Studiowała polonistykę na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu i orientalistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, języki tybetańskie i religie Wschodu. W połowie lat 80. wyemigrowała. Obecnie mieszka w Hamburgu.
Jej dwie pierwsze książki, ''Fractale'' i ''Księga pasztetów'' to zbiory krótkich surrealistyczno-groteskowych, śmieszno-smutnych opowiadań.
"Goerke jawi się jako talent najbardziej niepochwytny, trudny do klasyfikacji, przekorny i kłopotliwy" napisała znawczyni literatury kobiecej, Grażyna Borkowska ("Natasza, gorąca polska ryba", "Kresy" nr 21). W istocie narracje Goerke wymykają się wszelkim statycznym interpretacjom: filozoficzne wywody opowiadane są kolokwialnym językiem, doprowadzane do absurdu kulturowe i narodowe mity, toposy i archetypy maszerują wspólnie, wypychane obyczajową anegdotą. Zdaje się, że jej narracyjne formy, podobnie jak definicje fractali (matematycznych wzorów jednostek porządkujących chaos) służą opisaniu i swoistemu zatrzymaniu oraz interpretacji naszego naturalnego środowiska – chaosu. Jak sama o sobie mówiła pisarka:
Ja mam bardzo mało zaufania do słów jako takich, czy do fabuły. Fabuła dla fabuły dla mnie nie istnieje. Dla mnie ideałem prozy jest jakaś proza afabularna.
W 2003 roku została nominowana do Nagrody NIKE za książkę ''47 na odlew'', na którą składają się trzy, niespełna strustronicowe, opowiadania. Bohaterem tytułowego jest współczesny "człowiek bez właściwości", bezrobotny czterdziestolatek bez ambicji, pasji, kompleksów. Opowieść o nim nie jest jednak tylko poważną analizą współczesności: autorka bawi się popkulturowymi skojarzeniami, na kartach opowieści pojawiają się buty Dr. Martens, Pszczółka Maja i Karel Gott. W drugim opowiadaniu, pod tytułem "Buraki", tytułowe warzywa okazują się narkotykiem mocniejszym od haszyszu. Pisarka mówiła w rozmowie z Cezarym Polakiem:
Wszystko to brzmi śmiesznie, ale dowodzi czegoś więcej niż tylko dobrego smaku i poczucia humoru pisarki. Tomik "47 na odlew" nie jest tylko błahym żartem. To "minipowieść o niemożności przystosowania się do nowych warunków, o kłopotach pewnego pokolenia. (...) To jest opowiastka o kulcie młodości ("Gazeta Wyborcza", 22.05.2003).
Esej Nataszy Goerke "Piłka nożna a sprawa polska (unplugged)" ukazał się w, przygotowanej z okazji Euro 2012, antologii tekstów o Polsce i Ukrainie "Dryblując przez granicę" (2012).
W 2017 roku, został wydany reportaż Nataszy Goerke o Nepalu, "Tam". Himalajska republika nie jest jej obca – początki jej więzi z nią sięgają trzydziestu lat przed jej opublikowaniem najnowszej książki podróżniczej. Goerke przybliża losy kraju dotkniętego katastroficznym trzęsieniem ziemi, wyzwaniami globalizacji i światem rozgrywek geopolitycznych. W swoich przemyśleniach autorka nie ucieka się do stereotypów i z wrażliwością opisuje Nepal i jego mieszkańców, a krytycznym okiem patrzy na wysyp żądnych wrażeń turystów, który po macoszemu traktują fascynujący kraj w Himalajach.
W 1994 roku była bohaterką dokumentalnego filmu Ewy Pytki "Natasza Goerke czyli przesłuchanie emigranta".
Źródło: www.polska2000.pl; copyright: Stowarzyszenie Willa Decjusza, kwiecień 2003, aktualizacja: AP, listopad 2021.
Bibliografia:
-
''Fractale. Sklepy prześcieradłowe'', Poznań: Obserwator, 1994
-
''Księga pasztetów'', Poznań: Obserwator, 1997
-
''Pożegnania plazmy'', Gładyszów: Czarne, 1999
-
''47 na odlew'', Warszawa: Prószyński, 2002
-
"Tam", Wołowiec: Czarne 2017
Opowiadania i eseje w zbiorach:
-
"Trafieni. Siedem opowiadań o AIDS", Warszawa: W.A.B. 2005
-
"9 wigilii", Warszawa: Świat Książki 2007
-
"Listy miłosne", Warszawa: Świat Książki 2008
-
"Zaraz wracam. Antologia", Poznań: Centrum Kultury Zamek, 2008
-
"Projekt mężczyzna", Delikatesy 2009
-
"Dryblując przez Ukrainę. Polsko-ukraińskie Euro 2012", Wołowiec: Czarne 2012
-
"Transgresje. Antologia opowiadań", Wrocław: Międzynarodowy Festiwal Opowiadania 2014
Wybrane tłumaczenia:
-
angielski: ''Farewells to Plasma'', Prague-New York: Twisted Spoon Press, 2000
-
niemiecki: ''Sibirische Palme. ErzÄhlungen'', Hamburg: Rospo, 1997; ''Abschied vom Plasma'', Hamburg: Rospo Verlag, 2000