodowe Bienal Designu w Saint-Etienne (Francja)
"Robótki ręczne", Marcin Mierzicki "Sejf project", (współautor: Agnieszka Bar), BWA CiS Wrocław
"Śpiąca i krasnoludki" (współautor: Agnieszka Bar), Majówka z dizajnem, Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości, Cieszyn
"Śpiąca i krasnoludki" (współautor: Agnieszka Bar), BWA CiS Wrocław
"Szkło Artystyczne”", Galeria Pro Arte, ZPAP, Zielona Góra
2007
"Absolwenci 2007", BWA Awangarda Wrocław2006
"Grand Kanion Sztuki", Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław
"Przegląd Młodej Sztuki SURVIWAL 4", Dworzec Główny, Wrocław
"Rozmówki polsko-polskie", Centrum Kultury, Brzeg 2005
"Szkło młodych", BWA Wrocław
Nagrody:
2011
"6th Snow Design Competition", Grupa Wzorowo, Nakaya Ukichiro Muzeum Śniegu
i Lodu ( Japonia )V miejsce za projekt "Kalejdoskop"
"4P Pisarz, Poezja, Proza, Przestrzeń publiczna", Grupa Wzorowo, Kraków
Nagrody za projekty instalacji "Półwidoki" oraz "Konteksty"
2010
"Przetwory", Grupa Wzorowo, Warszawa, Polska
Nominacja do tytułu Przetwór Roku dla projektu "Lap Top Lady"
"Projekt Arting", Grupa Wzorowo, Bielko-Biała
Nagroda Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej za elementy odblaskowe "Odbielski"
"Projekt Arting", Grupa Wzorowo, Bielko-Biała
Nagroda Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu za misę z pokrywą „Kle”
"Glaserne Garten von Frauenau", Glasmuseum Frauenau, Frauenau (Niemcy)
Nagroda za instalację "Garden Works"
2008
"Glassplastic und Garden", Münster (Niemcy)
II miejsce za instalację "Kręgo-słup"
2007
"Najlepszych Dyplomów 2007", Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
Nominacja do nagrody
2006
"Bombay Sapphire"
Wyróżnienie Top 10