"On 8th boulevard. right after sinuous curves." związanej z polskimi teatrami tańca Brazylijki Koriny Kordovy, "Destiny's Child" Baśki Gwóźdź i "Śmierć 24 klatki na sekundę albo zrób mi tak jak w prawdziwym filmie – choreografia spowolniona w rozdziałach" Agaty Siniarskiej - to 3 spektakle ostatniej edycji "Solo Projektu", które 7 stycznia zostaną zaprezentowane w niemieckim Sophiensaele.
Spektakl Agaty Siniarskiej "Śmierć 24 klatki na sekundę albo zrób mi tak jak w prawdziwym filmie – choreografia spowolniona w rozdziałach” traktuje o idealnych kobietach, wizerunkach, filmowych wizerunkach, miłości, śmierci i stosunkach płciowych. Artystka bada różnice między choreografią, a filmem - socjalne i genderowe konstrukcje stereotypów i próby ich kwestionowania, ruch i bezruch zarówno w kinie jak i w choreografii, kadrowość filmowego obrazu wiecznej kobiecości.
Korina Kordova, fot. Jakub Wittchen
Spektakl "Destiny's Child" Baśki Gwóźdź dotyczy tematu przeznaczenia, który jest dla niej intrygujący, nawet nie tyle co w życiu jako takim, ale w kontekście jej uczestnictwa w świecie sztuki.W swoim tekście programowym choreografka pisze : „Taniec to nie jest coś co chcę robić. Taniec to jest coś co muszę robić”. W solo " on 8th boulevard. right after sinuous curves " Korina Kordova mówi o ciele jakoo potencjale, którego różnorodność sięga od biegunu erotyki, odporności, wrażliwości, aż po katastrofę.
Pokolenie solo
Podstawową ideą powołanego przez Art Stations Foundation Grażyny Kulczyk w 2006roku programu SOLO PROJEKT jest wspieranie polskich twórców tańca w poszukiwaniach własnego, indywidualnego języka artystycznego. Program przeznaczony jest dla tancerzy i choreografów, których zainteresowania wychodzą poza tradycyjnie rozumiany "teatr tańca". Szczególny nacisk, zgodnie z ideą całego programu, postawiony jest tutaj na proces twórczy i artystyczny eksperyment z nadzieją na podjęcie próby refleksji nad sztuką tańca i być może zredefiniowania samego jego pojęcia lub poszukiwania nowych środków cielesnej ekspresji. Mottem programu są słowa angielskiego choreografa Jonathana Burrowsa: "do stworzenia tańca potrzebne są dwie nogi, dwie ręce i przede wszystkim głowa" zachęcające młodych artystów do odrzucenia teatralnego sztafażu na rzecz skupienia się na poszukiwaniach cielesnych i formalnych. W tych poszukiwaniach choreografowie prowadzeni są przez profesjonalistów i autorytety z dziedziny tańca z całego świata.
Do tej pory spektakle w ramach SOLO PROJEKT stworzyli: Anita Wach, Janusz Orlik, Domnika Knapik,Konrad Szymański, Renata Piotrowska, Barbara Bujakowska & Marcin Janus, Tomasz Bazan, Karol Tymiński, Małgorzata Haduch, Ramona Nagabczyńska, Magdalena Przybysz, Aleksandra Borys, Anna Nowicka, Rafał Urbacki, Irena Lipińska, Iza Szostak, Aleksandra Ścibor, Marzena Krzemińska, Marysia Zimpel, Magdalena Ptasznik – nazywani dziś "Pokoleniem solo".
5 października do grupy tej dołączyły Agata Siniarska, Korina Kordova i Baśka Gwóźdź, których opiekunem artystycznym programu był dyrektor artystyczny Dansehallerne w Kopenhadze, kurator tańca, dramaturg i performer Bush Harstorn. Najmłodsze absolwentki projektu zaprezentują swoje spektakle na niemieckim Festiwalu podczas wieczoru Solo Projekt.
żródło: materiały prasowe, oprac. AL