Jerome Noetinger, fot. źrodło: CSW
Program tegorocznego festiwalu koncentruje się na relacjach między dźwiękiem, słowem, muzyką i teatrem w niekonwencjonalnych działaniach interdyscyplinarnych, projektach o charakterze synkretycznym. 5. Ad Libitum odbywać się będzie równocześnie (w czasie i przestrzeni) z festiwalem tanecznym SIC!.
Tematami poprzednich festiwali była sztuka improwizacji w różnych jej kontekstach - od awangardy jazzowej, przez improwizację swobodną i dyrygowaną, po awangardę elektroniczną, a także partytury otwarte, graficzne i związane z nimi nurty muzyczne - indeterminizm czy minimalizm.
Krzysztof Knittel, kierownik artystyczny festiwalu Ad Libitum, tak mówił o muzyce improwizowanej, na której opiera się cały festiwal:
"Muzyka improwizowana to kreacja bez możliwości poprawiania, powtarzania, zmiany na lepszą wersję etc. W improwizacji jest tylko TERAZ. Jednocześnie to, co gramy, jest wynikiem wielu lat przygotowań, ćwiczeń, dźwiękowych eksperymentów. Wszystko po to, aby TERAZ nie powodowało usztywnienia ze strachu, że nie dam rady, że nie będę miał żadnego pomysłu, że to, co zagram, będzie banalne, bez większej wartości poznawczej i estetycznej. W improwizacji nie ma czasu na analizę i przemyślane działania, myślenie jest 'za wolne', świadomość nie nadąża za muzyką..."
John Tilbury zagra 18 października swoje adaptacje sztuk radiowych Samuela Becketta ukazując sztukę dźwięku i słowa - sztukę radia jako medium kreatywnego, a zespół
Kwartludium wystąpi w bezprecedensowym spektaklu muzycznej interpretacji tekstów dramatycznych i partytur graficznych
Romana Haubenstocka-Ramatiego (20 października).
Reinhold Friedl z młodymi polskimi muzykami odczyta na nowo partyturę mistrza teatru instrumentalnego Mauricio Kagela Ludwig Van (19 października), natomiast Jaap Blonk, Anat Pick i Valeri Scherstjanoi przedstawią pogranicze poezji dźwiękowej i muzyki - od dadaistów, futurystów i "zaumnowo jazyka", poprzez kompozycję współczesną, fluxus, neo-dada, De Stijl, "text-sound compositions" po utwory i improwizacje własne, także z udziałem elektroniki (21 października).
We czwartek, 22 października Andrei Smirnov zaprezentuje zapisaną na taśmie światłoczułej muzykę rosyjską z lat 30., odkrytą w 2008 roku w państwowym archiwum filmowym w Rosji, tworzoną poprzez syntezę dźwięku dwadzieścia lat przed powstaniem pierwszych dzieł muzyki konkretnej i elektronicznej w Paryżu i Kolonii. Tego dnia wystąpi też orkiestra Moscow Laptops Cyber Orchestra Andreia Smirnova grająca na thereminvox i laptopach z Centrum Muzyki Elektroakustycznej im. Theremina Moskiewskiego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego.
Ostatniego dnia festiwalu, 24 października utworzona przy tegorocznym festiwalu Krakowska Orkiestra Ad Libitum pod dyrekcją
Moniki Wolińskiej wykona utwory wg partytur tekstowych Karlheinza Stockhausena i nowym utworem
Tadeusza Wieleckiego zamówionym przez Fundację Polskiej Rady Muzycznej.
Odbędzie się także wędrowny spektakl plenerowy Mieczysława Litwińskiego Missa Pagana do poematu
Edwarda Stachury (23 października). Poprzedzające go warsztaty prowadzone we współpracy z Teatrem Węgajty będą "poszukiwaniem źródeł słowa i śpiewu, sięgnięciem w prehistorię mowy i muzyki".
We współpracy z Sekcją Muzykologów
Związku Kompozytorów Polskich 23 i 24 października odbędzie się konferencja "Muzykologia i edukacja - Przybliżanie muzyki - objaśnianie kultury".
Jak co roku, festiwalowi Ad Libitum towarzyszyć będą też liczne warsztaty. Warsztat gitarowy poprowadzi Gary Smith (21 - 24 października), a warsztaty z interpretacji klasycznych i nowych tekstów "poezji dźwiękowej" dla aktorów, wokalistów i studentów tych dziedzin - Jaap Blonk, Anat Pick i Valeri Scherstjanoi (19 - 21 października).
Seria warsztatów Playback-Play poświęconych współczesnym technikom wykonawczym, adresowana jest do młodych muzyków, także sceny niezależnej, zainteresowanych pogłębianiem swej wiedzy na temat muzyki współczesnej i rozwojem swojej świadomości muzycznej. Tematami tych warsztatów będą: interpretacje prac artystów sztuk wizualnych (Keith Rowe), Ludwig Van Mauricio Kagela (Reinhold Friedl) i partytury graficzne Malcolma Goldsteina (Malcolm Goldstein). Warsztaty - otwarte dla wszystkich zainteresowanych - będą też szansą śledzenia na żywo pracy artystów przygotowujących koncerty.
Wydarzenia Festiwalu "Ad Libitum" odbywać się będą w dniach 18 - 24 października 2010 w
CSW Zamku Ujazdowskim i
Instytucie Teatralnym.
Program oraz informacje o zapisach na warsztaty i biletach można znaleźć na stronie
www.ad-libitum.pl.
Wydarzenia połączone z
SIC! opisane są na stronie CSW:
csw.art.pl.
Źródło: www.ad-libitum.pl