Leonardo da Vinci, "Dama z gronostajem", ok. 1483-1490, wystawa na Zamku Królewskim w Warszawie, 2010, fot. Mariusz Grzelak/SE/East News
Obraz "Dama z gronostajem", arcydzieło Leonarda da Vinci ze zbiorów Fundacji Książąt Czartoryskich, jest jedną z głównych atrakcji wystawy w National Gallery.
"Leonardo da Vinci: Painter at the Court of Milan" to najpełniejszy przegląd rzadko dotąd pokazywanych obrazów włoskiego mistrza. Na wystawie znalazły się obrazy pochodzące z różnych kolekcji z całego świata, które do tej pory nie były prezentowane w Wielkiej Brytanii.
W przeciwieństwie do wielu wystaw przybliżających postać Leonarda da Vinci jako wynalazcy, badacza czy rysownika, londyński pokaz koncentruje się na technikach jego malarstwa. Bezpośrednim bodźcem do przygotowania obecnej ekspozycji było zakończenie konserwacji obrazu "Madonna w grocie" ze zbiorów londyńskiej National Gallery. Szczególny nacisk kuratorzy wystawy położyli na dzieła wykonane przez artystę w latach 80. i 90. XV wieku, gdy da Vinci przebywał na dworze księcia Lodovica Sforzy (1452-1508) w Mediolanie.
Wśród głównych atrakcji pokazu jest jeden z najcenniejszych obrazów w polskich zbiorach - "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci. Namalowany olejno na topolowej desce, w latach 1483-1490, przedstawia najpewniej metresę mediolańskiego księcia Lodovica Sforzy - Cecylię Gallerani. Londyńska ekspozycja ma zakończyć trwające od kilku miesięcy tournée "Damy" po europejskich muzeach. Powróciwszy z podróży do Madrytu (na wystawę "Polska. Skarby i kolekcje artystyczne, czyli Złote Czasy Rzeczypospolitej"), Berlina ("Renaissance Faces. Masterpieces of Italian Portraiture") i Londynu, arcydzieło znów na dłużej zagości w Muzeum Czartoryskich w Krakowie.
Więcej o historii i interpretacjach obrazu czytaj w artykule "Podróże 'Damy'"…
Porównując najlepsze obrazy i rysunki Leonarda i jego uczniów goście wystawy mogą śledzić dążenie malarza do perfekcji w oddaniu ludzkich kształtów. W National Gallery obok "Damy z gronostajem" znalazły się m.in. "La Belle Ferronière" (Musée du Louvre, Paryż), "Madonna Litta" (Ermitaż, Petersburg) czy "Święty Hieronim" (Pinacoteca Vaticana, Rzym).
- Jako malarz Leonardo dążył zawsze do wytworzenia w widzu poczucia realności tego, co ukazane na obrazie, jednocześnie w swoich dziełach religijnych - a zwłaszcza portretach - nie przestawał tworzyć obrazów idealnego piękna - w nich udawało mu się zbudować poczucie budzącej cześć tajemnicy - podkreślają autorzy ekspozycji.
Ponadto w Londynie po raz pierwszy w historii pokazane zostaną obok siebie obie wersje "Madonny w grocie" - obok odrestaurowanego obrazu z National Gallery pojawi się płótno przechowywane na co dzień w Luwrze.
W ostatniej części ekspozycji prezentowana jest niemal współczesna, pełnowymiarowa wersja mediolańskiej "Ostatniej wieczerzy" Leonarda, wypożyczona na wystawę z Royal Academy. Zapoznając się ze wszystkimi ocalałymi szkicami do "Ostatniej wieczerzy", goście wystawy mogą zobaczyć, w jaki sposób artysta rozplanował i wykonał tak olbrzymią kompozycję.
Wystawa czynna od 9 listopada 2011 do 5 lutego 2012.
The National Gallery
Trafalgar Square
London
WC2N 5DN
www.nationalgallery.org.uk
Źródło: http://www.nationalgallery.org.uk/whats-on/exhibitions/leonardo-da-vinci-painter-at-the-court-of-milan