Kompozytor, urodzony 25 stycznia 1914 w Krakowie, zmarł 6 lipca 1997 w Warszawie. Syn Michała Świerzyńskiego.
-
Kompozytor, urodzony 25 stycznia 1914 w Krakowie, zmarł 6 lipca 1997 w Warszawie.
Syn Michała Świerzyńskiego.
W latach 1926-31 uczył się w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. Następnie studiował - w latach 1931-34 - kompozycję pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu, w latach 1936-39 prawo na Uniwersytecie Warszawskim (magisterium uzyskał w 1945), w latach 1947-50 kompozycję w klasie Piotra Rytla w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, a od 1948 do 1950 także muzykologię u Alicji Simon na Uniwersytecie Łódzkim.
W latach 1947-57 uczył przedmiotów teoretycznych w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1950-52 współpracował z Biurem Studiów Polskiego Radia - pisał recenzje z muzycznych audycji radiowych. Od 1952 do 1955 uczestniczył w akcji upowszechniania muzyki i jako prelegent oraz pianista brał udział w koncertach Państwowego Przedsiębiorstwa Estradowego "Artos". W 1956 działał jako prezes Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego.
Od 1963 głównym terenem aktywnej działalności społecznej Adama Świerzyńskiego było Stowarzyszenie Marynistów Polskich, Stowarzyszenie Działaczy Kultury Morskiej oraz Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. Od tej pory twórczość kompozytora koncentrowała się wokół tematyki morza i folkloru kaszubskiego. Organizował w Warszawie "Koncerty muzyki marynistycznej", redagował wydawnictwo "Polska Muzyka Marynistyczna", w 1974 założył i kierował zespołem instrumentalnym "Mare nostrum", pisał artykuły poświęcone polskiej muzyce o tematyce morza. W 1981 został honorowym członkiem Stowarzyszenia Działaczy Kultury Morskiej.
Za twórczość marynistyczną i społeczną w 1970 otrzymał Złotą Odznakę "Zasłużonego Pracownika Morza", w 1972 - Nagrodę Ministra Obrony Narodowej, w 1975 - Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki, w 1978 - Nagrodę Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, w 1979 - Odznakę "Zasłużonego Działacza Kultury", w 1980 - Odznakę "Zasłużonego dla Polskiej Marynistyki", a ponadto w 1982 - Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
Ważniejsze kompozycje:
- Cztery pieśni ludowe [wersja I] na tenor i fortepian (1932)
- Cztery pieśni ludowe [wersja II] na tenor i orkiestrę (1932)
- Pozdrowienie z Gdyni na fortepian (1934)
- Sonata na skrzypce i fortepian (1941)
- Melodie Tatr [wersja I] na głos i fortepian (1949)
- Melodie Tatr [wersja II] na głos i orkiestrę (1949)
- Koncert fortepianowy (1949)
- Krakowiak [wersja I] na flet i fortepian (1950)
- Koncert skrzypcowy (1951)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja I] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1951)
- Koncert fletowy (1953)
- Uwertura na orkiestrę symfoniczną (1953)
- Sonata na flet i fortepian (1954)
- Stare Miasto, kantata (1954)
- Sonatina na flet i fortepian (1955)
- Drammatico na skrzypce i fortepian (1955)
- Nokturn morski na flet i fortepian (1956)
- Etiuda na flet i fortepian (1956)
- Dwa preludia na skrzypce i fortepian (1956)
- Preludium i melodia na flet i fortepian (1957)
- Krakowiak [wersja II] na orkiestrę symfoniczną (1957)
- Lalki na fortepian (1960)
- Impresje na tematy Henry Moore'a na małą orkiestrę symfoniczną (1960)
- Trzy utwory na 2 fortepiany (1961)
- Bursztynowa panna, balet (1961)
- Rapsodia na orkiestrę symfoniczną (1963)
- Cyranka na flet i fortepian (1964)
- Pieśń o tęsknocie na orkiestrę symfoniczną (1964)
- Witanie młodości na chór mieszany a cappella (1965)
- Taniec kaszubski na flet i fortepian (1965)
- Luteńka na chór mieszany a cappella (1967)
- Z nad morza na orkiestrę symfoniczną (1967)
- Młodzi idą na chór męski a cappella (1968)
- Dialog, scena baletowa na orkiestrę symfoniczną (1969)
- Polka na orkiestrę symfoniczną (1969)
- Marsz, Druga Armio!, pieśń na baryton solo, narratora, chór męski, flet mały i werbel (1969)
- Usta Odry, kantata (1969)
- Gdańscy Pocztowcy na recytatora, głosy solowe, chór mieszany, orkiestrę i taśmę (1969)
- Stutthof na narratora, głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę (1970)
- Przybyli ułani na orkiestrę symfoniczną (1970)
- Dwa walce na flet i fortepian (1971)
- Dwunastu [wersja I] na baryton i fortepian (1971)
- Dwunastu [wersja II] na baryton i kwintet fortepianowy (1971)
- Hosanna [wersja I] na baryton i fortepian (1971)
- Hosanna [wersja II] na baryton i kwintet fortepianowy (1971)
- Pieśń rybaków dalekomorskich [wersja I] na chór mieszany a cappella (1971)
- Pieśń rybaków dalekomorskich [wersja II] na baryton i chór mieszany (1971)
- Powrót, kantata (1971)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja II] na chór mieszany (i fortepian ad libitum) (1972)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja III] na chór męski (i fortepian ad libitum) (1972)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja IV] na chór męski i orkiestrę symfoniczną (1972)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja V] na baryton i fortepian (1972)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VI] na tenor i fortepian (1972)
- Mazur na orkiestrę symfoniczną (1972)
- Liryki morskie na mezzosopran i zespół instrumentalny (1972)
- Noc fromborska [wersja I], 5 pieśni na baryton i kwintet fortepianowy (1973)
- Noc fromborska [wersja II], 5 pieśni na baryton i fortepian (1973)
- Pieśni morskie na mezzosopran i fortepian (1973)
- Roztańczona polka [wersja I] na fortepian (1973)
- Roztańczona polka [wersja II] na klarnet i fortepian (1973)
- Roztańczona polka [wersja III] na klarnet i orkiestrę (1973)
- Roztańczona polka [wersja IV] na zespół kameralny (1973)
- Roztańczona polka [wersja V] na orkiestrę symfoniczną (1973)
- Zamkowe godziny na sopran i fortepian (1973)
- Malarz i syrena [wersja I] na głos i fortepian (1973)
- Malarz i syrena [wersja II] na głos i orkiestrę (1973)
- Hej żeglarzu, żegluj że na chór mieszany a cappella (1973)
- Temu, który morze ujrzał pierwszy raz na mezzosopran i kwintet fortepianowy (1974)
- Na śmierć Conrada na mezzosopran i kwintet fortepianowy (1974)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VII] na orkiestrę dętą (1974)
- Morski wiatr [wersja I] na orkiestrę symfoniczną (1974)
- Morski wiatr [wersja II] na orkiestrę dętą (1974)
- Morski wiatr [wersja III] na chór mieszany a cappella (1975)
- Trzy tańce kaszubskie [wersja I] na skrzypce i fortepian (1976)
- Trzy tańce kaszubskie [wersja II] na skrzypce i zespół instrumentalny (1976)
- Pięć pieśni kaszubskich na chór mieszany a cappella (1976)
- Bitwa pod Oliwą [wersja I] na zespół kameralny (1977)
- Bitwa pod Oliwą [wersja II] na wielką orkiestrę symfoniczną (1977)
- Roztańczona polka [wersja VI] na orkiestrę dętą (1977)
- Dwa gdańskie tańce polskie w dawnym stylu [wersja I] na flet i orkiestrę smyczkową (1978)
- Dwa gdańskie tańce polskie w dawnym stylu [wersja II] na kwartet smyczkowy (1978)
- Ave Maris Stella na zespół kameralny (1979)
- Serenada kaszubska na chór mieszany a cappella (1979)
- Morska panna na skrzypce i fortepian (1979)
- Kołysanka na chór mieszany a cappella (1979)
- Menuet na flet i fortepian (1980)
- Kociewianka na fortepian (1980)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja VIII] na fortepian (1980)
- Kołobrzeskie zaślubiny [wersja IX] na orkiestrę symfoniczną (1980)
- Fantazja morskich fal, bałtykana na flet i fortepian (1980)
- Lamento, Arend Dickmann in memoriam na wiolonczelę i fortepian (1981)
- Ballada, bałtykana na klarnet i fortepian (1982)
- Fantazja kaszubska na obój i fortepian (1983)
- Impresje morskie na altówkę i fortepian (1983)
- Taniec kociewski na skrzypce i fortepian (1984)
- Walc marynarski na flet i fortepian (1984)
- Romans morski na skrzypce i fortepian (1984)
- Smętek, wariacje na temat melodii kaszubskiej na fagot i fortepian (1984)
- Elegia na altówkę i fortepian (1985)
- Mewy na flet i fortepian (1985)
- Pieśni o Warszawie na głos i fortepian (1985)
- Słońce już wstało na chór żeński a cappella (1986)
- Święta Cecylia na głos i fortepian (1986)
- Sonata księżycowa na głos i fortepian (1986)
- Krzyk na głos i fortepian (1986)
- Legenda o gdańskim młynie na obój i fortepian (1987)
- Poemat morski na klarnet i fortepian (1987)
- Bałtykana na fagot i fortepian (1987)
- Przez otwarte okno na głos i fortepian (1987)
- Fantazja morska na altówkę i fortepian (1988)
- Capriccio na wiolonczelę i fortepian (1988)
- Rapsodia bałtycka na wiolonczelę i fortepian (1988)
- Pejzaż bałtycki na klarnet i fortepian (1988)
- Legenda gdańska na orkiestrę kameralną (1988)
- Oda do Bałtyku na obój i fortepian (1989)
- Ogród Neptuna na fagot i fortepian (1989)
- Melodie i tańce kaszubskie na fortepian (1989)
- Polka kaszubska na flet i fortepian (1990)
- Purim Bal, wariacje na temat tańca hebrajskiego na flet i fortepian (1990)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007.