Kolejnym krokiem IAMu, ukierunkowanym na przyszłość i korzystnym z punktu widzenia ekonomii państwa, było rozpoczęcie w 2013 kampanii promującej dobre polskie wzornictwo przy użyciu m.in. takich narzędzi, jak miniatury ikonicznych mebli zaprojektowanych przez najważniejszych polskich projektantów.
Stworzenie unikatowej kolekcji miniaturowych mebli wpisuje się w widoczny od kilku lat trend odwoływania się do tradycji we współczesnym projektowaniu. Jest przykładem dobrych praktyk wykorzystywanych przez najbardziej liczących się graczy w branży – jak m.in. działalność promocyjna Vitra Design Museum, które od 20 lat tworzy miniaturowe repliki siedzisk znajdujących się w ich kolekcji.
"Kolekcjonerska wartość przedmiotu, jak również jego wymiar promocyjny i popularyzatorski (do każdego egzemplarza dołączona jest broszura z historią przedmiotu) czynią z niego niepowtarzalny upominek dla najważniejszych partnerów Instytutu. Miniatury powstały z myślą o gościach wizyt studyjnych, wyselekcjonowanych odbiorcach projektów IAM z dziedziny designu i sztuk wizualnych, a także odwiedzających zagraniczne festiwale i targi, na których prezentowane są trendy w sztuce użytkowej i gdzie obecność polskiego wzornictwa jest szczególnie akcentowana" – mówi w rozmowie z Culture.pl Barbara Krzeska, kierująca projektem Polska Design w Instytucie Adama Mickiewicza.
Pierwszą z miniatur wyprodukowanych przez IAM jest ikona polskiego designu – fotel RM58 projektu Romana Modzelewskiego. Mebel ten odegrał olbrzymią rolę w historii rozwoju polskiego wzornictwa oraz jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich produktów w środowisku międzynarodowym. Oryginał stworzony w 1958 przełomową jak na ówczesne czasy technologią wykorzystujacą tworzywo sztuczne wzbudził zachwyt u samego Le Corbusiera. Jest to także jedyny polski produkt, który znajduje się w zbiorach prestiżowego londyńskiego Victoria & Albert Museum, w cenionej na całym świecie kolekcji designu.
Sukces miniatury RM58 sprawił, że w 2014 roku Instytut Adama Mickiewicza postanowił sięgnąć po kolejny kultowy produkt Modzelewskiego – fotel RM56. To jeden z pierwszych przykładów zastosowania plastycznych właściwości sklejki w światowym meblarstwie. Siedzisko w formie organicznej uformowane było ze sklejki i osadzone na metalowej konstrukcji o abstrakcyjnej formie. Modzelewski powtórzył ten projekt w wersji materiałowej otrzymując za niego II nagrodę w kategorii mebli indywidualnych na II Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz w Warszawie w 1957.
Zarówno RM58, jak i RM56, w normalnej skali są od 2012 roku produkowane seryjnie przez warszawską pracownię Vzór, która posiada wyłączne prawa do projektów Modzelewskiego. "By (…) nie tylko zobaczyć jak piękną ma formę, ale i wygodnie usiąść" – czytamy na ich stronie.
Do końca 2016 roku kilkadziesiąt najlepszych przykładów krzeseł, foteli i siedzisk zaprojektowanych przez polskich projektantów i wdrożonych do produkcji przez polskie firmy w latach 1941-2014 można oglądać na wystawie "Usiądź po polsku", przygotowanej w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016. W nowym centrum kulturalnym Barbara we Wrocławiu znalazły się produkty najwybitniejszych dizajnerów, m.in. Tomka Rygalika, Malafor Studio, Tomasza Augustyniaka oraz Romana Modzelewskiego.
"(…) wiele z nich stało się symbolem swoich czasów i otrzymało liczne międzynarodowe wyróżnienia na czele z nagrodą Red Dot, meblowym Oskarem. Wybór modeli pokazuje przede wszystkim różnorodność polskiego meblarstwa powojennych dekad, zarówno w obszarze eksperymentów, jak i produkcji seryjnych. Zebrana kolekcja obiektów nagrodzonych Red Dot świadczy o wysokiej pozycji polskiego wzornictwa na arenie międzynarodowej (12 nagród tylko w 2014 r.)" – czytamy na stronie Europejskiej Stolicy Kultury.
Źródła: materiały organizatorów, oprac. Agnieszka Sural, 7.02.2016