Alina Szapocznikow, "Deser I", 1970-1971, asamblaż: poliester barwny, salaterka szklana, 8 x 11 x 13 cm. Z kolekcji Piotra Stanisławskiego, fot. WIELS
Wystawa "Alina Szapocznikow: Sculpture Undone 1955-1972" w Centrum Sztuki Współczesnej WIELS w Brukseli jest pierwszą obszerną prezentacją twórczości tej wybitnej rzeźbiarki poza Polską.
Wystawa skupia się na pracach Szapocznikow z najbardziej eksperymentalnego, późnego okresu jej twórczości, któremu kres położyła przedwczesna śmierć rzeźbiarki w 1973 roku.
Wątkiem przewodnim ekspozycji jest obecna w postawie Aliny Szapocznikow gotowość do podejmowania ryzyka artystycznego. Wystawa pokazuje w jak wielu aspektach swoich poszukiwań artystka ta była pionierką.
Stworzyła bardzo indywidualny język form i osobną opowieść, manifestujące się w prowokacyjnych, nasyconych cielesnością obiektach, zajmujących trudny do zdefiniowania obszar pomiędzy surrealizmem, nowym realizmem i pop artem.
Poliestrowe odlewy fragmentów ciała zamienione w przedmioty użytkowe, takie jak lampy i popielniczki, czy rzeźbiarskie kolaże, w których zatopiono rodzinne fotografie - dzięki takim pracom Alina Szapocznikow uznawana jest za prekursorkę sztuki feministycznej i konceptualnego podejścia do rzeźby.
"Wystawa w Brukseli nie pokazuje całej twórczości Szapocznikow, skupia się na jej aspekcie eksperymentalnym. Na początku widzimy moment, kiedy artystka pod koniec lat 50. odchodzi od klasycznych figur i głów do rzeźb na granicy figuracji i abstrakcji. Widać w nich rozpad i topnienie form, wydaje się, że same powstały w wyniku rozpadu. To jednak dopiero wstęp. W połowie lat 60. następuje prawdziwa erupcja wyobraźni Szapocznikow. Artystka znajduje dla siebie nowy materiał - poliestrową żywicę, która pozwala jej uwolnić się z kanonów. Powstają obiekty na długich cienkich nogach przypominających nogę lampy, skręconych jak łabędzia szyja. Na tej nóżce osadzone są perwersyjne abażury - połączone z sobą trochę groteskowo odlewy ust, piersi, pośladków, gdzieś widzę odlew brzucha z delikatną dziurką pępka, w kilku z nich podstawą lampy jest różowy fallus. Kolorystyka jest bliska ciału, faktura przypomina skórę. Odpychają i wabią jednocześnie. W Centrum Sztuki Współczesnej Wiels ustawiono je w ciemnym wnętrzu blisko siebie, świecą w ciemności barwnymi, przyduszonymi światłami, trochę jak znicze na cmentarzu" - pisze w "Gazecie Wyborczej" Dorota Jarecka.
Kuratorki: Elena Filipovic i Joanna Mytkowska.
Więcej informacji o wystawie na stronie www.wiels.org.
Organizatorem wystawy "Alina Szapocznikow: Sculpture Undone, 1955-1972" jest WIELS, Centre d'Art Contemporain w Brukseli oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, we współpracy z Museum of Modern Art w Nowym Jorku oraz Hammer Museum w Los Angeles.
W 2012 roku wystawa zostanie pokazana w Hammer Museum w Los Angeles i w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Wernisaż: 9 września 2011, godz. 18:00.
Wystawa czynna do 8 stycznia 2012.
Centre d'Art Contemporain (Centrum Sztuki Współczesnej) WIELS
Bruksela
www.wiels.org
Projekt zrealizowany został w ramach I, Culture - Programu Kulturalnego Prezydencji Polskiej w Radzie Unii Europejskiej.
Więcej informacji o PKPP na stronach www.culture.pl.
Źródło: informacja prasowa