Zdjęcia te służyły niegdyś czasopismu w budowie nowego modelu wizualnego - czegoś, co Konstanty Ildefons Gałczyński nazwał "cywilizacją 'Przekroju'".
W drugiej połowie lat 50. "Przekrój" zasłynął dzięki swoim okładkom z twarzami młodych Polek. Redaktor naczelny, Marian Eile, chciał zerwać z ikonografią socrealistyczną, gdzie kobiety przedstawiane były jako bohaterki wojny czy traktorzystki. Ich nowy wizerunek zapożyczony został z zachodnich czasopism i stanowił nową twarz liberalnych mediów epoki odwilży.
Sztandarowym autorem tych zdjęć był Wojciech Plewiński, który przez kilka dekad wyszukiwał na ulicach tytułowe "zwykłe dziewczyny", łączące w sobie urok i nowoczesność.
Jaki kanon urody wykształcił się u kobiet wychowanych w PRL-u? W świetle rewindykacji feministycznych inicjowanych w latach 70. oraz wobec aktualnego dyktatu piękna można zastanawiać się, co te fotografie mówią o wizerunku kobiety w tamtym i dzisiejszym społeczeństwie.
Szczególny rozdział na wystawie poświęcony jest portretom kobiet nie opublikowanym w "Przekroju". Autorzy ekspozycji stawiają przy tej okazji pytanie, w jakiej mierze te fotografie Plewińskiego stanowiły kontr-alternatywę estetyczną wobec wizji propagowanej przez zespół czasopisma?
Wystawą Wojciecha Plewińskiego Galeria Asymetria inauguruje działalność w swej nowej siedzibie - Domu Funkcjonalnym przy ul. Jakubowskiej. Druga odsłona wystawy zostanie otwarta 24 września podczas wydarzenia "Gdzie jest sztuka?" organizowanego przez warszawskie galerie prywatne.
Sezon w Domu Funkcjonalnym oprócz wystawy Plewińskiego inauguruje także wystawa "Wygasłe neony" Agnieszki Kalinowskiej (organizowana przez BWA Warszawa).
Kuratorzy: Patrick Komorowski, Rafał Lewandowski.
Otwarcie: 10 września 2011, godz. 18:00.
Wystawa czynna do 22 września 2011.
Galeria Asymetria
Dom Funkcjonalny
ul. Jakubowska 16
Warszawa
Źródło: informacje prasowe