Leski urodził się w 1912 roku w Warszawie, był inżynierem. W latach 30. pracował w Holandii, najpierw jako kreślarz w Hadze, później ukończył wydział budowania okrętów na Politechnice w Delft. Na zamówienie polskiej marynarki wojennej konstruował okręty podwodne w stoczni Koninklijke Maatschappij (m.in. ORP ''Sęp'' i ORP ''Orzeł). Na początku II wojny światowej służył w lotnictwie, został zestrzelony przez Armię Czerwoną i wzięty do niewoli, z której oczywiście uciekł. Przedostał się do okupowanej przez Niemców Warszawy, gdzie działał w organizacjach podziemnych, zajmował się kontrwywiadem. Przebrany w niemiecki mundur oficerski (a czasami – jak głosi niepotwierdzona legenda – generalski) wytyczał szlaki dla kurierów do Hiszpanii, z której mieli przedostawać się na Gibraltar i dalej do Anglii. Pomagała mu w tym świetna znajomość niemieckiego i jego dialektów. Korzystali z nich nie tylko kurierzy, ale także uciekający spod nazistowskiego systemu Zagłady Żydzi (Instytut Jad Waszem przyznał Leskiemu tytuł Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata). Walczył w powstaniu warszawskim (dowódca kompanii ''Bradl'' batalionu ''Miłosz''). Po wojnie więziony w komunistycznych więzieniach, rehabilitowany w 1957 roku, pracował w Polskiej Akademii Nauk, opracował wiele patentów, napisał ponad 100 prac naukowych.
Aż trudno uwierzyć, że ta fascynująca biografia dopiero dzisiaj staje się częścią kultury popularnej. 23 stycznia 2017 roku w Muzeum Powstania Warszawskiego odbyła się premiera pierwszego komiksu inspirowanego życiem Bradla, napisanego przez Tobiasza Piątkowskiego z rysunkami Marka Oleksickiego. Dzień później w warszawskiej Kinotece miała miejsce premiera fabularyzowanego dokumentu ''Kazimierz Leski'' autorstwa Małgorzaty Bramy.
Kim są autorzy komiksu ''Bradl''?
Piątkowski zaistniał na komiksowej scenie serią ''48 stron'' z rysunkami Roberta Adlera, absurdalnym komiksem o przygodach pary policjantów: Górsky’ego i Butcha (wśród bohaterów pojawiają się także Predator i bokser Andrzej Gołota). Później był współautorem ''Pierwszej Brygady'' (napisał scenariusz z Krzysztofem Janiczem, warstwę graficzną stworzył Janusz Wyrzykowski), komiksu będącego połączeniem konwencji kultury popularnej (steampunk, czyli retrofuturystyczny świat maszyn parowych) z wydarzeniami swobodnie zaczerpniętymi z historii (1901 rok, Piłsudski przebywający w szpitalu w Petersburgu).
Z kolei Oleksicki, rysownik Bradla, rozpoczynał od stworzenia serii ''Odmieniec'' (napisany wspólnie z Mariuszem Gradowskim) opartej na słowiańskiej mitologii i ''Ursynowskiej Specgrupy od Rozwałki'' (scenariusz Łukasza Mieszkowskiego), w której mieszkańcy warszawskiego Ursynowa pod wodzą weterana AK, dzisiaj emeryta, walczą z nawiedzającym stolicę diabłem. Narysował również okładkę do polskiego wydania Marvelowskiego ''Essential: Wolverine'' i zaczął podbijać rynek amerykański, współpracował między innymi z legendarnym scenarzystą Warrenem Ellisem.
Jak wygląda opowieść o Bradlu w ujęciu twórców, którym bliżej do popkultury i przejaskrawionego świata superbohaterów?