Joanna Mueller, redaktorka tomiku, nazwała jego styl "liryzmem lawirującym". Określenie to odnosi się do autorskiej umiejętności mówienia spod różnych masek, błyskawicznego zmieniania ich oraz rozmywania granicy między wypowiedzią autorską a słowami wygłaszanymi z perspektywy maski. Bo wiadomo, że na przykład wiersz "skąd chłód?" to liryka roli, pisana z perspektywy policjanta obserwującego prostytutki przez szybę samochodu. Jednak zdania takie jak "durna mucha puenty obija się o szybę" wypowiadane są "sponad maski", z perspektywy nadświadomego podmiotu lirycznego.
Liryka roli ma tę zaletę, że z jej użyciem można opisać większą przestrzeń. Słomczyński wykorzystuje to, wypełniając swój tomik aktualnościami, słowami o wydarzeniach dziejących się współcześnie. Może to być Broad Peak, marsze smoleńskie czy osiedlowa codzienność – a wszystko zostaje opisane jednakowo efektownie. Ta książka stanowi bowiem popis stylistycznej sprawności i gier językowych Klub hałaśliwy.
Poznaliśmy się / złą angielszczyzną. Tłum ścielił się gęsto / między stołami. Było ciemno. Nagle / z lampy wyskoczył dobry dżin z tonikiem
Oliwia Bechter zauważyła, iż "Spora część wierszy Słomczyńskiego przemawia głosami kobiet – bardzo różnych: od dam lekkich obyczajów przy autostradzie po koleżankę-filozofkę", jednak już w następnym zdaniu wyraziła wątpliwość, czy te głosy są wiarygodne. Być może większy problem stanowi fakt, że w istocie nie są to "głosy kobiet", lecz dość sztywno pojętych ról społecznych. Rozpoznanie, co dokładnie autor chce powiedzieć, utrudnia wszechobecna ironia (Po co masz być dżentelmenem / i całować jej dłonie pełne bakterii?).
Można zaryzykować stwierdzenie, że ta niejasność jest największą zaletą książki Słomczyńskiego. Zaczyna się ona zresztą od tytułu, który może być albo czasownikiem, albo błędną transkrypcją rosyjskiego imienia żeńskiego. I, jak w wielu kwestiach poruszanych w książce, także i tutaj autor nie udziela jednoznacznej odpowiedzi.
Autor: Paweł Kozioł, grudzień 2014
Szymon Słomczyński, "Nadjeżdża"
Biuro Literackie, Wrocław 2013
Bibliografia:
Oliwia Bechter, "Poezja fleszu", http://popmoderna.pl/poezja-fleszu-szymon-slomczynski-nadjezdza/
Joanna Mueller, "Liryzm lawirujący", http://portliteracki.pl/przystan/teksty/liryzm-lawirujacy/