Krzysztof Meyer należy do grona tych polskich kompozytorów współczesnych, którzy w swej twórczości utrzymują bliską więź z tradycją.
Krzysztof Meyer, fot. Tomasz Kamiński / Agencja Gazeta
W przypadku Meyera wyraża się ona doborem specyficznych gatunków muzycznych (jak koncert, sonata, czy kwartet), a także sposobem kształtowania formy według tradycyjnych założeń. Dobrze potwierdza to niniejsza płyta, zawierająca wybór najbardziej charakterystycznych kameralnych utworów kompozytora w interpretacji własnej oraz znakomitej polskiej flecistki - Elżbiety Gajewskiej i kwartetu "Wilanów". Otwierające ją Concerto retro jest rodzajem stylizacji późnobarokowej muzyki instrumentalnej, przesyconej figuracjami i motoryką. Pochodząca z 1962 roku Sonata fortepianowa nr 1, mimo iż napisana według założeń techniki dodekafonicznej, nie wykracza poza tradycyjne brzmienie fortepianu. Podobnie w Sonacie na flet solo z 1980 roku dominuje spokojna kantylena, jedynie w środkowym fragmencie urozmaicona motywami bardziej dynamicznymi i wirtuozowskimi. Płytę wieńczy dedykowany Dymitrowi Szostakowiczowi utwór Au delà d'une absence op. 89 na kwartet smyczkowy. Meyer, który jest również znawcą muzyki rosyjskiego kompozytora i autorem jego biografii, sam tak opisał swoją kompozycję (w książeczce dołączonej do płyty):
"Szostakowicz planował stworzenie 24 kwartetów smyczkowych we wszystkich tonacjach, lecz niestety zamierzenia tego nie zdążył zrealizować. Pozostawił jedynie 15 utworów. (...) 'Au delà d'une absence' jest próbą kontynuacji tego cyklu. Nie został więc skomponowany w moim własnym języku, lecz całkowicie podporządkowany stylistyce wielkiego rosyjskiego kompozytora."
Krzysztof Meyer: "Concerto retro op. 39", "I Sonata fortepianowa op. 5", "Sonata na flet solo op. 52", "Au delà d'une absence op. 89" na kwartet smyczkowy. Elżbieta Gajewska flet, Krzysztof Meyer klawesyn i fortepian, Kwartet Wilanów: Tadeusz Gadzina I skrzypce, Paweł Łosakiewicz II skrzypce, Ryszard Duź altówka, Marian Wasiółka wiolonczela. Acte Préalable 2001 - AP 0076, DDD 64'06''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich styczeń 2003 | |