Kosztował sto milionów złotych, a prace nad nim trwały przez trzy lata. Przez plan "Potopu" przewinęło się pół tysiąca aktorów i kilka tysięcy statystów. Na jego premierę czekała cała Polska, a film przyciągnął do kin ponad 27 milionów widzów, przy okazji zdobywając nominację do Oscara.
"Potop. Redivivus" - album pod redakcją Grażyny M. Grabowskiej, Katarzyny Koły-Bielawskiej i Adama Wyżyńskiego to przewodnik po tym spektakularnym dziele filmowym – trzystustronicowa publikacja książkowa wzbogacona unikatowymi fotosami i zawierająca nowe wywiady z twórcami filmu: Jerzym Hoffmanem, Danielem Olbrychskim i operatorem Jerzym Wójcikiem.
"Potop" we wspomnieniach
Album "Potop Redivivus" (czyli "Potop Odrodzony") stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o fenomen dzieła Hoffmana. Aby na nie odpowiedzieć, konieczne było spojrzenie na dzieło z kilku perspektyw – mówią pomysłodawcy jego wydania.
Publikacja zestawia ze sobą kilkaset zdjęć i dziesiątki tekstów: wywiadów, wspomnień, analiz, recenzji i innych, nigdy wcześniej niepublikowanych materiałów. Pozwala "zobaczyć" film oczami jego twórców. A to za sprawą nowych, obszernych wywiadów z Jerzym Hoffmanem, Danielem Olbrychskim, Jerzym Wójcikiem, a także z Leszkiem Teleszyńskim. Rozmowom towarzyszą współczesne i archiwalne wspomnienia współautorów filmu, między innymi zmarłej w zeszłym roku odtwórczyni roli Oleńki – Małgorzaty Braunek. W albumie pojawiają się ponadto głosy dziewiętnastu członków ekipy, którzy zdradzają tajniki pracy na planie – aktorów, asystentów reżysera, kierowników produkcji, scenarzystów, scenografów, a także kostiumografa, konsultanta naukowego, kaskadera i dźwiękowca.
Esencję albumu stanowi kilkaset zdjęć podzielonych na rozdziały według kluczowych scen filmu. Fotografie ułożone są w dynamiczne serie – fotosy w zestawieniu z niepublikowanymi ujęciami z planu (werkami), które pokazują twórców przy pracy nad daną sceną. W albumie znalazły się też projekty kostiumów: notatki, rysunki i zeskanowane fragmenty tkanin uzmysławiają precyzję i wizjonerstwo twórców oraz ogromną skalę projektu filmowego w 1974 roku.
"Potop" okiem filmoznawców
Album "Potop Redivivus" pozwala przestudiować film również pod kątem filmoznawczym. Krytyk filmowy profesor Piotr Zwierzchowski analizuje główne decyzje reżysera, które ostatecznie zaważyły na sukcesie "Potopu". Antropolożka kultury wizualnej Iwona Kurz przypomina o znaczeniu filmu Hoffmana dla władz PRL i promocyjnej "kampanii wojennej", której stawką było dowiedzenie, że polska kultura i gospodarka mają moc. Ksiądz Andrzej Luter udowadnia, że "Potop" dotyka sedna polskiej religijności, rozdartej między sercem a rozumem. Elżbieta Wysocka opisuje proces rekonstrukcji cyfrowej filmu i dostosowywania go do oczekiwań dzisiejszego widza w nowej wersji "Potop Redivivus".