Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "Era Nowe Horyzonty" odbędzie się we Wrocławiu od 17 do 27 lipca 2008 roku. Festiwal otworzy premierowy pokaz filmu
Cztery noce z Anną Jerzego Skolimowskiego. Prezentowany w tym roku w Cannes na otwarcie prestiżowej sekcji "Quinzaine des Réalisateures" ("Piętnastka realizatorów") film był jedynym polskim reprezentantem w selekcji oficjalnej canneńskiego festiwalu. Jerzy Skolimowski (reżyser filmów takich jak:
Rysopis, Walkower czy Ręce do góry) powraca po trwającej szesnaście lat przerwie osobistym filmem, w którym opowiada intymną historię miłosną.
Najważniejszą część festiwalu stanowi Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty, który obejmie 16 premierowych, oryginalnych filmów wybranych spośród setek tytułów prezentowanych na festiwalach filmowych na całym świecie. Konkurs jest okazją do zapoznania się z obrazami reżyserów idących na przekór modom i trendom, indywidualistów operujących własnym unikalnym stylem. Jednemu z tych właśnie filmów publiczność przyzna Grand Prix, nagrodę główną festiwalu. W tym roku do konkursu zostały wybrane m.in.: niemiecki dokument Jezus Chrystus Zbawiciel (Jesus Christus Erlöser) Petera Geyera, zapis scenicznego występu legendarnego Klausa Kinskiego; hiszpański film W mieście Sylvii (En la ciudad de Sylvia), subtelna refleksja nad czasem José Luisa Guerína; Jedzcie, to jest bowiem ciało moje (Mange, ceci est mon corps), prezentowane podczas festiwali w Toronto i Rotterdamie w reżyserii Haitańczyka, Michelange'a Quay'a oraz Mój Winnipeg (My Winnipeg), wyreżyserowany przez Kanadyjczyka, Guya Maddina.
W konkursie Nowe Filmy Polskie prezentowane są nowe pełnometrażowe filmy polskie, zarówno fabularne, jak i dokumentalne. W tym roku konkurs odbędzie się w zmienionej formule - do selekcji przyjmowane są filmy, które miały swoją premierę po 29 lipca 2007 roku, zarówno tytuły premierowe, ale także i te, które były pokazywane w kinach oraz na innych polskich i zagranicznych festiwalach. Międzynarodowe jury przyzna zwycięzcy Wrocławską Nagrodę Filmową. W tym roku po raz pierwszy jury przyzna także nagrodę za najlepszy debiut reżyserski. W tym roku w konkursie Nowe Filmy Polskie zostanie pokazany m.in. nowy film
Piotra Łazarkiewicza O_1_0, Wino truskawkowe
Darka Jabłońskiego oraz
Benek Roberta Glińskiego. W konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe zostaną pokazane najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły. Konkurs organizowany jest we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich.
W cyklu Panorama Kina Współczesnego: Mistrzowie i Odkrycia, w części Mistrzowie pokazywane są filmy zrealizowane przez uznanych twórców, a w części Odkrycia można odnaleźć nowe talenty, wydarzenia sezonu i genialne debiuty. Wśród mistrzów pokazane zostaną w tym roku m.in.: Pieśń wróbli (Avaze gonjeshk - ha) w reżyserii irańskiego reżysera Majida Majidiego; francuski The Secret of the Grain (La graine et le mulet), najnowszy, nagrodzony kilkoma Cezarami (w tym za najlepszy film) obraz Abdellatifa Kechiche'a, autora znanej polskiej publiczności Winy Woltera oraz najnowsze dzieło francuskiego reżysera, prekursora nowej fali, Erica Rohmera - Miłość Astrei i Celadona (Les amours d'Astrée et de Celadon). Ważnym elementem tej sekcji będą też pokazy specjalne - prezentacje najciekawszych zjawisk tego sezonu zarówno z międzynarodowych imprez filmowych, jak i spośród rodzimych produkcji.
Jednym z wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu jest przegląd kina nowozelandzkiego - we Wrocławiu zostanie pokazanych 25 filmów fabularnych oraz pełnometrażowe filmy dokumentalne i krótkometrażowe. Gośćmi festiwalu będą filmowcy i krytycy nowozelandzcy - znaczące nazwiska światowego kina. Jednym z najważniejszych reprezentantów kina nowozelnadzkiego jest Vincent Ward, któremu organizatorzy poświęcili w tym roku specjalną retrospektywę. Pokazy filmów Warda obejmą cały dorobek twórcy - od najwcześniejszych, niezależnych obrazów, przez legendarne dzieła, takie jak Dojrzewanie (Vigil, 1984) i Nawigator: odyseja średniowieczna (The Navigator: A Mediaeval Odyssey, 1984) aż po najnowsze produkcje. Pełnometrażowy debiut Warda Dojrzewanie był pierwszym nowozelandzkim filmem pokazywanym w konkursie festiwalu w Cannes. Do Wrocławia przyjedzie też Roger Donaldson, który filmem Sleeping Dogs (1977) zapoczątkował nową falę w kinie nowozelandzkim. W Stanach Zjednoczonych zrealizował wiele filmów, wśród nich m.in. Koktajl, Gatunek, Góra Dantego, Trzynaście dni, Rekrut, Prawdziwa historia i Angielska robota. Zostaną też pokazane filmy inspirowane historią i kulturą maoryską. Wydawnictwo "słowo / obraz terytoria" przygotowało z tej okazji książkę o kinie nowozelandzkim, której redaktorem jest brytyjski krytyk Ian Conrich. Przeglądowi towarzyszą imprezy: pokaz w
Operze filmu niemego The Te Kooti Trail (1927, reż. Rudall Harward), do którego muzykę na żywo wykona nowozelandzki pianista Chris Hainsworth, koncert zespołu Moana & the Tribe (18 lipca, klub festiwalowy w Arsenale) łączącego rdzenną muzykę maoryską ze współczesnymi rytmami oraz pokazy tradycyjnych tańców maoryskich w wykonaniu grupy Manaia; festiwal Ma-uri (masaż, warsztaty); pokaz instalacji multimedialnej i filmów artystki i choreograf Shony McCullagh oraz wystawa fotografii pejzażysty i ekologa Craiga Pottona. Christopher Hainsworth (25 lipca) zagra w Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego na pochodzących z 1718 roku organach i przedstawi muzyczną historię Nowej Zelandii. Kuratorem sekcji jest Ian Conrich, brytyjski krytyk filmowy, dyrektor Centrum Studiów o Nowej Zelandii na Uniwersytecie Londyńskim, autor współpracujący między innymi z BBC i miesięcznikiem "Sight & Sound".
W programie festiwalu znalazł się przegląd współczesnego kina brazylijskiego, który skupi się na najnowszych dokonaniach kina brazylijskiego. Poczesne miejsce zajmą filmy retomady, niezwykłego renesansu, które kino znad Amazonki przeżywało w połowie lat 1990. Wtedy to za sprawą takich filmów Carlota Joaquina - Princesa do Brazil (1995) Carli Camurati czy Dworzec nadziei (Central do Brasil, 1998) Waltera Sellesa, o kinematografii brazylijskiej zrobiło się głośno na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych. Retomada zaowocowała niezwykłą aktywnością twórców z tego kraju, a jej efekty widać do dziś. Najnowsze filmy znad Amazonki, takie jak Cinema, Aspirinas e Urubus (2005) Marcela Gomesa czy O Céu de Suely (2006) Karima Ainouza są nagradzane na wielu festwalach nie tylko w Ameryce Łacińskiej, ale i na całym świecie. Kuratorem tej sekcji jest brazylijski krytyk filmowy Luiz Carlos Merten. W klubie festiwalowym w Arsenale 17 lipca wystąpi José Miguel Wisnik, mieszkający w São Paulo muzyk i kompozytor, ceniony na świecie znawca kultury brazylijskiej, wykładowca uniwersytecki, który od ponad dwudziestu lat utrzymuje się wciąż w czołówce wykonawców brazylijskiej muzyki popularnej. Wisnik zagra utwory własne oraz kompozycje napisane do słów poetów: Carlosa Drummond de Andrade, Fernanda Pessoa, w które wplata regionalne rytmy muzyki brazylijskiej pochodzące z różnych rejonów kraju.
Tradycyjnie odbędą się retrospektywy reżyserskie:
Thea Angelopoulosa, greckiego reżysera należącego do generacji mistrzów kina. Retrospektywa obejmie wszystkie obrazy Angelopoulosa - od najwcześniejszych, jak nagrodzona w Berlinie Rekonstrukcja (Anaparastasi, 1970) przez dojrzałe filmy, jak uhonorowany Złotym Lwem w Wenecji Aleksander Wielki (Megaleksandros, 1980), czy wyróżniony Srebrnym Lwem Pejzaż we mgle (Topio stin omichli, 1988) aż po laureata Złotej Palmy na festiwalu w Cannes Wieczność i jeden dzień (Mia aioniotita kai mia mera, 1998).
Terence'a Daviesa, brytyjskiego reżysera nazywanego "Proustem kina". Zrealizował zaledwie trzy filmy krótkie i cztery obrazy pełnometrażowe, stworzył jeden z bardziej fascynujących wizerunków filmowych w dziejach kina i zdobył uznanie publiczności i krytyków. Jego film Dalekie głosy, spokojne życie (Distant Voices, Still Lives, 1988) otrzymał m.in. Złotego Leoparda w Locarno i nagrodę FIPRESCI w Cannes, a ostatni obraz - Świat zabawy (The House of Mirth, 2000) został uhonorowany nagrodą BAFTA.
nowozelandzkiego reżysera Vincenta Warda.
Andrzeja Żuławskiego, jednego z najbardziej kontrowersyjnych polskich reżyserów, który od lat tworzy kino emocjonalne, gwałtowne, obsesyjne, balansujące na granicy obrazowej histerii. Debiutował znakomitą Trzecią częścią nocy (1971). Wielu aktorkom zaproponował najodważniejsze, a jednocześnie najważniejsze role w ich karierze: Romy Schneider otrzymała Cezara za Najważniejsze to kochać (L'important c'est d'aimer, 1975), a Isabelle Adjani nagrodę dla najlepszej aktorki na festiwalu w Cannes oraz Cezara za rolę w Opętaniu (Possession, 1981).
Witolda Leszczyńskiego - przypomnienie zmarłego w 2007 roku reżysera i operatora, przedstawiciela złotego pokolenia pierwszych roczników łódzkiej
Filmówki, który stworzył znakomite adaptacje filmowe, pokazywany w Cannes Żywot Mateusza (1968), nagrodzoną w Gdyni Konopielkę (1984), czy wyróżnioną w Berlinie Siekierezadę (1985). Jego artystycznym credo było zdanie zapożyczone od duńskiego klasyka Carla Theodore Dreyera: "Interesuje mnie nie obraz akcji, lecz akcja obrazu". Swoje filmowe wizje, najczęściej adaptacje starannie wybieranych dział literackich, filtrował przez własną wrażliwość, zawsze rozpoznawalny, autorski styl.
Alexandra Sroczyńskiego, ekscentrycznego artysty, twórcy filmów animowanych, ilustratora i autora rysunków satyrycznych. Sroczyński tworzy nagradzane w kraju i za granicą filmy rysunkowe, jak min. 8 i 3/4 (1981), Film animowany (1982), Apteczka pierwszej pomocy (1983) czy Nigdy więcej wojny (1987). W swojej twórczości Sroczyński proponuje mieszankę czarnego humoru, makabreski i pastiszu różnych konwencji filmowych - filmów dla dorosłych (Ani be!...ani me…! z udziałem Audrey Hepburn, 1984), klasyki s-f (2013 Odyseja kosmiczna, 1985), a nawet amerykańskiego undergroundu lat 60. (With a Light, 1984). Na stałe współpracuje z wieloma periodykami; w Polsce z legendarnymi "Szpilkami" czy z "Playboyem", a w Stanach Zjednoczonych, gdzie mieszka od 1989, między innymi z "The New York Times".
Festiwalowi towarzyszy szereg imprez, m.in. wystawa Maestro Fellini w Muzeum Miejskim Wrocławia, na której zaprezentowanych zostanie ponad 300 eksponatów pochodzących ze zbiorów szwajcarskiej Foundation Fellini pour le Cinéma - zdjęć, rysunków, scenariuszy, dokumentów produkcyjnych, plakatów, kostiumów. Uzupełnieniem tego wydarzenia będzie przegląd filmów dokumentalnych o Fellinim oraz eksperymentalny, inspirowany La Stradą projekt multimedialny Witolda Liszkowskiego Wspólna przestrzeń, który będzie można obejrzeć w Galerii na Solnym i na Placu Solnym oraz Incorto con Fellini, instalacja autorstwa rzeźbiarza
Krzysztofa Bednarskiego.
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie
www.eranowehoryzonty.pl.
NAGRODY FESTIWALU
Grand Prix - nagrodę publiczności - w międzynarodowym konkursie ERA Nowe Horyzonty zdobyła fabularyzowana opowieść dokumentalna Deszcz dzieci Vincenta Warda z Nowej Zelandii. Film jest opowieścią o Puhi, bohaterce debiutanckiego filmu Warda z 1978 roku - In Spring One Plants Alone, w którym pokazał życie 80-letniej Maoryski Puhi z plemienia Tuhoe i jej psychicznie chorego syna Nikiego. W obrazie Deszcz dzieci Ward powrócił do tematu - bohaterowie umarli, ale reżyser próbuje zrekonstruować ich życie. Film jest również opowieścią o historii Maorysów i kolonizacji wyspy w pierwszej połowie XX wieku.
Wrocławską Nagrodę Filmową w konkursie Nowe Filmy Polskie otrzymał film
Złota rybka Tomasza Wolskiego - film o codzienności upośledzonych umysłowo mieszkańców domu pomocy społecznej podczas ich przygotowań do spektaklu "Złota rybka".
Nagrodę za najlepszy debiut otrzymał Andrzej Dybczak i Jacek Nagłowski za dokument Gugara - zapis rozpadu małej, syberyjskiej społeczności Ewenków, pasterzy reniferów.
Nagrodę główną w kategorii film dokumentalny w konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe otrzymał film Henio idziemy na Widzew w reżyserii Michała Jóźwiaka.
Nagrodę główną w kategorii film fabularny w konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe otrzymał film Aria Diva w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej.
Nagrodę główną w kategorii film animowany w konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe otrzymał film Drzazga w reżyserii Wojciecha Wawszczyka.
Wyróżnienie w kategorii film dokumentalny w konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe otrzymał film Maria i Anna w reżyserii Jacka Knoppa.
Wyróżnienie w kategorii film fabularny w konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe otrzymał film Nowe legendy miejskie w reżyserii Leszka Dobruckiego, Macieja Olbrychta, Marzeny Popławskiej, Joanny Pawluśkiewicz, Wojciecha Zielińskiego.
Wyróżnienie w kategorii film animowany w konkursie Polskie Filmy Krótkometrażowe otrzymał film Radostki w reżyserii Magdaleny Osińskiej.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy ERA NOWE HORYZONTY
Dyrektor festiwalu: Roman Gutek
Dyrektor artystyczny: Joanna Łapińska
ul. Zamenhofa 1; 00-153 Warszawa
tel: (+48 22) 536 92 00
fax: (+48 22) 635 20 01