Istnieje od 1945 roku, najpierw jako Teatr Miejski, następnie Teatr Dolnośląski, od 1974 roku pod obecną nazwą. Mieści się w gmachu Domu Sztuki i Stowarzyszeń wzniesionym w 1905 roku. Pierwszym dyrektorem sceny była Stefania Domańska, która na inaugurację teatru, w sierpniu 1945 roku, przygotowała premierę ZEMSTY Aleksandra Fredry. Najdłużej szefem artystycznym teatru była Alina Obidniak (1973-1988, 2000). Od 1973 roku teatr organizował Jeleniogórskie Spotkania Teatralne, od 1983 roku Międzynarodowy Festiwal Teatrów w Jeleniej Górze.
W Jeleniej Górze rozpoczynało swoje kariery wielu wybitnych aktorów i reżyserów. W ZEMŚCIE z 1945 roku grali Adam Hanuszkiewicz, Kazimierz Dejmek, Ignacy Machowski. W latach 1954-1955 w teatrze jeleniogórskim rozpoczynali swoje kariery Franciszek Pieczka i Wiesław Gołas. W latach 70. pierwsze przedstawienia realizowali tutaj: Małgorzata Dziewulska - ŚLUBY PANIEŃSKIE Aleksandra Fredry (1970), Giovanni Pampiglione - SŁUGA DWÓCH PANÓW Carla Goldoniego (1970), Mikołaj Grabowski Z GŁĘBOKIEJ OTCHŁANI WOŁAM Stanisława Grochowiaka (1977). W latach 1977-1986 z Teatrem im. C.K. Norwida związany był Krystian Lupa, który wystawił na tej scenie m.in. ŻYCIE CZŁOWIEKA Leonida Andrejewa (1977), PIESZO Sławomira Mrożka (1982) i ŚLUB Witolda Gombrowicza (1984), oraz dramaty Witkacego: NADOBNISIE I KOCZKODANY (1978), PRAGMATYSTÓW (1981), MACIEJA KORBOWĘ I BELLATRIX (1986). W latach 1972-1979 na jeleniogórskiej scenie pracował Henryk Tomaszewski, przygotował tu LEGENDĘ (1972) i PROTESILASA I LAODAMIĘ (1979) Stanisława Wyspiańskiego, PEER GYNTA Henryka Ibsena (1974), SEN NOCY LETNIEJ Szekspira (1975) i ANDROKLESA I LWA George'a Bernarda Shawa (1977).
"Teatr w Jeleniej Górze jest - i to od dosyć dawna - swoistym fenomenem polskiej kultury współczesnej" - pisał w latach 80. Tadeusz Burzyński. - "(...) Działalność teatru niejednego zaskakuje, kłóci się ze standardowymi oczekiwaniami, wyłamuje z dobrze znanych schematów." (w: "Teatr w Jeleniej Górze 1945-1985" oprac.: J. Degler, Jelenia Góra 1985)
W ostatnich sezonach Jelenia Góra stała się miejscem, gdzie chętnie pracowali młodzi reżyserzy. Do ich dyspozycji oddano m.in. studyjną scenę teatru. W latach 2004-2006 zastępcą dyrektora artystycznego była Małgorzata Bogajewska. W Jeleniej Górze zrealizowała CZERWONE NOSY Petera Barnesa (2005) i ESPRESSO Lucii Frangione (2006), wcześniej, bo w 2003 roku wystawiała w jeleniogórskim teatrze przebojowy TESTOSTERON Andrzeja Saramanowicza. Obok niej pracowali inni twórcy młodego pokolenia. Tomasz Garwon wystawił tekst PAPARAZZI ALBO KRONIKA NIEUDANEGO WSCHODU SŁOŃCA Matei Visnica (2005). Monika Strzępka przygotowała HONOR SAMURAJA Artura Rappa, prowokujące przedstawienie, demaskację popkulturowych wzorców (2005). Natalia Korczakowska zrobiła ŚMIERĆ CZŁOWIEKA WIEWIÓRKI Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, tekst poświęcony fenomenowi niemieckiego terroryzmu lat 70. (2007). Na dużej scenie odbyły się premiery m.in. CZAJKI Antoniego Czechowa w reżyserii Mai Kleczewskiej (2004), TRANS-ATLANTYK wg Witolda Gombrowicza w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego (2006) i KARIERY ARTURO UI Bertolta Brechta w reżyserii Wojtka Klemma (2007). Od 2007 roku właśnie Klemm jest dyrektorem artystycznym jeleniogórskiej sceny. Zaprosił do współpracy Łukasza Kosa, który wystawił tutaj KLĄTWĘ Stanisława Wyspiańskiego (2007) i debiutanta, Iwa Vedrala, który na scenie studyjnej przygotował PODRÓŻ POŚLUBNĄ Władimira Sorokina, tekst dotyczący posttotalitarnych traum Niemiec i Rosj (2007). Ambicją Klemma jest stworzenie teatru zaangażowanego.
"Rzeczywiście, w tym sezonie współpracuję z wieloma młodymi reżyserami, którzy proponują na scenie swoje rozwiązania artystyczne" - mówił u progu sezonu 2007/2008. - "Ale byłbym ostrożny z określeniami: teatr nowoczesny, teatr dla młodych. Sztuka kostiumowa też może być bardzo nowoczesna. Mam nadzieję, że mój zespół aktorski i reżyserzy, którzy będą tutaj pracować, będą w stanie rozwinąć nowoczesną myśl na scenie. To jest najważniejsze. Oczywiście, to również łączy się ze sposobem gry. Próbujemy grać szybką piłkę, to na pewno. Kiedyś na boisku grano długimi podaniami. Teatr, jak piłka, także się zmienia. Spróbujemy dostosować się do tego, co się dzieje na scenie teatralnej w kraju. Jelenia Góra chciałaby przecież zaistnieć na polskiej scenie kulturalnej, opowiadając o naszych problemach w sposób, który nas i naszych widzów dotyczy." ("Nowiny Jeleniogórskie" 2007, nr 37)
Teatr jest organizatorem Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych i Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych.
Monika Mokrzycka-Pokora
grudzień 2007
Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze
Al. Wojska Polskiego 38
58-500 Jelenia Góra
Tel: (+48 75) 64 28 110, 64 28 112
Fax: (+48 75) 64 28 113
WWW: www.teatrnorwida.pl