Publikacja wydana nakładem txt publishing oraz Instytutu Adama Mickiewicza zbiera najciekawsze rozwiązania graficzne, typograficzne i techniczne zastosowane w polskich wydawnictwach ostatnich dwóch lat.
Na 170 stronach magazynu "Print Control" rozpościera się panorama wszelkiego typu projektów drukowanych - książek, albumów, akcydensów, katalogów, broszur, opakowań. W pierwszej części omówiono 100 wyselekcjonowanych przykładów. Fotografiom towarzyszą krótkie informacyjne opisy. Jak zastrzega redaktorka, Magdalena Heliasz, celowo zrezygnowano z podziału na kategorie.
Obok starannie przygotowanych publikacji albumowych (np. "Out of the Ordinary" proj. Kuba Sowiński & Wojciech Kubiena, wyd. Instytut Adama Mickiewicza; "Widzieć / wiedzieć" proj. Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk, wyd. Karakter) czy katalogów wystaw ("Mirosław Bałka. Fragment" - proj. Poważne Studio, "Maciejowski" - proj. Para studio), trafiły tu np. zaproszenia na bal sylwestrowy - czarne, z miedzianymi tłoczeniami - projektu Mamastudio, opakowania dla firmy produkującej ekologiczne przetwory - autorstwa Michała Rusaka i cykl plakatów stylizowanych na słynny program telewizyjny "Zrób to sam" - dzieło Filipa Zagórskiego.
Indeks obejmuje wiele znanych nazwisk artystów i designerów oraz nazw studiów projektowych. Są tu m.in. Bartosz Mucha, Tymek Jezierski, Honza Zamojski, Błażej Pindor, Rzeczyobrazkowe.pl, Temperówka czy Hipopotam Studio.
W drugiej części publikacji znalazły się wywiady z projektantami. Błażej Pindor zwraca uwagę, że w publikacjach materiał wizualny musi być równie ważny jak tekst.
- My [projektanci] nie tylko powinniśmy sami zastanowić się nad tekstem, musimy to jeszcze umożliwić innym - podkreśla.
Honza Zamojski opowiada o doświadczeniach związanych z prowadzeniem własnego wydawnictwa Morava, które jak dotąd opublikowało osiem książek - artystycznych "concept book'ów". A o obecnych w projektowaniu graficznym interakcjach między sztuką, architekturą a nauką mówią Magdalena i Artur Frankowscy.
Magazyn "Print Control" to efekt działalności strony internetowej www.printcontrol.pl, na której prezentowane są najciekawsze polskie wydawnictwa.
Publikacja ma charakter cykliczny - ukazuje się jako rocznik, w polsko-angielskiej wersji językowej. Od połowy sierpnia 2012 roku będzie dostępna w sprzedaży w całej Polsce oraz wybranych krajach Europy - można jej szukać w księgarniach artystycznych, galeriach i dużych salonach prasowych.
11 sierpnia o godz. 17:00 w księgarni Bookoff w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy ul. Pańskiej 3 odbędzie się wernisaż połączony z promocją rocznika "print control" i wystawą publikacji pokazywanych w książce.
Oprac. PK
Źródło: materiały własne, www.printcontrol.pl, www.facebook.com/printcontrol