Na zdjęciu scena z przedstawienia "Salle d'attente" ("Poczekalnia") na podstawie sztuki "Krąg personalny 3.1" Larsa Noréna, w adaptacji i inscenizacji Krystiana Lupy; fot. Mario del Curto / Théâtre Vidy-Lausanne
Widowisko "Salle d'attente" Krystiana Lupy przygotowane - jeszcze przed polską wersją "Poczekalni.0" - z grupą młodych aktorów w Lozannie będzie grane we Francji do końca lutego.
Szwajcarska "Poczekalnia", która miała premierę w czerwcu 2011 roku w Teatrze Vidy-Lausanne, została zainspirowana tekstem Larsa Noréna "Krąg personalny 3.1". Jest to obszerny dramat opisujący życie osób zakwalifikowanych do kategorii 3.1, czyli wykluczonych ze społecznie akceptowanej normy.
"Od pewnego czasu szukam tekstów, które mówią o grupie, specyficznym języku, który rozwija się w obrębie grupy - mówił Krystian Lupa w wywiadzie dla 'Le Monde'. - Wydaje mi się, że fenomen grupy jest w tym momencie dla nas bardzo interesujący. Każda grupa jest hermetyczna, tworzy swoją własną rzeczywistość. ["Le Monde" z 14 stycznia 2012].
Odpowiadając na pytanie o to, co najbardziej zainteresowało go w sztuce Larsa Noréna, Krystian Lupa mówi:
"To co mnie zafascynowało to język - sposób w jaki Norén pokazuje ludzi, którzy pod wpływem alkoholu, narkotyków czy w stanie psychicznego rozpadu rezygnują z obowiązkowych nawyków racjonalnej komunikacji. To co sprawia, że tekst ten jest tak wyjątkowy, to fakt, że Norén nie przyjął perspektywy badacza, obserwatora niebezpiecznego zjawiska społecznego: mówienie o tych obszarach granicznych dotyczy jego życia, jego doświadczenia. [...] W 'Kręgu personalnym 3.1' Norén proponuje zupełnie nową koncepcję teatru, w której nie chodzi o opowiadanie historii, ale o znalezienie się w ludzkiej przestrzeni, w której coś się może zdarzyć albo nie, ale w której trzeba spędzić czas i doświadczyć tego procesu, w którym jedni upadają, a inni kierują się w kierunku jakiegoś zbawienia."
Dalsze fragmenty wywiadu dostępne są pod adresem http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/130834.html
"Czekamy, nie bardzo wiadomo na co - pisał o szwajcarskim przedstawieniu 'Salle d'attente' Piotr Gruszczyński. - Na jakiś cud, jakieś rozwiązanie, może tylko sposób. Ale czekamy coraz intensywniej. Niektórzy mają już czekania dosyć i zaczynają wykazywać symptomy rebelii, inni dali się owładnąć marazmowi i czekają niepostrzeżenie pogrążając się w marazmie. Jednych i drugich jest dziś w Europie wielu. I nie wiem, czy istnieje jakikolwiek stan trzeci. Może to ci, którzy jeszcze pędzą, nie zdając sobie sprawy, że z samego pędu już nic nie wynika, że cywilizacja wielkich prędkości doprowadziła nas do atrofii trwania, odwiecznie istotniejszego od podróży zamieniającej się w ucieczkę od siebie. Poczekalnia jest w tym ujęciu miejscem spotkania z sobą samym. Odsuwanego w nieskończoność, może na godzinę śmierci? Niewygodnego i całkowicie obnażającego." ["Porządek jako źródło cierpień", www.dwutygodnik.com].
"Salle d'attente" ("Poczekalnia") na podstawie sztuki "Krąg personalny 3.1" Larsa Noréna; adaptacja, reżyseria, scenografia, światła: Krystian Lupa; wykonawcy: Anthony Boullonnois, Audrey Cavelius, Claire Deutsch, Thibaut Evrard, Pierre-François Garel, Adeline Guillot, David Houri, Aurore Jecker, Charlotte Krenz, Lucas Partensky, Guillaume Ravoire, Lola Riccaboni, Mélodie Richard, Alexandre Ruby, Matthieu Sampeur; premiera: czerwiec 2011; Théâtre Vidy-Lausanne (Lozanna); pokazy we Francji: Théâtre National de la Colline w Paryżu: 7 stycznia-4 lutego 2012; następne pokazy: w Grenoble: 7-11 lutego 2012; w Châteauroux: 16 lutego 2012 oraz w Perpignan: 28-29 lutego 2012.
Źródło: informacje prasowe i własne, www.vidy.ch, www.colline.fr
Opracował: JRK, styczeń 2012