Joanna Jeżewska (Matka) i Bartosz Mazur (Syn); fot. Marek Sokołowski
Tomasz Man w Sex Machine podejmuje temat toksycznego rodzicielstwa. Pokazuje, jak macierzyńska miłość może przerodzić się w próbę zawłaszczenia życia dziecka. Autor mierzy się z kultem troskliwego rodzica, jako osoby unieszczęśliwiającej swoje dzieci, które często stają się psychoterapeutami i "drugimi połowami" rodziców.
"Sztuka napisana jest tak, jak tragedia grecka - mówi autor. - Jedną z jej podstawowych cech było opisanie złamania społecznego tabu, przekroczenia granic moralnych szkodliwych dla 'polis' [społeczności starożytnego miasta-państwa]."
Kochająca matka nie pozwala synowi dorosnąć. Emocjonalny szantaż, kontrolowanie, groźby, manipulacja. Jak daleko może się posunąć, by zatrzymać przy sobie syna? Jak zareaguje, gdy jej przedstawi narzeczoną?
Przedstawienie reżyseruje Adam Nalepa, który temat chorej relacji matki i syna nazywa za Freudem "kompleksem Edypa" i "kompleksem Jokasty".
"Nadmierna bliskość obojga powoduje, że nie potrafią rozpocząć samodzielnego życia, nie potrafią odciąć pępowiny - ocenia głównych bohaterów reżyser. - Matka, która sama wychowała syna przez lata, rekompensuje mu brak rodziny i zasypuje nadmiarem miłości. Poświęca się wyłącznie dla niego, rezygnując z życia towarzyskiego. Wychowując syna na 'ojca rodziny', 'pana domu', 'mężczyznę u jej boku' stwarza mit, że do szczęścia nie potrzebują nikogo innego."
W momencie, kiedy syn zakochuje się w innej kobiecie, matka staje się ofiarą własnych taktyk uzależniających. Syn zaś wchodzi w dorosłość jako życiowy kaleka, niezdolny wziąć życia we własne ręce. Oboje to ofiary ignorowania trzeciego prawa natury, mówiącego o tym, że nadmiar miłości może kaleczyć równie mocno jak jej brak.
- Sex Machine Tomasza Mana; reżyseria: Adam Nalepa; scenografia: Jan Kozikowski; muzyka: Marcin Mirowski; występują: Joanna Jeżewska (Matka), Anna Smołowik (Narzeczona), Bartosz Mazur (Syn), Zdzisław Wardejn (Przyjaciel) oraz Chór Kobiet: Agnieszka Drumińska, Izabela Gwizdek, Danuta Nagórna, Krystyna Wolańska i Grzegorz Sierzputowski; premiera: 5 maja 2011.
Źródło: informacje prasowe,
www.labodram.pl