Transdyscyplinarne Studia Podyplomowe SWPS we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Program zajęć łączy teorie polityczne, nauki o złożoności, sztuki wizualne i performatywne, architekturę oraz design w analizie szeroko rozumianych problemów i zjawisk występujących we współczesnym świecie.
Studia przeznaczone są dla osób, które chcą badać oddziaływanie pomiędzy kluczowymi zjawiskami XXI wieku oraz ich wpływ na produkcję artystyczną. Studia adresowane są do kuratorów, artystów, architektów, designerów, producentów kultury oraz wszystkich osób zainteresowanych transdyscyplinarnym podejściem do zdobywania wiedzy oraz nowych metod produkcji sztuki w przestrzeni publicznej i stanowią wstęp do zastosowania teorii i myślenia konceptualnego w produkcji artystycznej.
Seminariom będą towarzyszyć warsztaty dotyczące projektowania interaktywnego i dizajnu. W ramach warsztatów studenci będą mieć możliwość zdobycia praktycznej wiedzy umożliwiającej przygotowanie indywidualnego projektu kuratorskiego lub artystycznego w przestrzeni publicznej pod opieką wybranego wykładowcy.
Absolwenci uzyskają, przewidziany ustawą, dyplom ukończenia Transdyscyplinarnych Studiów Podyplomowych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.
Zdobyte umiejętności: praca zespołowa, prowadzenie i realizacja projektów artystycznych i naukowych, śledzenie najnowszych osiągnięć humanistyki w połączeniu z innymi dziedzinami, interakcja humanistów zinnymi dziedzinami, przygotowanie do pracy z naukowcami, zrozumienie procesów samoorganizacji przestrzeni publicznej, budowanie powiązań i zależności pomiędzy procesami demokratycznymi, przestrzenią publiczną a sztuką, projektowanie dizajnu zorientowanego na użytkownika.
Program:
Prof. Andrzej Nowak - Teoria nauki o złożoności
Zajęcia poświęcone będą przedstawieniu podstaw nauki o złożoności: jednego z najnowszych i najszybciej rozwijających się obszarów badań interdyscyplinarnych. Nauka ta poświęcona jest badaniom zjawisk zachodzących w systemach składających się z wielu oddziałujących na siebie elementów. Często współdziałanie prostych elementów prowadzi do nieoczekiwanego wyłaniania się złożonych struktur, i procesów. W ramach zajęć zajmiemy się takimi zjawiskami jak: wpływ społeczny, zmiana społeczna, emocje, relacje jednostki z otoczeniem społecznym i materialnym, społeczna konstrukcja znaczenia, samoorganizacja, emergencja, immergencja, sieci społeczne, sieci znaczeń, czy rzadkie zdarzenia. Omówione też będą wizualizacje i symulacje komputerowe jako metody badania zjawisk w obszarze złożoności.
Prof.
Krzysztof Wodiczko i Adam Ostolski - seminarium
Proponowane seminarium jest projektem inicjującym współpracę naukowców społecznych i artystów wokół problemów społecznych, takich jak wojna, konflikt społeczny i trauma. Zajęcia będą miały formę krótkich wykładów, wystąpień uczestników, zajęć warsztatowych i paneli dyskusyjnych wokół takich tematów jak publiczna sztuka interwencyjna, konstruktywny i destruktywny konflikt, psychologia traumy czy pamięć zbiorowa czy projektowanie interrogatywne.
Wiesław Bartkowski - Projektowanie interakcji
W ramach zajęć przedstawiona będzie metoda projektowania zorientowana na użytkownika. To podejściejest oparte na głębokim zrozumieniu potrzeb użytkownika i tego jak wchodzi on w interakcje z projektowanym obiektem. Jak tworzyć "persony" reprezentujące prototypowych użytkowników i scenariusze ich interakcji. Jak analizować obiekty w kategoriach afordancji: działań które można z nimi wykonać. Pokażemy też zastosowania tej metody w projektowaniu obiektów i interfejsów komputerowych.
Edwin Bendyk - Gramatyzacja, kapitalizm semantyczny
i możliwości prawdziwej komunikacji w hiperkomunikacyjnym świecie.
Agnieszka Kurant - Sztuka jako forma (nie)wiedzy. Fikcja, kapitał i demokracja
Celem zajęć jest obserwacja relacji sztuki współczesnej i demokracji - w jaki sposób krytyczne praktyki artystyczne stają się istotnym głosem w dyskusji o demokracji współczesnej, w jaki sposób sztuka może stać się polityczna. Analizie podlegać będą m.in. siły i czynniki socjo-ekonomiczne kształtujące status obiektów sztuki oraz pozycje widzów - produkcja, autorstwo, prezentacja, dystrybucja, redystrybucja, konsumpcja, partycypacja, wartość.
Zbigniew Libera - Forma Otwarta
Celem zajęć jest przekazanie uczestnikom podstawowych zagadnień teorii i praktyki koncepcji FormyOtwartej
Oskara Hansena. Hansen nazywał Formę Otwartą filozofią, czy postawą kształtującą podejście do rzeczywistości. Ta idea podejmowana socjologicznie jako struktura przestrzeni kształtowana przez różne działalności człowieka, nawiązywała do teorii rzeźby i architektury **os:KatarzynyKobro*os_kobro_katarzyna** i
Władysława Strzemińskiego.
Paweł Mościcki - Archeologia empatii
Tematem zajęć będzie obecność empatii we współczesnej kulturze wizualnej a także w historii nowoczesności.Empatię rozumieć będziemy jako elementarne doświadczenie polityczne, określające warunki "bycia razem" w społeczeństwie. A zatem coś, co wymaga organizacji, struktury, estetycznego opracowania. Na seminarium będziemy analizować prace artystów, którzy przeciwstawiają tego rodzaju empatię spektaklowi litości, jakim karmi nas współczesna kultura.
Joanna Rajkowska - Warsztaty. Sztuka społecznej możliwości czyli o strategiach sztuki publicznej
Pamięć traumy i język nienawiści. Odczarowujące operacje na języku. Uczta i święto jako proces innego przeżywania pamięci. Geografia pamięci. Czy powroty są możliwe? Agoniczne przestrzenie publiczne i miłość do latania. Pytanie o hierarchię i o władzę. Sposoby komunikacji w przestrzeni publicznej. Miejsca publicznego spotkania.
Dr Łukasz Ronduda - Film/Sztuka pomiędzy Eksperymentem a Archiwum
Zajęcia poświęcone będą analizie najważniejszych pojęć i progów rozwojowych sztuki wykorzystującej media ruchomego obrazu (moving image). Poszczególne wykłady skupiają się na estetycznych, politycznych, społecznych i technologicznych wymiarach medialnych strategii artystycznych realizowanych od lat 60. do dziś (film składkowy, kino amatorskie, found footage, performance a film, slide-show, kinomuzeum, sytuacjonizm, nooawangarda oraz film artystyczny).
Dr Jan Sowa - Studia postkolonialne
M.in. Spivak, Bhabha, Said, Thompson, Ghandi, Chatterjee, Chakrabarty. Seminarium prezentujepodstawowe teorie i kierunki odnosząc je jednocześnie do historii, społeczeństwa i kultury polskiej. Analizie poddane zostaną takie zjawiska i problemy jak nostalgia za Kresami, relacje polsko-ukraińskie, polski imperializm, dyskurs "powrotu do Europy" i wiele innych. Perspektywa postkolonialna uzupełniona będzie elementami teorii systemów oraz teorii zależności (Wallerstein, Arrighi, Frank, Amin).
Joanna Warsza - Wprowadzenie do performatyki
Performatyka zaczyna się tam, gdzie wiele dyscyplin się kończy - nie bada poszczególnych dzieł architekturyczy literatury - ale ich relacje, analizuje je same jako performance/działanie/element w grze. Każdy wytwór działania ludzi - od biznesu, przez system szkolny, po sztukę czy sport - jest poddawane analizie poprzez swój wymiar performatywny: sytuacyjny, przez to jakim jest "zachowaniem" i jakie są jego znaczenia czy efekty. Dziedzina ta rozpoznając, że nasze życie przebiega według powtarzalnych i usankcjonowanych społecznie sposobów, analizuje wszelką ludzką aktywność jako "performans".
Aleksandra Wasilkowska - Miasto jako struktura emergentna
Wprowadzenie do architektury i urbanistyki opartej o teorię złożoności, przedstawienie strategii partycypacyjnych, architektury tworzonej w oparciu o procesy generatywne i psychologię środowiskowąw odniesieniu do współczesnej filozofii i teorii miasta.
Program studiów obejmuje także wykłady zagranicznych gości oraz wspólne zajęcia laboratoryjne i warsztaty prowadzone przez m.in. prof. Krzysztofa Wodiczkę, Joannę Rajkowską, Joannę Warszę i Aleksandrę Wasilkowską na temat kreatywnego kuratorstwa, wstępu do projektowania 2+3D, konsultacji społecznych i innych rozpatrzonych wspólnie tematów.
Studia roczne.
Pierwsze zajęcia: 6-7 listopada 2010. Kolejne będą odbywać się w co drugi weekend.
Czesne za dwa semestry: 3 800 zł.
Więcej informacji o naborze:
www.podyplomowe.pl.