Kompozytor, pedagog i publicysta. Urodzony 2 stycznia 1916 w Cieszkowach, zmarł 19 maja 1987 we Wrocławiu.
-
Kompozytor, pedagog i publicysta. Urodzony 2 stycznia 1916 w Cieszkowach, zmarł 19 maja 1987 we Wrocławiu.
Studiował w Konserwatorium Warszawskim teorię muzyki u Heleny Dorabialskiej i kompozycję w klasie Kazimierza Sikorskiego, uzyskując dyplom w 1939. Równocześnie w latach 1936-39 odbywał studia filozoficzne na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Pracę pedagogiczną rozpoczął zaraz po II wojnie światowej. Od 1945 do 1948 uczył w Państwowym Liceum Muzycznym w Katowicach. Następnie w latach 1948-51 pełnił funkcję dyrektora Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu. Od 1951 związany był z wrocławską Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną. Wykładał - w stopniu docenta - przedmioty teoretyczne i prowadził klasę kompozycji. Był również dziekanem Wydziału Wychowania Muzycznego, Wydziału Instrumentalnego oraz Wydziału Teorii, Kompozycji i Dyrygentury, a także kierownikiem Katedry Wychowania Muzycznego oraz Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Ponadto czynnie udzielał się jako animator życia muzycznego Wrocławia. Był współinicjatorem i współorganizatorem wrocławskich Festiwali Polskiej Muzyki Współczesnej "Musica Polonica Nova". Przez wiele lat pełnił także funkcję prezesa Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.
Obok kompozycji, pedagogiki i pracy społecznej zajmował się również publicystyką. Od 1945 pisał recenzje i artykuły o tematyce muzycznej na łamach prasy regionalnej i ogólnopolskiej, m.in. w pismach "Dziennik Zachodni", "Odra", "Słowo Polskie", "Wieczór Wrocławia", "Wiadomości", czy "Tak i Nie". Współpracował z Rozgłośnią Wrocławską Polskiego Radia. Jest autorem podręcznika dla szkół muzycznych II stopnia i studentów wyższych szkół muzycznych pt. Metodyka nauczania form muzycznych (PWM, Kraków 1968).
Ryszard Bukowski za swoją twórczość kompozytorską oraz działalność pedagogiczną, publicystyczną i społeczną otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. w 1966 na konkursie "Opolska Wiosna Muzyczna" - II nagrodę za Muzykę w 5 częściach na orkiestrę (1966), w 1968 na tym samym konkursie - wyróżnienie za Etiudę na orkiestrę (1968), w 1969 na Konkursie im. Stanisława Wiechowicza Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach - II nagrodę za tryptyk Twarz trzecia na chór mieszany (1969), a w 1971 na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Gnieźnie - III nagrodę za Pieśń Kociłapciów na chór chłopięcy (1971). Jest także laureatem Nagrody miasta Wrocławia oraz dwukrotnie Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1967, 1971). Ponadto został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz tytułami "Zasłużony Działacz Kultury" i "Zasłużony dla Wrocławia i Województwa Wrocławskiego".
We Wrocławiu odbywa się festiwal poświęcony jego twórczości - "Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego".
Ważniejsze kompozycje:
- Preludium, chorał i fuga [wersja I] na fortepian (lub organy) (1934-35)
- Preludium, chorał i fuga [wersja II] na smyczki (1934-35)
- Tryptyk na harfę solo (1952-55)
- Moja pieśń wieczorna, kantata na alt solo, chór mieszany i orkiestrę (1953)
- Kwartet smyczkowy nr 1 (1953)
- Uwertura "Rok 1939" na orkiestrę (1954)
- Sonatina na rożek angielski i fortepian (1954)
- Uwertura "Zawisza Czarny" na orkiestrę (1958)
- Maski, balet w 1 akcie (1958-59)
- Trzy dialogi serialne na orkiestrę (1960)
- Sonata na fortepian nr 1 (1961-64)
- Serenada na smyczki (1962)
- Piętnaście fragmentów na orkiestrę (1962)
- Uwertura francuska na orkiestrę smyczkową (1963-65)
- Koncert na harfę i orkiestrę (1963)
- Inwokacje na sopran, rożek angielski, harfę, perkusję i fortepian (1964)
- Muzyka w 5 częściach na orkiestrę (1966)
- Muzyka na fortepian i orkiestrę (1967-69)
- Music for Orchestra (1967)
- Metamorfozy, kantata na głosy solowe, chór żeński i orkiestrę (1968)
- Symfonia nr 1 (1968)
- Etiuda na orkiestrę (1968)
- Wariacje w stylu klasycznym na chór żeński (1968)
- Kamienna muzyka, tryptyk na chór mieszany (1969)
- Twarz trzecia, tryptyk na chór mieszany (1969)
- Westerplatte, kantata na sopran, baryton, narratora, chór żeński, recytujący chór męski i orkiestrę symfoniczną (1969)
- Sinfonietta w stylu klasycznym na orkiestrę (1969)
- Tryptyk na chór męski (1969)
- Koncert podwójny na obój, klarnet i orkiestrę (1970)
- Koncert na dwie orkiestry smyczkowe i perkusję (1970-71)
- Non-stop Shows, recytatyw na alt i baryton solo, komentatora, 3 chóry i orkiestrę symfoniczną (1970)
- Koncert na trąbkę, jazzową sekcję rytmiczną i orkiestrę (1971)
- Mazowsze, kantata na chór mieszany a cappella (1971)
- Pieśń Kociłapciów na chór chłopięcy (1971)
- Pieśń o wielkim przeciągu na chór mieszany (1971)
- Symfonia nr 2 (1971)
- Koncert na fortepian i orkiestrę nr 1 (1971)
- Muzyka na dwie orkiestry smyczkowe (1972)
- Concertino na fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję (1972-77)
- Pierścień Wielkiej Damy, dramat muzyczny w 3 aktach (1972-73)
- Symfonia nr 3 (1972)
- Symfonia nr 4 "Choreograficzna" (1972-74)
- Koncert potrójny na trąbkę, kotły, fortepian i orkiestrę (1972)
- Sacro-song na baryton, recytatora, chór męski i orkiestrę kameralną (1972)
- Koncert na dwa fortepiany, perkusję i smyczki (1974)
- Sonata na fortepian nr 2 (1974-76)
- Sonata na fortepian nr 3 (1974)
- Liryki [wersja I] na mezzosopran i 13 instrumentów (1975)
- Liryki [wersja II] na baryton i 13 instrumentów (1975)
- Sonata na fortepian nr 4 (1975)
- Sześć miniatur na orkiestrę (1976)
- Symfonia nr 5 na bas solo i orkiestrę symfoniczną (1976)
- Sonata na fortepian nr 5 (1976)
- Capriccio na sopran i orkiestrę (1977)
- Pięć pieśni na bas i fortepian (1977)
- Pięć miniatur na fortepian (1977)
- Sonata na fortepian nr 6 (1978)
- Żywot karierowicza, balet-pantomima (1978)
- Missa profana na głosy, recytatora, chór mieszany i orkiestrę (1978)
- Szkice symfoniczne na orkiestrę (1978)
- Uwertura koncertowa na orkiestrę (1978)
- Kwintet dęty nr 2 (1978)
- Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Marcum na solistów, chór i orkiestrę (1979-80)
- Sonata na fortepian nr 7 (1979)
- Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Marcum na solistów, chór mieszany i orkiestrę (1980-81)
- Koncert na fortepian i orkiestrę nr 2 (1980-82)
- Spotkania w czasie na chór mieszany i orkiestrę (1980-83)
- Kwartet smyczkowy nr 2 (1980)
- Fresk symfoniczny na orkiestrę (1982)
- Wyjście z mroku na sopran i kwartet smyczkowy (1982)
- Sonata na fortepian nr 8 (1982)
- Symfonia nr 6 "Brevis" na orkiestrę smyczkową (1982)
- Z głębi cienia na sopran i kwartet smyczkowy (1982)
- Sonata na skrzypce i fortepian nr 1 (1983-84)
- Kwartet smyczkowy nr 3 (1983)
- Kwartet smyczkowy nr 4 (1983)
- Sonata na fortepian nr 9 (1983)
- Antygona, dramat choreograficzny (1984)
- Kwartet smyczkowy nr 5 (1984-85)
- Psalm 129 na sopran i organy (1984)
- Sonata na wiolonczelę i fortepian (1984)
- Kopciuszek, bajka na fortepian (1984)
- Sonata na fortepian nr 10 (1985)
- Trzy nokturny [wersja I] na fortepian i orkiestrę (1985)
- Trzy nokturny [wersja II] na fortepian solo (1985)
- Pieśń nad pieśniami na sopran, flet i fortepian (1985)
- Symfonia nr 7 "Symfonia trenów" na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę (1986)
- Sonata na skrzypce i fortepian nr 2 (1986)
- Kwartet smyczkowy nr 6 (1986)
- Sonata na skrzypce i fortepian nr 3 (1987)
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002.