"Pokój i pół" to zaproszenie do wejścia w sytuację, która wymykając się wszelkiej logice i racjonalności, balansuje na granicy niedopowiedzenia oraz żartu. Pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Laury Limy, jednej z najbardziej rozpoznawalnych brazylijskich artystek swojego pokolenia, przedstawia marginesy naszej percepcji, zacierając różnice między rzeczywistością a iluzją. W pracach przedstawionych w Warszawie artystka wykorzystuje architekturę w celu zmiany postrzegania przestrzeni.
Pierwsza praca znajdująca się na wystawie to żywy obraz przywołujący atmosferę klubu czy nocnego salonu wypełnionego wonią cygar i whisky. Ze ścian wystają fragmenty ciała – ręce, uszy, stopy – niczym w barokowych stołach albo krzesłach, których nogi kończyły się kocimi łapami. Są one wyraźnie żywe, pozostają jednak w bezruchu. Wyjątek stanowią dwie dłonie, które ugniatają tytoń i rolują papierosy. Kolejną przestrzeń stanowi niemal pusty pokój. W nim, na podłodze, leży tusza czarnego ptaka, który sprawia wrażenie jakby wytrącony lotu, opadł na ziemię. Jest to wspólny projekt Laury Limy i brazylijskiego artysty Zé Carlosa Garcii, który przez lata pracował jako projektant instalacji pokazywanych podczas słynnego karnawału w Rio de Janeiro. Dzisiaj umiejętności te wykorzystuje we własnej praktyce artystycznej, tworząc rzeźby oraz przestrzenne instalacje inspirowane anatomią ptaków. Kolejna sala poświęcona jest osobliwej pracy. Jest nią dłoń, która przez szczelinę w dolnej części ściany desperacko próbuje dosięgnąć leżących na ziemi kluczy.
W tytule wystawy artystka gra z dwuznacznością portugalskiego słowa "quarto", które oznaczać może zarówno pokój, jak i cyfrę cztery. W czterech salach, w których rozmieszczona jest wystawa "Pokój i pół", doświadcza się jednej ciągłej sytuacji. Każde kolejne pomieszczenie wprowadza widza coraz głębiej i pozwala odkryć kolejne sekrety tej sytuacji. Widać tu przywiązanie Limy do operowania logiką snu czy dziecinnej fantazji. Zawarte w tytule "pół" to być może jeden z tych ukrytych sekretów i próba zwrócenia uwagi na rozdarcie między tym, co widoczne dla widza a tym, co ukryte przed jego wzrokiem.
O artystce:
Twórczość Laury Limy była prezentowana na indywidualnych wystawach w tak prestiżowych instytucjach jak ICA Miami, Museo de Arte Moderno, Buenos Aires; Bonnefantenmuseum, Maastricht; Bonniers Konsthall, Sztokholm; Migros Museum, Zurych; Performa 15, Nowy Jork ; Casa França Brasil, Rio de Janeiro. Jej prace włączano również w istotne wystawy zbiorowe, m.in. Biennale w Lyonie; "14 Rooms", Fondation Beyeler, Bazylea; Biennale w Sao Paulo. Równocześnie z warszawską prezentacją artystka otwiera solową wystawę w Fondazione Prada w Mediolanie.
Wernisaż wystawy odbędzie się w U-jazdowskim 23 czerwca 2017 o godzinie 19:00.
Partnerem wystawy jest Instytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Culture.pl.
Źródło: materiały promocyjne; opr. MKD, 07.06.2017