Koporacja Ha!art, z siedzibą w Krakowie, wydaje książki od 2001 roku. Do 2007 roku jej staraniem ukazało się dwadzieścia sześć numerów czasopisma artystyczno-literackiego, kwartalnika "Ha!art" (istniejącego od 1999, w Internecie od 2001). Celem działania Ha!artu jest "promowanie nowych zjawisk w kulturze". Na stronie wydawcy czytamy: "Stawiamy na nazwiska i zjawiska mało znane, istniejące w niszy". Ha!art, jako wydawca, stara się, by jego tytuły - penetrujące niekiedy obszary zakazane, peryferyjne, i światy nieprzedstawione - docierały do szerokiej publiczności.
Środowisko Ha!artu stworzyli młodzi humaniści i twórcy związani z Krakowem, krytycy, performerzy i redaktorzy: Piotr Marecki, Igor Stokfiszewski, Martyna Sztaba, Jan Sowa, Piotr Kletowski i Sławomir Shuty. Cała inicjatywa - mająca na celu dyskusje o literaturze i próby programotwórcze oraz wykorzystująca niekonwencjonalne formy przekazu (na przykład tak zwana liberatura) - naturalną koleją rzeczy przeobraża się z wydarzenia pokoleniowego w działalność stricte wydawniczą, związaną już nie tylko z literaturą roczników urodzonych w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.
Oficyna przez kilka lat koncentrowała się na względnie młodej literaturze, poezji i prozie - w sumie ponad pięćdziesiąt tytułów - i jej promocji i ma na tym polu spore osiągnięcia. Dzięki Koporacji Ha!art duży sukces - również medialny - odnieśli Sławomir Shuty, także jako performer, oraz Michał Witkowski. Inni prezentowani twórcy, o których książkach było swego czasu głośno, to Piotr Czerski, Jerzy Franczak, Jaś Kapela, Maciek Miller, Ewa Schilling i Adam Wiedemann.
W małym białym formacie, z charakterystyczną linią graficzną (projekt: Anna Ostoya) ukazują się w Ha!arcie książki prozatorskie - a także poezja i dramat - młodych i nieco starszych twórców. Najgłośniejsze z nich to Lubiewo Michała Witkowskiego (2005), Zęby Joanny Wilengowskiej (2006), Małż (2005) i Ślad po mamie (2006) Marty Dzido, a ostatnio debiut literacki Sylwii Chutnik (Kieszonkowy atlas kobiet, 2008).
Książki te wywoływały dyskusje medialne na tematy marginalizowane przez społeczeństwo, takie jak: aborcja, homoseksualizm, doświadczenie trzydziestolatków wchodzących w życie, antykonsumpcjonizm czy feminizm.
Zasługą Ha!artu jest przypomnienie w Polsce twórczości Mariana Pankowskiego (Rudolf, 2005 i Pątnicy z Macierzyny, 2006), utworów zapomnianego Krzysztofa Niemczyka oraz Stanisława Czycza, ekscentrycznego i nowatorskiego prozaika - w 2008 roku ukazał się Czyczowy Arw, ze wstępem Andrzeja Wajdy, w bardzo ciekawym układzie typograficznym.
W dorobku wydawnictwa ważne miejsce zajmują antologie i zbiory tekstów, między innymi szeroko komentowane Tekstylia. O rocznikach siedemdziesiątych (przygotowane przez Piotra Mareckiego, Igora Stokfiszewskiego i Michała Witkowskiego, 2002) oraz ich kontynuacja: Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury (2007), szeroko pomyślany przewodnik po młodej twórczości (architektura, muzyka, niezależne kino, teatr, performance, literatura, komiks, malarstwo, net art), a także tom szkiców Frustracja. Młodzi o Nowym Wspaniałym Świecie (pod redakcją Piotra Mareckiego i Jana Sowy, 2003), Liternet (2002) oraz Liternet.pl (2003).
Warto wspomnieć o nowych przyczółkach i inicjatywach Ha!artu, jakimi są książki artystyczne, na przykład Kolaże Jana Dziaczkowskiego (2007), literackie osobliwości, jak Kalendarz niepokoju 2008 Huberta Czerepoka i Wojtka Kocołowskiego, oraz eseistyka humanistyczna, przede wszystkim poświęcona sztuce. Co pozostaje w związku z charakterystyczną tendencją w działalności wydawcy, który interesuje się także innymi niż literatura formami przekazu artystycznego.
Na stronie internetowej wydawnictwa znajduje się lista książek Ha!artu - można je zamówić w sprzedaży wysyłkowej - oraz pełna informacja o działaniach wydawcy: spotkaniach, wykładach, etc.
Autor: Filip Modrzejewski, lipiec 2008
Fundacja "Korporacja Ha!art" - Wydawnictwo Korporacja Ha!art
Pl. Szczepański 3a
31-011 Kraków
Tel/Fax: (+48 12) 422 81 98
WWW: www.ha.art.pl
Email: korporacja@ha.art.pl