Niniejsza płyta stanowi rodzaj zminiaturyzowanego przewodnika po polskiej muzyce skrzypcowej XX wieku. Ukazuje obecne w niej najbardziej charakterystyczne tendencje, style, techniki, formy i gatunki muzyczne. Obok dwóch koncertów - Krzysztofa Meyera i Grażyny Bacewicz jest także wzorowane na muzyce wokalnej Recitativo e arioso Witolda Lutosławskiego, kaprys Witolda Rudzińskiego, fantazja Romualda Twardowskiego i Utwór cykliczny w formie otwartej Rafała Augustyna. Pod względem stylistycznym odnajdziemy wśród prezentowanych kompozycji dzieło neoklasyczne (Grażyna Bacewicz), nawiązujące do estetyki symfoniki XIX wieku (Krzysztof Meyer), dwa utwory "wzorowane" na muzyce wokalnej - rodzaj skrzypcowychj pieśni bez słów - (Witold Lutosławski) i wariacje na temat z opery Carmen Bizeta (Witold Rudziński), pastisz muzyki hiszpańskiej (Romuald Twardowski) oraz kompozycję zawierającą aluzje do hinduskiej koncepcji cykliczności czasu (Rafał Augustyn). Wszystkie utwory łączy jedno - znakomite, wirtuozowskie wykonanie Romana Lasockiego.
The Polish Violin. Krzysztof Meyer: "Koncert skrzypcowy op. 12", Witold Lutosławski: "Recitativo e Arioso" na skrzypce i fortepian, Witold Rudziński: "Capriccio - Impromptu" na skrzypce i fortepian, Romuald Twardowski: "Fantazja hiszpańska" na skrzypce i fortepian, Rafał Augustyn: "Utwór cykliczny nr 1" na skrzypce solo, Grażyna Bacewicz: "Koncert skrzypcowy nr 7". Roman Lasocki skrzypce, Urszula Bozek-Musialska fortepian, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Karol Stryja. Olympia 1988 - OCD 323, AAD 71'31''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich maj 2003 | |