Założeniem Berlin Biennale jest wywoływanie debaty na temat pozycji Berlina w międzynarodowym kontekście sztuki współczesnej. Pierwsza edycja Biennale miała miejsce w 1998 roku, od tego czasu impreza wyrasta na jedną z ważniejszych platform prezentacji nowych tendencji współczesnej kultury.
5 Berlin Biennale składać się będzie z części dziennej oraz nocnej. Nocna część odbywać się będzie pod hasłem "Mes nuits sont plus belles que vos jours" i składać głównie z performansów, rozmów, projekcji, warsztatów i koncertów, które stymulować mają nowe możliwości odbioru sztuki współczesnej.
Podczas gdy większość współczesnych biennale stara się włączyć do imprezy jak największą liczbę artystów, kuratorzy BB5, Adam Szymczyk i Elena Filipovic, skupią się na współpracy z wąskim gronem około 40 artystów i ścisłej współpracy z nimi.
Polscy artyści biorący udział w biennale:
Anna Molska urodziła się w 1983 roku w Prudniku, studiuje w warszawskiej
Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof.
Grzegorza Kowalskiego. Centralnym tematem prac wideo Anny Molskiej jest perspektywa. Znana głównie z abstrakcyjnych form geometrycznych, jest przez artystkę badana i transferowana na doświadczenia "realne", cielesne. Jest to temat m.in. wideo Perspektywa (2006), w której Molska ubrana w biały kombinezon, z uporem brnie przez śnieżny krajobraz w stronę horyzontu, próbując pokonać opór stawiany przez czarne pasy, którymi jest przywiązania. Z ogromnym wysiłkiem, ciężko przy tym oddychając, artystka napina pasy, które wykreślają perspektywicznie geometryczną formę na tle białego krajobrazu. Również w Tanagramie (2006-2007) centralnym problemem jest transformacja klasycznych form geometrycznych w sferę rzeczywistości. Dwóch skąpo ubranych młodzieńców w futurystycznych hełmach zgodnie z zasadami chińskiej gry "Tanagram" przesuwa po namalowanym na podłodze białym kwadracie czarne, geometryczne figury. Ich aktywności towarzyszy akompaniament Chóru Alexandrowa, co dodatkowo podkreśla relację z Malewiczowskim czarnym i białym kwadratem. Na BB5 Anna Molska będzie prezentować swoje prace wideo.
Cezary Bodzianowski urodził się w 1968 roku w Łodzi. Artysta jeszcze do niedawna znany był głównie w Polsce, ale ostatnio coraz częściej prezentowany jest na międzynarodowej scenie sztuki. Jego aktywność artystyczna to głównie ironiczne i humorystyczne interwencje, przekształcane często w instalacje wideo. Poetyckie i subwersywne akcje odbywają się głównie w przestrzeni publicznej, często pozostają prawie niezauważone. Bodzianowski ma już na swoim kącie około tysiąca akcji, które zmieniając ustalony porządek rzeczy, pozostawiając widzów w poczuciu niepewności i absurdu. Artystę interesuje poetycka i surrealistyczna strona ludzkich zachowań: o 7 rano, stojąc na wysięgniku, puka do okien mieszkańców jednego z łódzkich blokowisk i nawiązuje z nimi konwersację (Dzień dobry Łódź, 1997), w Paryżu zaczepia turystów i prosi ich o zrobienie mu zdjęcia plastikowym aparatem-zabawką na tle Wieży Eiffel (4xParis, 2004). Nad BB5 Bodzianowski pracuje w stolicy Niemiec od stycznia, jego akcje zaplanowane są na otwarcie oraz pierwsze dni trwania imprezy. Zostaną zdokumentowane i prezentowane w formie fotografii i filmów wideo w trakcie trwania biennale.
Goshka Macuga urodziła się w 1967 roku w Polsce, mieszka w Londynie. Jej prace przybierają zazwyczaj formę efemerycznych instalacji, a ona sama, odkąd używa starych książek, pamiątek, artefaktów i kuriozów wykonanych często przez innych artystów, sytuuje się jako kuratorka i kolekcjonerka. Sama również tworzy rzeźby, rysunki, kolaże oraz obrazy. Jej instalacje składane z różnych elementów zyskują nowymi sensami, jej poszczególne składniki wchodzą we interakcję. Macuga skupia się na tematach i ideach, którym może postawić na nowo pytania albo zakwestionować przeszłości i z tej perspektywy rzucić nowe światło na teraźniejszość. Ta refleksja była szczególnie widoczna w wykonanej w londyńskiej w 2005 roku w galerii Kate MacGarry instalacji Library Table. Macuga oprawiła na nowo pięć monografii sławnych artystów XX wieku: m.in. Marcela Duchampa, Martina Kippenbergera i Sigmara Polke stawiając tym samym pytanie o ich historyczną wagę.
Andrzej Żuławski urodził się we Lwowie w 1940 roku. Pod koniec lat 50. ukończył szkołę filmową we Francji. W 1972 roku w Polsce cenzura wstrzymała prezentację jego pierwszego filmu fabularnego Diabeł. Między innymi z tego powodu Żuławski wyjechał do Francji, gdzie w 1975 roku odniósł sukces dzięki L'Important c'est d'aimer. W tym samym roku powrócił do Polski by pracować nad filmem Na srebrnym globie. Scenariusz oparł na powieści napisanej w latach 1910-11 przez stryjecznego dziadka. Realizację filmu przerwano w roku 1978 i dopiero na początku 1986 roku reżyser zmontował i udźwiękowił ocalałe fragmenty. Dokręcił również sceny na ulicach Warszawy, które posłużyły jako tło do opowiadanych z offu brakujących sekwencji.
Część nocna biennale wzięła swój tytuł od filmu Żuławskiego Mes nuits sont plus belles que vos jours, który opowiada o romansie śmiertelnie chorego geniusza komputerowego i kobiety, która próbuje wyrwać się ze zdemoralizowanego środowiska. Na berlińskie biennale Żuławski został zaproszony do zaprezentowania i dyskusji wokół Na srebrnym globie.
Ponadto na BB5 prezentowani będą:
Paulina Ołowska,
Wilhelm Sasnal,
Zofia Stryjeńska (wystawa kuratorowana przez Paulinę Ołowską),
Piotr Uklański,
Artur Żmijewski i Sławomir Sierakowski (w ramach
Alfabetu Kroniki).
Kuratorzy BB5:
Adam Szymczyk urodził się w 1970 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, w 1997 roku (wraz z Joanną Mytkowską i Andrzejem Przywarą) założył w Warszawie Fundację Galerii Foksal. Od 2003 roku jest dyrektorem i głównym kuratorem Kunsthalle Basel, gdzie stworzył m.in. wystawę Lee Lozano: Win First Don't Last Win Last Don't Care (przy współpracy z Van Abbemuseum, Eindhoven), wystawę grupową Quauhnahuac: The Straight Line Is An Utopia oraz indywidualną Chizhevsky Lessons (wraz z Micol Assaël). Publikuje w książkach, czasopismach i katalogach.
Elena Filipovic jest niezależną kuratorką i krytykiem sztuki. Urodziła się w 1972 roku w Los Angeles, pracuje nad doktoratem na Princeton University. Autorka, wraz z Barbarą Vanderlinden, opublikowanej niedawno The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe. Współpracuje z Frieze, wykłada gościnnie teorię i historię wystawiennictwa w De Apple w Amsterdamie. Ostatnio była kuratorką Let Everything Be Temporary oraz When is the Exhibition? w Apex Art w Mowym Jorku oraz Anachronism at Argos Center for Art and Media w Brukseli. Pracuje nad pierwszą wystawą prac Marcela Duchampa w Ameryce Południowej, która zostanie otwarta w Fundacji Proa w Buenos Aires oraz Museu d'Arte Moderna w Sao Paulo w 2008 roku.
Więcej informacji na
www.berlinbiennale.info.
5 kwietnia - 15 czerwca 2008
Kontakt:
5th Berlin Biennial for Contemporary Art
Auguststraße 69
D-10117 Berlin