Polskie wydanie książki Ewy Kuryluk - znanej malarki, pisarki, historyka sztuki, noszące podtytuł Historia symbolizmu i struktura 'prawdziwego' obrazu to znakomite studium nad motywem "prawdziwego" portretu Chrystusa w sztuce, w którym autorka rekonstruuje chrześcijańską legendę tego wizerunku, opisuje z zarysie jego historię na Wschodzie i Zachodzie, ukazuje związek tego zjawiska ze starożytną mitologią, a także wyjaśnia czytelnikowi temat vera icon (prawdziwej ikony) w sztuce bizantyjskiej i zachodniej.
Jak czytamy we wstępie tego fascynującego studium: "Choć chusta Weroniki nabrała innego sensu, symbolika seksualna nie zatraciła się. Przeciwnie, wzmocnił ją jeszcze mistyczny erotyzm i artystyczny realizm późnego średniowiecza. Piętnastowieczne obrazy Weroniki i Chrystusa to portrety żywych ludzi, a zarazem przedstawienia kosmicznej pary bogów."
"Kawałek płótna Weroniki jest symbolem. Jak słusznie zauważa autorka: egalitarnym, wszechdostępnym, 'gdyż obraz bardziej przemawia do człowieka niż słowo. Z płótna rodzi się żywy portret'." ("Gazeta w Krakowie")
- Ewa Kuryluk
Weronika i jej chusta. Historia symbolizmu i struktura 'prawdziwego' obrazu
Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998
książka jest tłumaczeniem z jęz. angielskiego, wyd. angielskie: Basil Blackwell, USA, Wielka Brytania, 1991
© Ewa Kuryluk
144 x 205, 348 ss., 20 stron ilustracji, miękka oprawa
ISBN: 83-08-02816-0
Źródło: www.polska2000.pl
Copyright: Stowarzyszenie Willa Decjusza