Filharmonia Lubelska im. Henryka Wieniawskiego działa od grudnia 1944 roku. Powołano wówczas do istnienia Lubelską Orkiestrę Kameralną, przekształconą w 1946 w Miejską Filharmonię w Lublinie. Dnia 21 listopada 1949 Filharmonia uzyskała miano Filharmonii Państwowej w Lublinie. W roku 1951 jej dyrektorem został Antoni Niemczynowski, natomiast kierownikiem artystycznym - Robert Satanowski i Felicjan Lasota. Od 1 lutego 1953 Dyrektorem Filharmonii został R. Wiercioch, a w sezonie artystycznym 1954/1955 kierownikiem artystycznym był Olgierd Straszyński. W 1955 roku Straszyńskiego zastąpił Karol Anbild, a Dyrektorem Filharmonii mianowano Andrzeja Cwojdzińskiego. W sezonie artystycznym 1958/1959 obchodzony był jubileusz XV-lecia Filharmonii Lubelskiej. Z tej okazji lubelskiej instytucji nadano nazwę Państwowej Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. W 1964 roku dyrektorem Filharmonii został Marian Lewandowski, który stał na jej czele do 1969 roku. Przełomowymi latami w dziejach instytucji był okres 1969–1990, kiedy to funkcję Dyrektora Naczelnego i Artystycznego sprawował wybitny dyrygent, Adam Natanek. Dzięki niemu Filharmonia Lubelska poszerzyła repertuar o nowe muzyczne formy i gatunki: dzieła wokalno-instrumentalne - oratoria, msze, kantaty oraz opery w wersji estradowej. W tym okresie rozwinęła również współpracę z chórami amatorskimi. Adam Natanek zainicjował w latach 80. wyjazdy lubelskich filharmoników na występy zagraniczne (kontynuowane przez następnych dyrektorów) - do Włoch (1980, 1981, 1984), Szwajcarii (1985), Hiszpanii (1989, 1990, 1993), Szwecji (1991, 1995), Niemiec (1992, 1995). Zespół brał udział w prestiżowych festiwalach: w Koszycach (1986); Festiwalu Muzyki Współczesnej w Alicante (1989); Festiwalu Flamenco w Sewilli (1990) oraz Seminarium Dyrygenckim Franco Ferrary (Włochy, 1984). Natanek był twórcą festiwali: Lubelski Wrzesień Muzyczny, Nałęczowskie Divertimento i letnich koncertów w Muzeum w Kozłówce oraz kościele farnym w Kazimierzu. Dzięki niemu na lubelskiej estradzie wystąpili znakomici soliści i dyrygenci, m. in. Danuta Damięcka (uczennica Ady Sari), Vadim Brodski, Kaja Danczowska, Henryk Debich, Joanna Domańska, Jadwiga Kotnowska, Roman Jabłoński, Wanda Wiłkomirska, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jabłoński, Waldemar Malicki, Krzysztof Penderecki, Edward Zbigniew Zienkowski i wielu innych. W początkach lat 70. przy Filharmonii Lubelskiej zaczęły powstawać liczne zespoły kameralne: Trio Stroikowe (1977), Trio Barokowe, Trio Harfowe, Trio Fortepianowe, Trio Perkusyjne. W roku 1990 dyrektorem naczelnym Filharmonii został Leszek Hadrian, a w 1992 roku na stanowisko dyrektora artystycznego powołano Jerzego Salwarowskiego, który sprawował obowiązki do końca 1993 roku. Wiosną 1994 roku stanowisko dyrektora artystycznego powierzono Agnieszce Kreiner, która sfinalizowała przeprowadzkę Filharmonii do nowej siedziby przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5 w Lublinie. W 1996 roku Dyrektorem Naczelnym Filharmonii, a rok później – także Dyrektorem Artystycznym - została Teresa Księska-Falger. Reaktywowała ona znaczące dla miasta i regionu imprezy muzyczne – Nałęczowskie Divertimento i Lubelski Wrzesień Muzyczny. W tym okresie lubelska orkiestra koncertowała poza granicami kraju: w Holandii (1998), w Niemczech (1997, 2001, 2002), we Włoszech (2000, 2001, 2004), w Korei Południowej (1999 – dwukrotnie), w Danii (2000, 2001, 2004) i w Austrii (2003). Filharmonia włączyła się w organizację festiwalu sztuki współczesnej pod nazwą Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego, którego inicjatorkami były Agnieszka Kreiner i Gabriela Klauza (Instytut Muzyki UMCS). W latach 2004-2009 Dyrektorem Naczelnym był Mirosław Ziomek, a obecnie jest nim Jan Sęk.
Od 1944 roku do dnia dzisiejszego na estradzie Filharmonii wystąpiło wielu znakomitych muzyków: Karol Teutsch, Jerzy Katlewicz, Henryk Czyż, Vladimir Kiradjiev, Dalia Atlas, Jan Krenz, Wojciech Michniewski, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Łukasz Borowicz, Michał Dworzyński, Krzysztof Penderecki, Zygmunt Rychert, Ahmed El Saedi, Dong H. Hyung, Tadeusz Wojciechowski, Zbigniew Graca, Marek Pijarowski, Salvator Brotons, Anton Garcia Abril oraz soliści: Światosław Richter, Lidia Grychtołówna, Regina Smendzianka, Waldemar Malicki, Kevin Kenner, Aldona Dvarionaite, Guy Bovet, Almut Rössler, Józef Serafin, Andrzej Chorosiński, Joachim Grubich, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jakowicz, Dawid Ojstrach, Wanda Wiłkomirska, Yair Kless, Dominika Falger, Edward Zbigniew Zienkowski, Piotr Pławner, Bartłomiej Nizioł, Anastazja Czebatorowa, Andrzej Bauer, Tomasz Strahl, Adam Klocek, Henryk Kaliński, Dariusz Mikulski, Hanna Lisowska, Jadwiga Rappé, Stefania Woytowicz, Patricia Adkins-Chiti, Dorota Radomska, Dorota Lachowicz, Elżbieta Stengert, Izabela Kłosińska, Urszula Kryger, Maria Esther Guzman, Victor Monge Serranito, Łukasz Długosz, Dina Yoffe, Eugen Indjic, Rafał Blechacz, Tatiana Shebanova, Stanisław Drzewiecki, Philippe Giusiano, Krzysztof Jabłoński, Dominik Połoński, Bartosz Koźlak, Kuba Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Hjordis Thebault, Pierre Yves Pruvot, Elżbieta Karaś-Krasztel, Phillipe Do, Rafał Siwek, Pavlo Tolstoy, Victoria Vatutina.
Orkiestra Filharmonii Lubelskiej dokonała rejestracji radiowych i telewizyjnych, nagrała płyty kompaktowe: "Souvenir de Lublin" (1996), "Jaś i Małgosia" E. Humperdincka (1997), "Z muzyką przez świat" (1997) "III Symfonia", "The Spirit of the Nigth", "Forms of the Invisible" Ph. Chamouarda (2001), "Symfonia koncertująca" Karola Szymanowskiego, "Suita na dwa fortepiany" Aleksandra Tansmana (2001), z utworami Georgesa Bizeta (2002), Karola Lipińskiego (2003) i rejestrację wieczoru organowego w Filharmonii Lubelskiej (2003).
Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010.
Filharmonia Lubelska im. H. Wieniawskiego
ul. M. Curie-Skłodowskiej 5
20-029 Lublin
Tel: sekretariat: (+48 81) 531 51 20
Kasa biletowa: (081) 531 51 12
Fax: (+48 81) 531 51 19
WWW: www.filharmonialubelska.pl
Email: info@filharmonialubelska.pl