Jednym z głównych motywów wczesnych prac Doroty Buczkowskiej są procesy cyrkulacji, obiegu, właściwe strukturom biologicznym, a odnajdywane przez artystkę także w przestrzeni tworzonej lub przekształcanej przez człowieka. Cykl dwunastu fotografii Aorta (2002) przedstawiał czerwoną, plastikową rurę, ukrytą w trawie czy wystającą z rowu, sugerującą sekretne procesy cyrkulacyjne otoczenia. Pod tym samym tytułem w 2003 roku w Instytucie Polskim w Paryżu Buczkowska zbudowała instalację z wykorzystaniem analogicznej rury (wyrastającej ze ścian bądź ułożonej na podłodze), na swój sposób "ożywiając" budynek, traktując go jak żywy, biologiczny organizm. W cyklu grafik na płótnie Cyrkulacja (2004) artystka posłużyła się ponownie analogią między organizmami żywymi i architekturą, wskazujący na antropocentryczny charakter otoczenia człowieka. Ciało przedstawione zostało jako wypełnione skomplikowanym rurociągiem, metafora systemów wodociągowo-kanalizacyjncyh posłużyła dla oddania procesów biologicznych zachodzących w żywym organizmie, lub też na odwrót - budynek wypełniają wnętrzności, kiszki, jelita. Kolejne podobieństwo odnalazła Buczkowska między organizmem i urbanistyką. Jej projekty witraży pod tytułem Blizny powstały poprzez nałożenie na siebie skopiowanej z map sieci dróg oraz makrofotografii ludzkiej skóry.
Dorota Buczkowska, Infekcja, 2008, fot. dzięki uprzejmości artystki
Prace wideo Doroty Buczkowskiej wynikają z jej wnikliwej obserwacji otoczenia. Artystka odnajduje w nim interesujące ją motywy, zachowania, nastroje i dokonuje ich sublimacji. Wideo Oswajanie (2004) stanowi rejestrację topnienia lodu, jednak prezentowaną w przyspieszonym tempie. "Dzięki zmianie, jakiej dokonała artystka w warstwie czasu wydobyty został proces wymykający się zwyczajnym możliwościom percepcyjnym. Uwaga została zaabsorbowana przez proces przemiany, jej przedmiot został odsunięty na plan dalszy" - pisała o pracy Maria Rubersz.
W wideo Punkt wyjścia (2005) Buczkowska zauważa niemal dziecięcą radość pracownika obserwatorium meteorologicznego w trakcie rutynowej, codziennej czynności wypuszczania balonu z helem. Mężczyzna przez kilka chwil w niekontrolowanym odruchu goni unoszoną wiatrem sondę. Podobnie w przypadku filmu Ptak (2005), przedstawiającego w zwolnionym tempie człowieka niosącego martwego ptaka. Jego ruchy i gesty kojarzą się z lataniem, chęcią wzniesienia się w powietrze. W równie wysublimowanym wideo Punkt rosy (2005) Buczkowska starała się uchwycić moment opadania mgły. Film całkowicie pozbawiony jest warstwy narracyjnej, a nawet rozpoznawalnych elementów, skupia się raczej na budowaniu określonej, nierealnej atmosfery oraz ulotności rejestrowanej sytuacji. W zamglonym krajobrazie co jakiś czas rozlega się klekot bocianów.
Dorota Buczkowska, Praca z wystawy "Jestem prawie na każdej wystawie", materiał - parafina. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2011-12, fot. dzięki uprzejmości artystki
Zainspirowana historią nieudanej wyprawy balonem na Biegun Północny szwedzkich polarników pod wodzą Salomona Augusta Andrée pod koniec XIX wieku, zakończonej katastrofą balonu na Spitsbergenie i śmiercią śmiałków, Dorota Buczkowska poświęciła się projektowi Dwa lata w chmurach (2006). Zaprezentowany po raz pierwszy w Galerii Czarna w Warszawie, składał się z filmu wideo, obrazów i obiektów. Niektóre prace bezpośrednio odwołują się do wyjściowej historii (malarstwo), inne ewokują atmosferę dalekiej, tajemniczej i mroźnej Północy, jakby artystka próbowała zrekonstruować doświadczenia i uczucia polarników, "wszechogarniającą ciszę białej pustyni". W ten sposób powstaje pewna wizja sytuacji granicznej: zawieszonej między życiem i śmiercią, wolnością i zależnością od nieprzyjaznej natury, czy też, jak pisze Eulalia Domanowska, wizję "poruszania się na granicy wytrzymałości ludzkiej nadziei i jej utraty".
Na wystawie znalazł się też obiekt - zawieszony niczym hamak między ścianami biały kokon z białego filcu, mogący odnosić się zarówno do bliskiego śmierci stanu hibernacji, owadziego przeistoczenia, jak też kojarzyć się z miejscem schronienia.
Z opisanym projektem ściśle wiążą się także animacje oraz cykl malarski Klimatyzacja (2006/2007), powstałe na bazie map pogody i klimatu, za którymi czai się pewien nieodgadniony świat. Jak pisała Maria Rubersz,
"Ekspertyzy przeprowadzane przez specjalistyczne laboratoria mają dla Buczkowskiej funkcje symboliczne - ukazują bardziej próbę ujarzmienia i opanowania tego, co niezrozumiałe i niedostępne, a co próbuje się usystematyzować i oswoić".
Wybrane wystawy indywidualne:
- 2013 - "Łaskotanie podniebienia", Galeria Starter, Warszawa
- 2013 - "If the person breathes too little, there is a danger", Lookout, Gallery, Warszawa
- 2013 - "Nie wszystkie części as kompletne" Instytut Polski w Dusseldorf
- 2012 - "Żółć zwykła brała się z wątroby", Project Room CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2012 - "Nicht alle Teile sind vollständig", Skulpturenmuseum, Marl
- 2011 - "Some fragments are incomplete", Galeria Czarna
- 2011 - "Projekt badawczy", Galeria Studio, Warszawa
- 2010 - "Replikantki", BWA Katowice
- 2009 - Liverpool Biennale, Wielka Brytania
- 2009 - "Moving images inpublic space", Videospread, Amsterdam, Holandia
- 2008 - "Interror", Czarna Galeria, Warszawa
- 2008 - "Stany Przejściowe", CRAC Sete, Francja
- 2007 - "Dwa lata w chmurach",Czarna Galeria, Warszawa
- 2007 - "Cyrkulacje", Zak Gallery, Berlin, Niemcy
- 2007 - "Dwa lata w chmurach", Czarna Galeria, Warszawa, "Cyrkulacje", Galeria Żak, Berlin, Niemcy
- 2001 - "Casting", Galeria ART NEW Media, Warszawa; Instalacja rzeźbiarska w Galerii Aux Falais, Paryż, Francja
Wybrane wystawy grupowe:
- 2013 - Artissima, International Fair of Contemporary in Turin, Starter Gallery
- 2012 - "Jestem prawie na każdej wystawie", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
- 2012 - "Happiness is a warm gun", Rizzordi Art Foundation, SanktPetersburg;2012
- 2012 - www.eyes-on.at, Fotogalerie Wien
- 2011 - curated by_vienna 2011, Stainek Gallery, Austria
- 2011 - WANI, Fondation Paul Ricard de Paris, Francja
- 2011 - Lorne Sculpture 2011, Biennale of Contemporary Sculpture (Australia)
- 2011 - "Love for the natural", Galeria Arsenał, Poznań
- 2010 - "Podróż wokół czaszki", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2010 - Paris Photo, Paryż, Francja
- 2009 - Factory, Tel-Aviv, Izrael
- 2008 - "Efekt czerwonych oczu", CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
- 2008 - Galeria Starmach, Kraków
- 2006 - "Dewpoint", Galeria Raster, Warszawa
- 2005 - "But The Exciting Aspect is to..." - Gallery AREA53, Wiedeń, Austria; "Forum de l'Image" - Les Abattoirs, Tuluza, Francja; "Art Poznań 2005" - Stara Rzeźnia, Poznań; "Club Cube" - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Dusza i ciało" - Art. Video Polonais, Centrum Sztuki, Parvis, Francja; "Paris/Berlin - Międzynarodowe spotkania sztuki wideo", Paryż, Francja "Pro Helvetia" - Warszawa; "Vienna Interantional Apartment" - Turku, Finlandia; "But the Exciting Aspect is to..." - Gallery AREA53 Wiedeń, Austria; ART Poznań, National Art Fair, Poznań; "Forum de l'Image" - Muzeum Sztuki Współczesnej w Toulouse, Les Abattoirs, Francja; "Clabcube" - CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa;
- 2004 - "Sąsiedzi dla sąsiadów" - Zmiana Organizacji Ruchu, Warszawa; "Rzeźbiarze fotografują" - Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Pałac Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa; "Affinités électives" - Centrum Sztuki Współczesnej, Albi, Francja; "Dusza i ciało" - Centrum Sztuki, Pau, Francja; "Cyrkulacja", Dom Artystów w Charonton, Francja; "Affinites elective" - Centrum Sztuki Współczesnej w Albi
- 2002 - "Supermarket szutki. Ludzie i przedmioty" - Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa; "Systemy organiczne - cyrkulacja" - Falaises, Paryż, Francja; "Spójrz na mnie" - w ramach festiwalu Novart.pl, Bunkier Sztuki, Kraków; festiwal "Mia100 Kobiet" - Warszawa
- 2001 - "Face to..." - Rauma, Finlandia; IX Międzynarodowe Biennale Koronki Współczesnej - Heidelberg, Niemcy; "Supermarket sztuki. Wybór należy do ciebie" - Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa; festiwal "Mia100 Kobiet" - Warszawa
- 2000 - Supermarket sztuki - Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa;
- 1999 - "Ze sztuką wobec stuki" - Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko;
Stypendia i pobyty rezydencyjne:
- 2010 - Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki
- 2010 - Pollock Krasner Grant
- 2009 - Pro Helvetia CRIC Sierre Center (Szwajcaria)
- 2007 - rezydencja Tel Awiw, Rok Polski w Izraelu (Izrael)
- 2005 - rezydencja, Centrum Sztuki Współczesnej, synagoga w Delme (Francja)
- 2004 - rezydencja, Bundeskanzleramt – Biuro Kanclerza, Wiedeń (Austria)
- 2003 - stypendium w Centre National des Arts Plastiques Villa Arson, Nicea (Francja)
Autor: Karol Sienkiewicz, grudzień 2007, aktualizacja Michał Dąbrowski, 6.02.2014