Wystawa artystów nominowanych do nagrody Fundacji Deutsche Bank w konkursie
Spojrzenia 2007.
Artyści zostali wyłonieni przez komitet nominujący w kwietniu tego roku. 22 października zostaną ogłoszone wyniki konkursu a jego laureat otrzyma nagrodę w wysokości 10 000 euro. Wszyscy artyści zaprezentują na wystawie dzieła przygotowane specjalnie na tę okazję.
W wyniku obrad Komisji nominującej dnia 13 kwietnia do udziału w III edycji konkursu zakwalifikowani zostali następujący artyści i grupy artystyczne:
Galeria Rusz (Joanna Górska, Rafał Góralski)
Rafał JakubowiczOlga LewickaKarol RadziszewskiSędzia Główny (Aleksandra Kubiak, Karolina Wiktor)
Janek Simon Michał Stachyra
Artyści wyłonieni przez 14-osobową Komisję nominującą (składającą się z krytyków, kuratorów i artystów) biorą udział w wystawie w Galerii Zachęta.
Zwycięzca zostanie wybrany 22 października 2007 przez 7-osobowe Jury spośród wszystkich uczestników wystawy. Laureat konkursu otrzyma 10 000 euro.
Publiczność może głosować na najlepszego artystę lub grupę artystyczną. Do 21 października w holu głównym Zachęty można wrzucić ankietę do specjalnej urny. Wśród osób, które zagłosują, rozlosowane będą nagrody.
"Kolejne edycje Spojrzeń przypominają kręgi na wodzie pojawiające się po wrzuceniu kamienia – są coraz szersze. W pewnej mierze dają obraz młodej polskiej sceny artystycznej, są zapisem jej płynnie zmieniającej się kondycji. Tegoroczna wystawa prezentuje wybór siedmiu twórczych podmiotów, których aktywność przykuła naszą uwagę, zachwyciła, zaintrygowała, nie pozostawiła obojętnymi. Większość prezentowanych tu prac łączy dialog z kulturą i postkrytyczny stosunek do polityki i obyczajowości, poszukiwanie i ujawnianie sytuacji absurdalnych i granicznych, przewrotne działania pozostające w związku z rzeczywistością, otwarcie na dialog, poczucie humoru na granicy ironii, dystans do własnej twórczości. Ważna jest również refleksja nad miejscem i rolą sztuki, sensem twórczości, rolą instytucji sztuki i relacją z odbiorcą obecna w pracach młodego pokolenia artystów polskich, także na tej wystawie.
Olga Lewicka Force & Grace 2007, instalacja (w trakcie montażu)
Ciekawym przykładem jest tu malarstwo Olgi Lewickiej, którego nie sposób interpretować bez świadomości obecnego w nim drugiego dna - licznych cytatów i odniesień do kultury (także masowej), sztuki i filozofii. Force & Grace - siła i wdzięk - to oczywiście przeciwieństwa, ale warunkujące się nawzajem. Prezentowane obrazy, czasem lekko anachroniczne w formie, mają jedynie otwierać proces myślowy, nie są niczym skończonym, niczym samym w sobie, nie są odpowiedzią na pytania, ale zapisem startu, impulsem. Ich estetyka kieruje nas w stronę apoteozy sztuczności i 'trashowej' abstrakcji, pozornego bałaganu (a może nie pozornego, tylko oczywistego, przesłaniającego istotę rzeczy).
Rafał Jakubowicz bez tytułu 2007, fot. Sophie Jocz (zdjęcia z montażu)
Rafał Jakubowicz przywiązuje dużą wagę do kontekstu i znaczenia miejsca, w którym wystawia. Oprócz innych oczywistych funkcji nagroda Fundacji Deutsche Bank jest też sposobem na 'wykucie' wizerunku firmy. Jest działaniem umownym i adresowanym do specyficznego grona odbiorców - bo mecenat nad sztuką najnowszą i współpraca z galerią wcale nie jest oczywistym sposobem budowania wizerunku firmy, na pewno nie dla wszystkich. I nie wszystkich autor czyni odbiorcami sensu swojej pracy, tylko tych czujnych uważnych. Logo banku zostaje dosłownie wykute w tynku na jednej ze ścian galerii, a następnie zagipsowane. Duży, realny (fizyczny) wysiłek i tak enigmatyczny wynik: biała ściana od momentu rozpoczęcia do efektu końcowego. Działanie artysty dokumentuje jedynie dołączony do wystawy folder imitujący foldery Deutsche Banku.
Karol Radziszewski Pomoc/Help 2007
Karol Radziszewski jest artystą o bardzo szerokim wachlarzu zainteresowań i strategii artystycznych: malarzem, wydawcą i redaktorem publikowanego własnym nakładem magazynu, autorem filmów wideo i akcji społecznych, członkiem warszawskiego kolektywu szu szu. Prezentowana w Zachęcie praca (rodzaj świetlicy, w której można wygodnie zapoznać się z dokonaniami artysty) sytuuje się w kontekście konkursu Spojrzenia 2007, a jednocześnie pozostaje w ścisłej relacji z wcześniejszymi projektami autora - Dom i Zawsze chciałem. Ten projekt mówi o silnych związkach rodzinnych Radziszewskiego, o akceptacji, która jest ponad zrozumieniem, o więzi, ale jednocześnie o emocjach, jakie wiążą się z samym konkursem, o gotowości rywalizacji, determinacji, ciągłym podświadomym wyścigu, który jest udziałem nas wszystkich.
Janek Simon Chleb krakowski/Cracow Bread 2006, dzięki uprzejmości/courtesy of
Galeria Raster Janka Simona interesuje nieusystematyzowana aktywność poznawcza, jak twórcze psucie przedmiotów przez dzieci. Tworząc absurdalne mechanizmy, przypomina nam o absurdzie wokół nas. Generuje nonsensy, w których nonsens dnia codziennego przegląda się jak w lustrze. Po sali ekspozycyjnej poruszają się krakowskie chleby-roboty, dziwaczne obiekty pozbawione funkcji. Mikser wideo przetwarza dwa programy telewizyjne, co daje wrażenie przesuniętej rzeczywistości i skutkuje psychodelicznym zakłóceniem tego, co oczywiste i codzienne. Można w tej pracy doszukać się metafory manipulacji, ale ważniejszy wydaje się wątek eksperymentowania z codziennością, działania poza schematem.
Michał Stachyra Pożegnanie 2007, fragment ekspozycji, (w trakcie montażu)
Praca Michała Stachyry Pożegnanie jest konsekwencją projektu Misja: obrona, realizowanego przez artystę w Lublinie, a dotyczącego poczucia zagrożenia światowym terroryzmem. W Zachęcie materializuje się ono obecnością strażnika wyposażonego w wykrywacz metali. Paradoksalnie, strażnik pilnuje zwłok Saddama Husajna. Budowa katafalku przez Stachyrę nie jest próbą rehabilitacji dyktatora, ale gestem dyktowanym przez normy kulturowe i zwykłą przyzwoitość, która każe godnie obejść się ze szczątkami zmarłego, również wroga. Nabiera to znaczenia wobec medialnych relacji z uwięzienia, a następnie stracenia Husajna.
Sędzia Główny Rozdział LXVI. Epizod VI. klatki z filmu, fot. Joanna Kinowska
Sędzia Główny - Karolina Wiktor i Aleksandra Kubiak są autorkami radykalnych performansów, skupionymi na działaniach z własnym ciałem. Działania duetu polegają na ujawnianiu mechanizmów rządzących społeczeństwem. Ich siła leży w prawdzie i bezkompromisowości, z jaką mówią o własnych doświadczeniach i obserwacjach, o dominujących w kulturze mechanizmach uprzedmiotowienia kobiety. W Zachęcie Sędzia Główny prezentuje wideoinstalację opartą na micie o Eryniach, boginiach zemsty strzegących prawa społecznego i naturalnego, przedstawianych jako kobiety o spalonych na węgiel ciałach, z wężami zamiast włosów, czasem z psimi głowami. Pozostając w obszarze gender, Sędzia Główny podejmuje próbę analizy współczesnej kondycji i poziomu debaty w kwestii sprawiedliwości i tabu.
Galeria Rusz Opór mural
Galeria Rusz (Joanna Górska, Rafał Góralski) znana jest przede wszystkim z realizacji w przestrzeni miejskiej - malowanych billboardów zawierających niepokojące komunikaty, krytycznie komentujące rzeczywistość, i dość przewrotne portrety polskiego społeczeństwa. Ich prezentacja na wystawie Spojrzenia (billboardy przed galerią, obrazy i murale) skupia się wokół szeroko rozumianego tematu oporu - począwszy od skojarzeń historycznych, dotyczących społeczeństwa, jak ruch oporu, bierny opór, po doświadczenia osobiste - stawianie oporu, opór wewnętrzny, opór wobec zmian, oporne myślenie i działanie. Kluczową pracą staje się mural przedstawiający opornik, z napisem 'Kiedyś symbol aktywnego oporu, dziś - opornego myślenia'."
Organizatorami konkursu są: Fundacja Deutsche Bank, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Deutsche Bank Polska S.A.
Kurator wystawy: Monika Szewczyk
Współpraca: Julia Leopold