Na zdjęciu (od lewej) Wojciech Niemczyk (Diler) i Tomasz Nosinski (Klient) w scenie z przedstawienia "Samotność pól bawełnianych" Bernarda-Marie Koltèsa w reżyserii Radosława Rychcika; fot. Maciej Żórawiecki / Teatr im. Stefana Żeromskiego
Widowisko do sztuki Bernarda-Marie Koltèsa w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach zostanie pokazane na festiwalu Under the Radar w Nowym Jorku.
"Samotność pól bawełnianych" Bernarda-Marie Koltèsa jest precyzyjnie zakomponowanym tekstem scenicznym. Zaczyna się od nieoczekiwanego wkroczenie przypadkowego przechodnia na terytorium Dilera, zaanektowane przez niego do prowadzenia własnej nielegalnej działalności. W jego oczach pojawienie się tam przybysza czyni zeń Klienta. Tak zawiązuje się akcja, w której tylko pozornie chodzi o dokonanie transakcji kupna-sprzedaży, a znacznie bardziej o pojedynek psychik i intelektów obu bohaterów.
W celu uniknięcia ryzyka zdrady i oszustwa, jakie niesie z sobą każda nielegalna operacja, dostarczyciel i potencjalny odbiorca odgrywają między sobą cały rytuał porozumiewawczych znaków i gestów, unikając mówienia wprost zarówno o potrzebach, jak i o możliwościach ich spełnienia. Dwóch ludzi łączy cel: jeden chce sprzedać, drugi - kupić. Do transakcji jednak nie dojdzie dopóty, dopóki jej przedmiot nie zostanie dokładnie nazwany przez którąś ze stron.
Obaj uczestnicy tej osobliwej gry obchodzą się jak czujne wilki, licząc na błąd przeciwnika, by zyskać nad nim przewagę. Chwiejna równowaga pozornych przewag nie doprowadzi do satysfakcjonującego finału. Jeśli człowieka z człowiekiem nie może połączyć porozumienie, pozostaje im tylko przemoc. Na najniższym poziomie interpretacyjnym jest to dyskurs o pożądaniu i możliwości jego zaspokojenia. Na najwyższym - alegoria losu każdego z ludzi, który mimowolnie staje się klientem na tym najlepszym ze światów, z czego mu w końcu przyjdzie zdać rachunek.
Premiera kieleckiej "Samotności pól bawełnianych" miała miejsce w październiku 2009 roku. Sztukę Bernarda-Marie Koltèsa przełożył Marian Mahor, reżyserował Radosław Rychcik, oprawę wizualną przygotowała Marta Stoces, oprawę muzyczną - zespół Natura Born Chillers, występują: Wojciech Niemczyk (Diler), Tomasz Nosinski (Klient) oraz zespół Natura Born Chillers.
Przedstawienie objechało wiele festiwali. Zaczęło się od 7. Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych, potem był 2. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia w Krakowie, następnie katowickie Interpretacje, szczeciński Kontrapunkt, toruński Kontakt, Koszalińskie Konfrontacje Młodych m-teatr 2010, warszawski Hajdpark, wkrótce Time Based Art. Festival (Portland, USA), występy w Los Angeles, w Seattle na festiwalu On the Boards, w Vancouver (Kanada) na Push Festival, podczas International Theater Festival w Santiago de Chile. Na początku grudnia spektakl mogli obejrzeć mieszkańcy Berlina - gdzie w programie Polska Prezydencja 2011 - Promesa, odbyły się dwa pokazy "Samotności...". 3 stycznia 2012 roku przedstawienie znów udaje się za ocean, tym razem do Nowego Jorku na festiwal Under the Radar, podczas którego planowanych jest osiem występów. Na pierwszy (5 stycznia) bilety są już wyprzedane.
Radosław Rychcik, urodzony w 1981 roku, swoją karierę teatralną zaczynał asystując Krystianowi Lupie podczas prac nad "Factory 2", następnie pracował nad dramatem Stanisława Wyspiańskiego "Protesilas i Laodamia". W 2008 roku na gdański Festiwal Wybrzeże Sztuki reżyser przygotował "Dyktatora" na podstawie filmu Charliego Chaplina. W Teatrze Dramatycznym w Warszawie Rychcik wystawił "Fragmenty dyskursu miłosnego" na podstawie książki Rolanda Barthesa oraz adaptację "Pani Bovary" Flauberta. Jego sztuka "Versus. W gęstwinie miast" na podstawie Bertolta Brechta została wystawiona w Teatrze Nowym w Krakowie, po czym była pokazywana podczas Under the Radar Festival w Nowym Jorku. Sprawdzony wcześniej wachlarz środków Rychcik zastosował w przedstawieniu "Łysek z pokładu Idy" według Gustawa Morcinka (2010) w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.
"Samotność pól bawełnianych" Bernarda-Marie Koltèsa; przekład: Marian Mahor; reżyseria: Radosław Rychcik; oprawa wizualna: Marta Stoces; oprawa muzyczna: Natural Born Chillers; występują: Wojciech Niemczyk i Tomasz Nosinski; premiera (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach): 3 października 2009.
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
ul. Sienkiewicza 32
25-507 Kielce
Tel: (+48 41) 344 60 48
Tel/Fax: (+48 41) 344 47 65
WWW: www.teatr-zeromskiego.com.pl
La MaMa E.T.C.
The Club
74A East 4th Street
New York, NY 10003
Tel: 212-475-7710
Źródło: informacje prasowe, www.teatr-zeromskiego.com.pl, www.PolishCulture-NYC.org