Należy do powołanego w 2008 roku Porozumienia Nowych Teatrów Repertuarowych Enter. Ma ono za zadanie nawiązanie współpracy pomiędzy stałymi, offowymi grupami z Warszawy a władzami miasta. Teatru Konsekwentny działa w budynku Starej Prochowni przy ulicy Boleść.
Współzałożycielem teatru oraz jego dyrektorem artystycznym jest Adam Sajnuk. Początki Konsekwentnego sięgają czasów, gdy wraz z przyjaciółmi z Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki wystawiał "Janulkę, córkę Fizdejki" Stanisława Ignacego Witkiewicza, "Kuszenie idioty" na motywach "Skarbu" Stanisława Tyma (1997) oraz "Sztukę" Yasminy Rezy (1999). Kolejnym przedstawieniem, które na stałe weszło do repertuaru teatru - i grane jest do dziś - było "Zaliczenie. Lekcja" według Eugène'a Ionesco i Krzysztofa Zanussiego z 2000 roku we wspólnej reżyserii całego zespołu.
Na początku Konsekwentny zdobywał publiczność i pierwsze wyróżnienia na festiwalu Malta w Poznaniu, na KonFFrontacjach w Gardzienicach, czy w warszawskim Konkursie Teatrów Ogródkowych. Zanim grupa trafiła do Starej Prochowni, grała pod różnymi adresami: w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, w teatrach Nowym i Staromiejskim. Na przedstawienia wstęp był wolny. Większość realizacji było zespołową reżyserią Konsekwentnych.
Z czasem z pierwszego składu grupy pozostali Sajnuk i Arkadiusz Wrzesień. Z teatrem współpracę podjęły nowe osoby, między innymi Michał Siegoczyński ("Taśma" Stephena Belbera, 2005), Łukasz Kos ("Someone who'll watch over me" Franka McGuinnessa, 2007), Marek Kalita ("Zbombardowani" Sarah Kane, 2009) i Maria Kwiecień ("Dzieci śmieci" na podstawie "Dzień dobry i do widzenia" Athola Fugarda, 2009). W przedstawieniach grali między innymi: Agnieszka Czekierda, Monika Rowińska, Aleksandra Popławska, Bartosz Adamczyk, Antoni Barłowski, Jerzy Łazewski. Konsekwentny zaczął działać na zasadach bardziej komercyjnych, utrzymywać się z biletów, pozyskiwać fundusze z dotacji, wszystko po to, żeby w warunkach niezależnie funkcjonującej instytucji robić w pełni profesjonalny teatr.
Na warsztat Konsekwentnego brane są głównie małoobsadowe współczesne teksty. Raz są to "Zbombardowani", słynny dramat brutalistki Sarah Kane, w których reżyserowi, Markowi Kalicie
"udało się w tym skupionym przedstawieniu wydobyć z rzeczywiście epatującego chwilami okropieństwem tekstu Sarah Kane współczucie i poezję. Przyjrzeć się ludziom okaleczonym, tytułowym zbombardowanym, bez porażania widza, raczej skupiając go na obserwacji działań powodowanych złem mieszkającym w każdym z nas." (Agnieszka Rataj, "Teatr" 9/2009).
Kiedy indziej jednoaktówki czeskich autorów (Ladislav Fuks, Vaclav Havel, Pavel Kunjas), z których Adam Sajnuk i Agnieszka Czekierda przygotowali skrzące się dowcipem przedstawienie o blaskach i cieniach związków małżeńskich - "...i póki śmierć nas nie rozłączy, czyli Tryptyk czeski" (2004).
Chociaż Teatr Konsekwentny należy do nurtu off, arsenał jego artystycznych środków jest jak najbardziej klasyczny. Przedstawienia rozgrywane są na tradycyjnej scenie, przy skromnej funkcjonalnej scenografii, która jednocześnie miewa w sobie siłę symbolu. Podstawą pozostaje aktorstwo, czego najlepiej dowiedli w "Kompleksie Portnoya" Anna Smołowik i, grający główną rolę, Sajnuk, a także Dorota Abbe występująca w najnowszej produkcji Konsekwentnego - "Kto znajduje, źle szukał" według Agłaji Veteranyi w reżyserii Leny Frankiewicz (2011). W tym monodramie, którego tematem są niezwykła twórczość i życie pisarki pochodzącej z Rumunii
"Abbe swobodnie żongluje rolami. Staje się szaloną matką Agłai, która w kaleczącym język monologu jawi się jako wcielenie jednocześnie Marilyn Monroe i Sophii Loren. Chwilę później jest bohaterką jednego z opowiadań - Anną o twarzy smutnego klauna, łykającą tabletki, które mówią jej, że jest szczęśliwa. Czasami wspomina ojca pisarki opętanego wizją tworzenia kiczowatych filmów, w których gra same główne role. A czasami (również w animacji Natalii Bucior) Daniiła Charmsa, literacką fascynację Veteranyi." (Agnieszka Rataj, "Życie Warszawy", 12 maja 2011).
Poza produkcją własnych przedstawień Teatr Konsekwentny bierze udział w edukacyjno-społecznych akcjach. Prowadzi warsztaty (na przykład gry ba bębnach Djembe), współpracuje między innymi z Akademią Świadomego Życia Akademiasz i kolektywem Leciem na Grochów. Organizuje Ogólnopolski Przegląd Monodramu Współczesnego, w 2011 roku impreza odbyła się po raz dziewiąty.
Autor: Monika Mokrzycka-Pokora, czerwiec 2011
Teatr Konsekwentny
dyrektor artystyczny - Adam Sajnuk
Stowarzyszenie Teatru Konsekwentnego,
organizacja pożytku publicznego
ul. Pustola 30a m. 77
01-107 Warszawa
biuro, kasa biletowa:
Teatr Konsekwentny / Stara Prochownia, Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
ul. Boleść 2
00-259 Warszawa
tel.: +48 22 635 89 64 wew. 104, +48 509 780 261
fax: +48 22 635 89 64 wew. 102