Cudowna magiczność przedmiotu
W pierwszej scenie pod wpływem ognia pęka lustro. Tak zaczyna się krótki film z cyklu "Sygnały" wyprodukowany przez Telewizję Polską. Hasior siedzi pod drzewem, paląc papierosa. Mówi beznamiętnie i miarowo: "To było lustro. W lustrze dostrzegam cudowną magiczność przedmiotu, który nas wzbogaca. Dostrzegłem to, gdy jadłem ciastko przed lustrem. Zjadłem dwa. Obok lustra był ogień, jeden z materiałów, które sobie ogromnie upodobałem". To kolejny dokamerowy performans, w którym Hasior podważa antynomię tworzenia i destrukcji, zwykłości i cudowności, a także po raz kolejny zestawia prostotę i oszczędność środków ze wzniosłością żywiołu. Przedmiotowi tak zwykłemu i opatrzonemu jak lustro nadaje rangę obiektu cudownego, mającego magiczny potencjał – tym samym wpisuje się w szczególny stosunek do znalezionych, wyabstrahowanych z codzienności przedmiotów charakterystyczny dla awangardy lat 60., znany choćby z prac i pism teoretycznych Tadeusza Kantora.
W 1967 roku Hasior dostał propozycję stworzenia scenografii do "Halki" prezentowanej pod Wielką Krokwią w Zakopanem. Plastyka dzieła operowego mogłaby być dla artysty wizualnego sporym wyzwaniem, ale i polem do rozwinięcia swoich śmiałych wizji. Do tej współpracy jednak nie doszło. W liście do Hanny Kirchner, wieloletniej komentatorki jego twórczości, pisał: "Może bym się zgodził, ale pod warunkiem, że jodły nie szumieć, ale płonąć będą na gór szczycie".
Źródła: "Z Władysławem Hasiorem nie tylko o gadających pomnikach", z Władysławem Hasiorem rozmawia Jerzy Z. Lessmann, "Przekrój", 1971 nr 1380; film z cyklu "Sygnały" o Władysławie Hasiorze dostępny dzięki cyfrowej rekonstrukcji Telewizji Polskiej; "Pejzaże Władysława Hasiora", reż. Grzegorz Dubowski, 1995; M. Figzał-Janikowska, "Performanse ekologiczne Władysława Hasiora", "Performer", 2021 nr 22; wykład Magdaleny Fizgał-Janikowskiej pt. "Performanse ekologiczne Władysława Hasiora", Instytut Teatralny, 2021; "Notatniki Fotograficzne Władysława Hasiora", artmuseum.pl/z Archiwów Artystów MSN (dzięki uprzejmości Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem); M. Figzał-Janikowska, "Władysław Hasior: od rzeźby do performansu", "Didaskalia", 2021 nr 165; M. Szczygieł-Gajewska, "Władysław Hasior", Warszawa 2011; A. Micińska, "Władysław Hasior", Warszawa 1983;