Polskie projektantki i projektanci mody w Londynie, Maastricht, Paryżu i Berlinie
Od 2017 roku program promocji polskiego designu za granicą Instytutu Adama Mickiewicza rozbudowywany jest o ważny obszar w dziedzinie projektowania – modę. Jest ona jednym z podstawowych wyznaczników kultury. Z jednej strony odzwierciedla tendencje współczesności, szybko reaguje na zmiany i zjawiska społeczne, z drugiej zaś jest nośnikiem tradycji. Działania prowadzone są wielotorowo, od udziału w kluczowych dla tej dziedziny wydarzeniach jak London Fashion Week, czy paryski Who’s Next, po inspirowanie i wspieranie indywidualnej współpracy projektantów.
Rok 2017 rozpoczął sukces wystawy Waste Not!, prezentującej projekty studentów i absolwentów School of Form na International Fashion Showcase podczas London Fashion Week. Duet kuratorski wystawy, Agnieszka Jacobson-Cielecka i Wojciech Dziedzic, otrzymał nagrodę "International Fashion Showcase Curation Award". Polskie projektantki i projektanci będą mieli możliwość zaprezentowania się na kluczowych targach i festiwalach, takich jak Fashionclash Festival w Maastricht, CIFF w Kopenhadze, Who’s Next w Paryżu, czy Berlin Alternative Fashion Week.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
1 lipca na IX. festiwalu FASHIONCLASH podczas pokazu NENUKKO zaprezentowało kolekcję "Interlude.Disrupted". Festiwal FASHIONCLASH to nie tylko pokazy i prezentacje, ale międzynarodowa, interdyscyplinarna platforma łącząca projektowanie i sztukę. Ważnym obszarem FASHIONCLASH jest promocja młodych talentów i działania konceptualne.
Ubrania NENUKKO są tworzone z myślą o wszystkich, którzy cenią niekonwencjonalne rozwiązania w liniach odzieży miejskiej. Kolekcje NENUKKO są w pełni wegańskie, limitowane i produkowane lokalnie. Zamierzeniem NENUKKO w kolekcji "Interlude. Disrupted" jest przekształcenie codziennych elementów stroju w swoisty uniform ochronny, który jest wygodny i praktyczny. Kolekcja w większości została uszyta z grubego, surowego materiału, który w konfrontacji z delikatnością ludzkiej skóry daje poczucie bezpieczeństwa.
Drugą letnią prezentacją był udział marki CONFASHION w targach modowych CIFF Copenhagen (9–11 sierpnia). CIFF uznawane są obecnie za najlepsze targi komercyjne w tej części Europy. Projektantka Kinga Król pracuje z prostymi formami, w których kluczowy jest kolor. Interesują ją relacje między barwami i ich wpływ na emocje. Tworzy własne tkaniny, kierując się filozofią, że w marce autorskiej wszystko powinno być zaprojektowane. Łączy w swojej pracy innowacyjne technologie takie jak laser, druk cyfrowy i plisowanie, co pozwoliło na stworzenie flagowego produktu: drukowanych spódnic z efektem 3D wykończonych laserem. Druk cyfrowy to innowacyjna i ekologiczna technika, dzięki której marka realizuje własne wzory. CONFASHION to także kolejna w programie 2017 roku zaangażowana społecznie marka, która stworzyła kolekcję ubrań dla kampanii Save the Music prowadzonej przez Fundację MEAKULTURA. Podczas targów CONFASHION prezentowało kolekcje TRANSFORM wiosna – lato 2018.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
TRANSFORM to nostalgiczna refleksja nad zmianą, łączeniem starego z nowym i tworzeniem rzeczywistości od podstaw. Główną inspiracją były prace Anny Pol – graficzki i malarki z Poznania, z którą marka rozpoczęła współpracę w tym roku. Jej kolaże ukazują to, co nieuchronnie przestaje istnieć – koralowce i topniejące lodowce, lub tworzą nowy świat syntetycznych, zgeometryzowanych roślin. Dzięki graficznej modyfikacji, przetworzeniu na printy i wykorzystaniu na ubraniach, kolaże wprowadzane są w nowe środowisko – ulice miast.
Targi modowe Who’s Next w Paryżu to jedna z najważniejszych tego typu imprez na świecie. Ich celem jest międzynarodowa promocja firm z branży odzieżowej, rozwijanie sieci kontaktów pomiędzy profesjonalistami oraz wspomaganie firm w rozwijaniu ich potencjału biznesowego.
Podczas tegorocznej edycji swoje projekty zaprezentuje Michał Szulc, uznany projektant mody. Jego kolekcje, od kilku lat prezentowane konsekwentnie dwa razy do roku podczas autorskich pokazów, doceniane są jako charakterystyczne, odkrywcze i przemyślane. Michał Szulc kompleksowo rozwija swoją markę – jest twórcą pierwszych, wśród polskich projektantów mody, autorskich perfum Sale 1, a w 2017 roku do oferty wprowadził także oprawy okularowe.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
W Paryżu Michał Szulc zaprezentuje kolekcję ARS GRATIA ARTIS na wiosnę/ lato 2018. Wyróżnia ją oparcie na lokalnych materiałach, a podstawą kolekcji jest tkany w Polsce len o zróżnicowanej grubości. Spokojna w kolorze całość, oparta o biele, szarości i granaty, uzupełniona rozbielonym, pudrowym różem, ocieplającym całość. Pełna zdekonstruowanych elementów i charakterystycznych dla Szulca, przeskalowanych detali. Kolekcja rozpoczyna się serią oversizeowych płaszczy i sukienek, przechodząc w dopasowane, powtarzające linię ciała żakiety i spódnice i składa się z 50 elementów, które można dowolnie zestawiać i komponować.
Berlin Alternative Fashion Week to interdyscyplinarne wydarzenie skupione na prezentacji młodych marek, które poruszają się na styku mody, kultury alternatywnej i sztuki. Jest to doskonałe miejsce dla promocji młodych projektantów, którzy nie mają jeszcze rozwiniętej struktury komercyjnej marki odzieżowej. Podczas tegorocznej edycji zaprezentowane zostaną dwie młode polskie marki BOLA by Ola Bajer i Doom 3000.
Doom 3000, projekt Sylwii Rochali i Michała Niechaja pokazany po raz pierwszy na Gombold ujra! w Budapeszcie – konkursie na modę zrównoważonego rozwoju. Prezentowana w Berlinie pozasezonowa kolekcja Army of Lovers 2017 to komentarz projektantów na temat sytuacji mody w dobie masowej nadprodukcji. Efektem jest kolekcja mody klubowej rozpiętej pomiędzy tzw. designer fashion a modą uliczną, czerpiącej z różnych subkultur. Ten eklektyzm pozwala na współistnienie krojów sportowych, tych wywiedziony z mundurów wojskowych, jak i klasyki krawiectwa. Kolekcje Doom 3000 wyróżnia konsekwentna zgodność z ideą zrównoważonego rozwoju. Marka realizuje tę zasadę poprzez powtórne wykorzystywanie tkaniny wysokiej jakości, które pozostają u polskich i włoskich producentów; dekonstrukcję nowej konfekcji sportowej odkupowanej od tzw. outletów oraz upcycling materiałów z rynku wtórnego. Ekologia to nie jedyna pobudka dla powtórnego wykorzystania tradycji. Kolejny powód to estetyczny zwrot w stronę przeszłości i hołd dla różnych odmian kultury alternatywnej. Duet Doom 3000 na swoich metkach głosi hasło "inclusive wear" – mody inkluzywnej (w żartobliwej opozycji do ekskluzywnej).
Pokazy Doom 3000 wyróżnia wyjątkowa oprawa muzyczno-wizualna. W Berlinie kolekcja zaprezentowana zostanie z muzyką graną na żywo przez DJa związanego ze sceną techno charakterystyczną dla klubu Berghain, w którym odbywa się pokaz. Dopełnią go wizualizacje 3D stworzone przez Adę Sokół – jedną z czołowych artystek pracujących w technice 3D.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Druga polska prezentacja na Berlin Alternative Fashion Week to kolekcja Oli Bajer. Hollow, stworzona na sezon wiosna/lato 2017 to efekt artystycznej reinterpretacji osobistych doświadczeń i uczuć projektantki. Kolekcja utrzymana jest w mrocznej kolorystyce, ozdobiona kunsztownymi, ręcznie wyszywanymi aplikacjami.
Hollow to również deklaracja projektantki, której zdaniem pozornie obezwładniające i negatywne emocje mogą stać się fundamentem dla kreacji, a najciekawsze inspiracje podsuwa często codzienność. Charakter kolekcji podkreśla dodatkowo kolorystyka sezonu oparta przede wszystkim na różnych odcieniach czerni (połyskujących i matowych), zieleniach, brązach i granatach. Jednak zdaniem projektantki, aby w pełni zrozumieć i docenić ciemność, trzeba mieć również świadomość światła. Pojawia się ono w kolekcji w postaci kontrastujących odcieni pomarańczowego, połyskujących haftów i błyszczących dekoracji. Mrok rozjaśnia też neon, gięta linia światła, a konkretnie znalezione przez przypadek niepozorne zdjęcie neonu-hasła: "It’s all in your head ", które zostało przeniesione przez projektantkę wprost na ubrania. Właśnie to zdanie otwiera kolekcję, a kolejne "We see what we want" stanowi jej zamknięcie.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Program Wystawiajmy się! prowadzony jest przez Instytut Adama Mickiewicza od 2014 roku, powstał z myślą o polskich projektantach, którzy pragną zaprezentować swoje prace międzynarodowej publiczności na najważniejszych targach i festiwalach designu na świecie. Dotychczas do programu aplikowało 202 projektantek, projektantów i grup projektowych, 62 projektom przyznane zostało dofinansowanie, umożliwiające prezentację podczas najważniejszych i najbardziej opiniotwórczych targów w Europie, Azji i obu Amerykach.
W tegorocznej edycji projektu, z ponad 60 zgłoszeń, wyłoniono 17 projektantek, projektantów i grup projektowych, którym program ma pomóc nawiązać kontakty i rozwinąć skrzydła na rynku międzynarodowym. Wśród wyłonionych propozycji po raz pierwszy znalazło się 6 projektów związanych z obszarem mody.
Ze względu na poszerzoną formułę programu Wystawiajmy się! tegoroczne jury obradowało w dwóch składach. Zasiadali w nich członkowie zespołu programu Polska Design Instytutu Adama Mickiewicza oraz eksperci zewnętrzni. W skład jury modowego weszli Marzanna Lesiakowska-Jabłońska i Andrzej Foder.
Projekt realizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza, działający pod marką Culture.pl.
Źródło: materiały promocyjne, oprac. MK, 4.09.2017
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]