Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w tym roku już po raz pięćdziesiąty drugi zgromadzi w Warszawie miłośników muzyki współczesnej. Tegoroczna edycja poświęcona jest w głównej mierze muzyce elektroakustycznej, tylko parę koncertów będzie unplugged.
Podczas festiwalu zaprezentowane zostanie szerokie spektrum zjawisk i nurtów muzycznych. Publiczność będzie miała okazję usłyszeć m.in. opery elektroniczne, kompozycje audiowizualne, live electronics, muzykę improwizowaną, acousmonium, zespoły laptopowe, ambisonic music, utwory instrumentalne z elektroniką, elektroniczną klasykę oraz instalację dźwiękową Iter/Eter.
Pojawią się ośrodki i centra muzyki elektronicznej z całego świata: DXARTS (Seattle), STEIM (Amsterdam), Miso Studio (Lizbona), IRCAM (Paryż), Tempo Reale (Florencja), Music Technology Group (Barcelona), a także studia muzyki elektronicznej Akademii Muzycznych we
Wrocławiu,
Łodzi i
Krakowie.
Pierre Henry
Program tegorocznego festiwalu obfituje w gwiazdy i wydarzenia. Do Warszawy przyjedzie nestor muzyki elektronicznej i jej pionier, Pierre Henry. Twórca gościł ostatnio w Polsce 26 lat temu na "Warszawskiej Jesieni" w 1983 roku. Podczas koncertu w Studiu im. Witolda Lutosławskiego przedstawi m.in. Histoire naturelle..., a także najnowszą kompozycję Capriccio. Będzie to światowe prawykonanie tego utworu, zamówionego specjalnie przez "Warszawską Jesień".
Festiwal przypomni niektóre historyczne dokonania muzyki elektronicznej: Bruynèl'a Cours des nuages, Sikorskiego Samotność dźwięków, Varèse'a Déserts i Poèm électronique, Xenakisa Concrète PH oraz Forges Poussera.
Cezary Duchnowski
Elektroniczne opery i quasi opery podszyte elektroniką toOgród Marty
Cezarego Duchnowskiego, Salt Itinerary Miguela Azguime'a, SOMNIVM Mieczysława Litwińskiego, Machinations Georgesa Aperghisa. W tym nurcie znajdą się także kompozycje audiowizualne: Errai
Ewy Trębacz, utwory z użyciem Reactable - elektroniki, "którą widać", a także performance Studia AM w Łodzi. Kompozycją audiowizualną (choć nieelektroniczną) jest także Augen-Blicke André Wernera, a spektaklem muzycznym (choć nie operą) - Multimedialne coś
Bogusława Schaeffera.
Podczas festiwalu nie zabraknie live electronics i muzyki improwizowanej. Wystąpią takie sławy jak
Tomasz Stańko (zagra m.in. z
Krzysztofem Knittlem), saksofonista Evan Parker (wystąpi w ramach performance'u studia STEIM) i perkusista Jim Black, który będzie solistą w projekcie Tempo Reale.
Acousmonium, czyli orkiestra głośników, umożliwiająca sterownie plastyką dźwięku w przestrzeni i jego barwą, to przede wszystkim koncert Loudspeaker Orchestra z Lisbony w hali Studia Tęcza (42 głośniki rozmieszczone wokół i nad publicznością).
Ambisonic music zostanie zaprezentowana w Hali Najwyższych Napięć, w koncercie studia DXARTS z Seatlle (University of Washington). System ambisonic pozwala na sterowanie na żywo przestrzennością dźwięku. W przypadku tego wydarzenia zagospodaruje 20-sekundowy pogłos Hali Najwyższych Napięć. W On Space Juana Pampina publiczność otaczają głośniki na przemian z 6 grupami perkusji, natomiast w Errai
Ewy Trębacz wielowymiarowej projekcji dźwięku towarzyszy trójwymiarowe wideo.
Mocnych wrażeń należy się spodziewać zwłaszcza w przypadku instrumentalno-elektronicznych kompozycji, takich jak Bird Concero Jonathana Harvey'a, Orchester-Finalisten Karlheinza Stockhausena czy New York Counterpoint Steva Reicha w wersji na klarnet oraz 10-kanałową taśmę i 42 głośniki.
Instalacja Iter/Eter z instrumentem interaktywnym ISA Harp Petera Sycha, przygotowana przez Studio Muzyki Elektronicznej z AM w Krakowie, zaprezentuje dorobek polskich studiów muzyki elektronicznej i komputerowej.
Jak co roku w programie "Warszawskiej Jesieni" zaplanowane zostały koncerty muzyki instrumentalnej - z elektroniką i bez. Georges Aperghis, w sposób nowatorski łączący w swojej twórczości dźwięk instrumentalny, głos ludzki, teatr i media elektroniczne, jest wyróżnioną postacią tegorocznego festiwalu. Usłyszymy cztery jego kompozycje, m.in. Machinations oraz Contretemps z udziałem rewelacyjnej sopranistki Donatienne Michel-Dansac i London Sinfonietta pod dyrekcją Davida Athertona.
Georges Aperghis, Machinations
Do najważniejszych wydarzeń festiwalu należy jednak prezentacja Pasji wg św. Marka
Pawła Mykietyna, a także światowe prawykonanie nowej kompozycji orkiestrowej
Pawła Szymańskiego, skomponowanej na zamówienie "Warszawskiej Jesieni" i opatrzonej intrygującym tytułem .Eals (Oomsu)..
26 września odbędzie się Maraton elektroniczny, czyli liczne a(tra)kcje elektroniczne w halach Studia Tęcza. Trzy różne programy przedstawi Loudspeaker Orchestra z Lisbony (kompozycje elektronicznych prekursorów popu i rocka, a także nurtów text-sound oraz usterkowania i noise'u). Wykonane zostaną także utwory wyłonione w pierwszym etapie konkursu na kompozycję elektroniczną (Call for Sounds) - zaraz po prezentacji jury konkursu wskaże zwycięski utwór.
Oprócz wspomnianych wcześniej Pierra Henry'ego i Pawła Szymańskiego, na zamówienie "Warszawskiej Jesieni" utwory skomponowali:
Aleksander Nowak, Per Nørgård, Mieczysław Litwiński,
Karol Nepelski, André Werner (zamówienie "Warszawskiej Jesieni" i Niemieckiej Rady Muzycznej), Filip Matuszewski (zamówienie Deutschlandfunk dla "Warszawskiej Jesieni"),
Aleksandra Gryka i
Stanisław Bromboszcz.
Festiwalowi towarzyszyć będą m.in. spotkania z kompozytorami - gośćmi tegorocznej "Jesieni": Philipem Manourym, Jonathanem Harvey'em, Pawłem Mykietynem, Pierrem Henrym, Perem Nørgårdem i Georgesem Aperghisem.
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie:
www.polmic.pl.
Źródło:
www.warszawska-jesien.art.pl.