Inspiracją pokazywanej w Zachęcie instalacji
Piotra Łakomego stał się z kolei – jak powiedział artysta na konferencji prasowej – Endless House (Nieskończony dom). To dzieło życia architekta Fredericka Kieslera i jego idea interakcji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym i technologią. Instalacja Łakomego stanowi odniesienie do Kieslerowskiej koncepcji postrzegania architektury jako ludzkiego organizmu.
Namiot-lampa został wykonany ze światłoczułej tkaniny, przez którą widać pulsujące w środku światło imitujące rytm ludzkiego oddechu. To pojawiające się w wielu pracach artysty światło staje się również czynnikiem budującym i określającym architekturę. Forma namiotu nawiązuje do pozostałych obiektów artysty (kamizelka, kapok, pokrowce) i idei "budowania ochronnych mieszkań na części ciała".
Agnieszka Piksa porusza się w sferze słowa i wizualności. Tworzy rysunki narracyjne, autorskie komiksy, eseje wizualne. Używając prostej kreski, podejmuje próbę nadania kształtu słowu i bada jego plastyczność. Rysuje komiksy do tekstów literackich, naukowych, legend, poezji, snów, treści e-maili. Historie Piksy nie mają ani początku, ani zakończenia, stanowią zbiór wypunktowanych zdarzeń w przestrzeni. Artystka próbuje ustanowić wizualne reguły porządkujące chaotyczną rzeczywistość. W tym celu kreśli diagramy i wykresy pojęciowe, podejmuje próbę "opisania nieopisywalnego". W Zachęcie prezentuje projekt "Tropy". Tytuł odnosi się zarówno do procesu śledzenia, jak i terminu muzycznego oznaczającego rodzaj utworu rozwijającego już istniejący wątek.
Iza Tarasewicz tworzy obiekty i instalacje przestrzenne, które przekształca sama bądź z zaproszonymi do współpracy artystami. Obecnie prezentuje na wystawie swój najnowszy projekt "TURBA, TURBO". Punktem wyjścia dla niego stał się modernistyczny okrągły kwietnik z lat 30., którego formę artystka skojarzyła z Wielkim Zderzaczem Hadronów w ośrodku CERN pod Genewą – akceleratorem rozpędzającym cząstki elementarne do prędkości bliskiej prędkości światła i zderzającym je ze sobą. Praca Tarasewicz jest abstrakcyjnym ekwiwalentem kolizji cząstek prowadzącej do chaosu.
Zwycięzca konkursu Spojrzenia 2015 będzie wybrany spośród uczestników wystawy przez siedmioosobowe Jury. Pierwsza nagroda wyniesie 15 000 euro. Tradycyjnie będzie przyznana także nagroda publiczności (w wyniku głosowania internetowego uruchomionego po otwarciu wystawy w Zachęcie). Laureatów konkursu poznamy podczas gali wręczenia nagród 22 października 2015.
Konkurs Spojrzenia – Nagroda Deutsche Bank odbywa się od 2003 roku co dwa lata i jest skierowany do młodych polskich twórców. Ma na celu promocję polskiej sztuki współczesnej w kraju i za granicą, a także zaprezentowanie i uhonorowanie najciekawszych postaw artystycznych, dzieł i twórców, którzy w sposób szczególny zaistnieli na scenie sztuki w czasie ostatnich dwóch lat. Dotychczas zwycięzcami konkursu Spojrzenia byli:
Elżbieta Jabłońska (2003),
Maciej Kurak (2005),
Janek Simon (2007),
Wojciech Bąkowski (2009) oraz
Konrad Smoleński (2011) oraz
Łukasz Jastrubczak (2013).
Organizatorami Spojrzeń 2015 – VII edycji konkursu są: Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Deutsche Bank Polska S.A. i Deutsche Bank AG.
"Spojrzenia 2015"
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
8 września – 15 listopada 2015
Kuratorki: Katarzyna Kołodziej, Magdalena Komornicka
Projekt graficzny: Honza Zamojski
Źródła: PAP, culture.pl, oprac. AS, 8.09.2015