Maksymilian Cieślak, "Cloud Nine / Odrobina szczęścia w miłości", 2006/2007, kadr wideo, © artysta, fot. materiały prasowe
Indywidualny pokaz Cieślaka został zorganizowany w związku z otrzymaniem przez niego nagrody Henkel Art Award 2010. Na wystawie "Art is a Forbidden Fruit Marmalade / Sztuka to z zakazanego owocu marmelada" pochodzący z Tomaszowa Lubelskiego artysta prezentuje trzy prace wideo i instalację.
Już sam tytuł wystawy to rodzaj dowcipnej deklaracji artysty zbuntowanego wobec charakterystycznych zjawisk współczesnej sztuki i art-biznesu. To właśnie w nie wycelowane jest satyryczne ostrze jego filmów.
Obecność w jego pracach technik typowych dla filmu niemego, a także estetyki rodem z Youtube i elementów found footage mogą sprawiać nieco dadaistyczne wrażenie. Twórczość Maksymiliana Cieślaka nawiązuje do działań artystów związanych z Kulturą Zrzuty, a także grupy
Azorro, której członkowie tworzyli filmy przepełnione ironią, w opozycji do starszych kolegów zaangażowanych w sztukę konceptualną.
W wideo Cloud Nine / Odrobina szczęścia w miłości (2006/2007) główną rolę - młodego artysty, który znienacka zaczyna wyrzucać z siebie gniewny, wulgarny i wydaje się niekończący się monolog - zagrał sam Cieślak. W jadowitej tyradzie zwraca się przeciw sztuce krytycznej i feministycznej, ciału, sztuce, dominacji dyskursu, braku znaczeń i rosnącej dezorientacji, etc. A to wszystko dlatego, że w kluczowym momencie rozmowy podziwiana przez artystę studentka historii sztuki zapytana: "To gdzie chcesz iść, do ciebie czy do mnie?" - odpowiedziała, pokazując mu znacząco ulotkę biennale sztuki współczesnej.
Vision of Father Joseph / Kryptonim królestwo (2008) to film found footage opowiadający fikcyjną historię katolickiego duchownego, który poleciał w kosmos zamiast Jurija Gagarina. Odkrywszy szwindel Sowieci odcinają dopływ tlenu do kapsuły. Następuje sekwencja pozornie absurdalnych wideo znalezionych w sieci i składających się na wizje stające przed oczami umierającego księdza. Ścieżkę dźwiękową stanowi utwór The End Doorsów.
Kolejna praca, The Story of Doctor Faustus the Tiny / Doktor Fauścik (2009), estetycznie przywodzi na myśl filmy nieme z lat 20. Opowiada o młodym człowieku, który chcąc zyskać pozory artystycznej i intelektualnej ogłady, zaprzedaje duszę diabłu. Czyni to, by spełnić oczekiwania swojej dziewczyny, która ceni sztukę. Także w tym przypadku w rolę bohatera wciela się Cieślak. Paradoksalnie, mimo ciepłych uczuć dla sztuki, dziewczyna nad wrażliwego intelektualistę przedkłada wulgarnego rowerzystę. W filmie pojawiają się takie wątki, jak przestrzeń publiczna, homoseksualizm, holokaust i społeczeństwo postindustrialne, a w sekwencji "Art is a Forbidden Fruit Marmalade", będącej jawną parodią performansu jako formy sztuki, wątek zbędnego i niepotrzebnego przełamywania tabu.
Instalacja Humor and Humanity (2009) przedstawia Charlie'ego Chaplina odbierającego Oscara za całokształt twórczości. Praca ta przywołuje humanistyczny potencjał tkwiący w sztuce: "Za dużo myślimy, a za mało czujemy. Bardziej niż maszynerii, potrzebujemy ludzkiego uczucia" - mówi Chaplin.
Wystawie towarzyszy katalog w niemieckiej, angielskiej i polskiej wersji językowej, ze wstępem Karoli Kraus i Doroty Monkiewicz, tekstem Monkiewicz i wywiadem Wolfganga Schreinera z artystą.
W listopadzie 2010 roku Cieślak zdobył główną nagrodę w prestiżowym międzynarodowym konkursie artystycznym
Henkel Art Award. Jego prace wideo zostały wyróżnione spośród rekordowej liczby 1060 wniosków konkursowych z 31 krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Środkowej. Obecna wystawa w MUMOK jest (obok czeku na 7 tysięcy euro) nagrodą dla zwycięzcy.
Kurator: Wolfgang Schreiner.
Otwarcie: 3 maja 2011, godz. 10:00.
Wystawa czynna do 29 maja 2011.
W listopadzie 2011 wystawa Cieślaka zostanie pokazana w Muzeum Współczesnym Wrocław.
MUMOK
Museum Moderner Kunst - Stiftung Ludwig Wien
Museumplatz 1
1070 Wiedeń
Tel: +43 1 52500 1400/-1450
E-mail: press@mumok.at
Źródło: informacja prasowa