dyrektorzy firmy Yamaha, fot. materiały prasowe
Rozmowa Klaudii Baranowskiej z dyrektorami firmy Yamaha: Yoshihiro Doi (Senior Executive Officer for Musical Instruments and Audiovisual Products Marketing Group. General Manager of Yamaha Corporation), Mr. Masato Oike (President of Yamaha Corporation Group in Europe) i Stanisławem Zielińskim (the Head of Yamaha Artists Services Europe in Paris).
Klaudia Baranowska: Yamaha to obok Steinwaya najpopularniejsza obecnie marka fortepianów. Jak długo działa firma Yamaha?
Stanisław Zieliński: Torakusu Yamaha w 1887 roku założył w Japonii małą firmę naprawiającą instrumenty klawiszowe. Pierwszy fortepian koncertowy Yamahy powstał w 1902 roku.
Yoshihiro Doi: Jest wiele firm produkujących fortepiany. Dla większości słuchaczy niemal wszystkie wyglądają tak samo. Jednak różnią się szczegółami konstrukcji i brzmieniem. Eksperci są w stanie rozpoznać różnicę.
Masato Oike: Naszym mottem jest tworzenie "kando", co po japońsku oznacza inspirację. Chcemy sprawiać, by ludzie umieli czerpać z muzyki radość i energię. Ważne, by mogli jej nie tylko słuchać, ale uczestniczyć w jej tworzeniu.
Za co pianiści lubią fortepiany Yamaha?
MO: Oczywiście, przede wszystkim za brzmienie.
SZ: Nasze instrumenty cieszą się popularnością nie tylko ze względu na brzmienie, ale też jakość wykonania oraz wsparcie, na które pianiści mogą liczyć u techników firmy. Mamy salony na całym świecie: w Tokio, Seulu, Szanghaju, Pekinie, Nowym Jorku, Paryżu, Londynie. Wykonawcy, którzy dużo podróżują, wiedzą, że zawsze mogą się do nas zwrócić o pomoc.
Jak długo firma związana jest z Konkursem Chopinowskim?
SZ: Po raz pierwszy nasze fortepiany pojawiły się na Konkursie w 1985 roku. W tym roku jesteśmy oficjalnym dostawcą instrumentów na Konkurs już po raz szósty.
Ilu uczestników wybiera fortepiany Yamaha?
SZ: W 2000 roku było to szesnaście procent uczestników. Pięć lat potem na naszych fortepianach grało już prawie dwadzieścia osiem procent uczestników. W 2000 roku pianiści mieli do wyboru fortepiany trzech firm, w tym roku - już czterech. Oczywiście pragniemy, by na instrumentach Yamaha grało jak najwięcej uczestników, jednak wybór modelu zależy od indywidualnych potrzeb pianisty. W tym roku wprowadzamy na rynek nowy model fortepianu koncertowego - CFX. Długo nad nim pracowaliśmy, konsultując się z ekspertami i muzykami. Ma on nowy typ strun, nieco inaczej zaprojektowano także pudło rezonansowe i klawiaturę. Niejeden pianista z pewnością zauważy różnicę między tym modelem a instrumentami starszej generacji.
Która z pianistycznych sław grała lub gra na instrumentach Yamahy?
SZ: Światosław Richter przez wiele lat grał tylko na nich. Również Glenn Gould w ostatnich nagraniach używał fortepianu Yamaha. Obecnie na naszych instrumentach grywają m.in.: Maria Joao Pires, Denis Matsuev, Fou Ts'ong, Jean-Efflam Bavouzet, Jean Marc Luisada, Hiroko Nakamura, Alex Kobrin, Olga Kern oraz
Piotr Paleczny.
Rozmawiała Klaudia Baranowska, październik 2010.
Tekst pochodzi z 5. numeru gazety
"Chopin Express", wydawanej z okazji
16. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Czytaj także w "Chopin Express" 05:
"Miłość nieodwzajemniona" - Chopin i Schumann