Trzecia edycja konferencji Digital Cultures
26 i 27 września 2019 warszawskie Kino Iluzjon stanie się miejscem inspirujących spotkań twórców i odbiorców kultury cyfrowej. W programie znajdą się wykłady i dyskusje z cenionymi artystami, kuratorami i praktykami z całego świata.
Uczestnicy konferencji Digital Cultures będą mogli nie tylko zapoznać się z najlepszymi projektami z zagranicy, lecz także z najciekawszymi działaniami polskich twórców. Podczas tego wydarzenia analizowane będą zjawiska towarzyszące nowym technologiom oraz to, jak wpływają one na kulturę, społeczeństwo i na postrzeganie historii.
Tematem tegorocznej edycji Digital Cultures są żywe archiwa i to, jak rozwój techniki pozwala na nowo odkrywać dziedzictwo historyczne. Pojawienie się innowacyjnych rozwiązań technologicznych umożliwiło digitalizację zasobów kultury i zmieniło nasze podejście do ponownego wykorzystywania istniejących treści. Nowe technologie stworzyły przestrzeń do swobodnej interpretacji znaczeń i tradycji zakorzenionych w określonych kontekstach społeczno-kulturowych.
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Maciek Szczerbowski i Chris Lavis (Clyde Henry Productions), fot. Lou Scamble
Archiwa stały się bardziej elastyczne, a użytkownicy uzyskali nieograniczony dostęp do ich zasobów. Z ich gromadzeniem i przetwarzaniem związana jest sztuczna inteligencja. Czy otwarte bazy cyfrowe można wobec tego wciąż nazywać archiwami? Uczestnicy konferencji przyjrzą się specyfice tych zmian, ich zaletom i zagrożeniom, a także temu, jak skutecznie wykorzystać zachodzące zjawiska do promocji dziedzictwa kulturowego i angażowania odbiorców.
Jak mówi Anna Szylar, szefowa zespołu programowego:
Digital Cultures nie służy temu, by dowiedzieć się o aktualnych nowinkach technologicznych czy wynalazkach rodem z Doliny Krzemowej. To miejsce, w którym zderzają się rozmaite perspektywy towarzyszące rozwojowi kultury cyfrowej. Na jednej scenie spotykają się najlepsi twórcy, producenci, przedstawiciele czołowych instytucji, dyrektorzy festiwali czy kuratorzy, którzy w swojej pracy wykorzystują kreatywny potencjał nowych technologii. Na tegorocznej konferencji zostanie także przedstawiony bardzo ciekawy projekt Kronik@, realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji. Wierzę, że to właśnie interdyscyplinarność i mnogość perspektyw obecnych na konferencji stanowi o jej największej sile.
Celem Digital Cultures, organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza od 2017 roku, jest prezentacja zmian zachodzących w polskiej kulturze cyfrowej, a także stworzenie platformy umożliwiającej nawiązywanie międzynarodowych kontaktów i dzielenie się doświadczeniami. Oprócz przewidzianych w programie dyskusji panelowych, organizatorzy konferencji zaplanowali indywidualne konsultacje z ekspertami. Dodatkowo uczestnicy mogą pobrać aplikację Digital Cultures, która ma za zadanie ułatwić im nawiązywanie kontaktów i skuteczny networking.
W ramach sekcji Best of Poland publiczność będzie miała okazję zobaczyć najciekawsze projekty autorstwa polskich artystów cyfrowych. Udział w konferencji zapowiedzieli m.in. Gerfried Stocker (dyrektor artystyczny festiwalu Ars Electronica), Frank Cifaldi (dyrektor Video Game History Foundation), a także twórcy tacy jak Constant Dullart, May Abdalla (Anagram) i Maciek Szczerbowski.
Program konferencji dostępny jest na stronie digitalcultures.pl.
W dniach 17–19 października odbędzie się także pierwsza zagraniczna edycja konferencji – Digital Cultures Lviv – w ramach ukraińskiego festiwalu Tetramatyka.
Partner strategiczny:
- Kronik@, Ministerstwo Cyfryzacji
Partnerzy:
- FINA
- Book2Net
- New Amsterdam
- artig.io
- Microsoft
- British Council
- TR Warszawa
- Austriackie Forum Kultury
- Pracownia Duży Pokój
- Fundacja Pełne Zanurzenie
- GoOut (sprzedaż biletów)
- MeetingApp (aplikacja mobilna)
Format wyświetlania obrazka
standardowy [760 px]
Partnerzy medialni:
- Pixel
- Szum
- Notes na 6 tygodni
- Magazyn Priv
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]