Europejskie tournee Chóru Kobiet
Obsypywany nagrodami chór Marty Górnickiej wyśpiewywał już swoje spektakle-manifesty niemal na całym świecie. Teraz przyszedł czas na Francję. 14 stycznia 2015 "MAGNIFICAT" otworzył festiwal PARALLELE w Marsylii, który każdego roku przedstawia międzynarodowej publiczności nowe generacje artystów i nowe formy teatralne.
Na scenie narodowego teatru Le Merlan utalentowana młoda reżyserka Marta Górnicka poprowdziła warsztaty wokalne z mieszkającymi we Francji kobietami, imigrantkami z Algierii. W kolejnych dniach spektakl zobaczyli też widzowie w Martugues at Les Salins / Théâtre des Salins, Bois de l'Aune oraz opery Tour. Chór znów zagra w Paryżu 17 i 18 marca w la Grande Hale de la Vilette, a w kwietniu otworzy prestiżowy festiwal Borisa Nikitina w Bazylei.
W "Magnificacie", drugim spektaklu Chóru Kobiet, zrealizowanym w 2011 r., zespół konfrontuje się z najważniejszym obrazem kobiecości w Kościele – postacią Najświętszej Marii Panny. Cytaty z Biblii i przepisy kulinarne gwiazdy brytyjskiej telewizji Nigelli Lawson zderzają się z tu z fragmentami Bachantek Eurypidesa, które chór miksuje z trzaskiem migawek i fleszy oraz cytatami z gazet. Popowe frazy sprzęgają się z muzyką sakralną.
Oprócz Francji i Szwajcarii na tegorocznej trasie Chóru znalazły się też Niemcy, w których Górnicka przygotowuje w kwietniu drugą część swojego poruszającego teatralnego tryptyku "MATKA COURAGE" .
Polska sztuka dawna i współczesna w Chinach
W Muzeum Narodowym w Pekinie odbędzie się pierwsza bogata i wszechstronna prezentacja sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności. "Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska od XV do XX wieku" (6.02-10.05.2015) przygotowane przez prof. Marię Poprzęcką i adresowane do masowej, międzynarodowej publiczności nie tylko zaprezentują najwybitniejsze dzieła, ale także przybliżą historię Polski, przemian artystycznych i zmieniających się funkcji społecznych sztuki. Organizatorami są Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Muzeami Narodowymi w Krakowie i Poznaniu oraz Instytutem Adama Mickiewicza.
Dada von Bzdülöw w Bharat Rang Mahotsav w Delhi.
To już druga wizyta trójmiejskiego zespołu na międzynarodowym indyjskim festiwalu teatralnym organizowanym od dekady przez National School of Drama. Poetycko-filmowe "17 tańców..." wybrano z ponad 500 zgłoszeń z całego świata. Czy Dada von Bzdülöw znów zachwyci widzów popisem solowych scen, akrobatycznym tańcem i niepowtarzalnym nastrojem? Przekonamy się między 1 a 18 lutego 2015r.
Teatr Dada von Bzdülöw - Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś / Play IT, so 17 dances about something from Teatr Dada on Vimeo.
Andrzej Wróblewski w Warszawie i w Madrycie
Na wystawie "Andrzej Wróblewski: Recto / Verso. 1948-1949, 1956–1957" znajdą się między innymi charakterystyczne dwustronne obrazy artysty – po raz pierwszy zaprezentowane tak, że będzie można je oglądać z jednej, jak i z drugiej strony. Po prezentacji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (12.02.2015 – 15.05.2015), ekspozycja zostanie przeniesiona do Muzeum Reina Sofia w Madrycie (listopad 2015).
''Pasażerka'' w Chicago
''Pasażerkę'' Mieczysław Weinberg (Wajnberg) napisał w 1968 roku, za libretto posłużyły mu spisane przez Zofię Posmysz wspomnienia z Auschwitz. Opera Weinberga nigdy nie została wykonana w Związku Radzieckim, radziecka cenzura obawiała się skojarzeń z łagrami i oskarżała Weinberga o ''abstrakcyjny humanizm''. Moskiewska publiczność mogła zobaczyć ją dopiero w 2006 roku, 10 lat po śmierci kompozytora. W 2010 na festiwalu w Bregencji (a potem w warszawskim Teatrze Wielkim) zaprezentowano bardzo ciepło przyjętą inscenizację ''Pasażerki'' w reżyserii Davida Pountneya, która do dzisiaj podróżuje po świecie. 17 lutego 2015 przyjedzie do chicagowskiej Lyric Opera, gdzie zostanie wystawiona sześciokrotnie.
Muzyka dawna w natarciu
Brytyjski zespół The Sixteen nagrał już dwie płyty z muzyką komponowaną na dworze Wazów: ''Missa Concertata La Lombardesca'' (2013) z utworami pierwszego polskiego kapelmistrza wawelskiej kapeli katedralnej Bartłomieja Pękiela i ''The Blossoming Vine. Italian Maestri in Poland'' z muzyką Włochów pracujących na polskim dworze Włochów. To nie koniec odkrywania muzyki dawnej z terenów Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
W lutym 2015 roku ukaże się płyta ''Ortus de Polonia'' burgundzkiego ansamblu Les Traversees Baroques, na której znajdziemy utwory Mikołaja Zielińskiego. Kilka miesięcy później ukaże się kolejna płyta tego samego zespołu, tym razem z utworami gdańskiego kompozytora Kaspara Förstera młodszego (1616 - 1673), który swój fach doskonalił w Warszawie. W pierwszej połowie 2015 roku zostanie wydana także płyta z polskimi utworami lutniowymi zagranymi przez Michała Gondko (''Polonica''). Do gry powróci też The Sixteen, które nagrywa płytę z utworami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (planowana data premiery: maj 2015 roku).
"Verygraphic", czyli kontynuacja "Out of the Oridinary"
Instytut Adama Mickiewicza przygotowuje wydanie pierwszej obszernej publikacji anglojęzycznej, poświęconej polskiemu projektowaniu graficznemu XX wieku. Album "VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century" pod redakcją Jacka Mrowczyka przedstawi dorobek blisko 60. najwybitniejszych polskich grafików: przedstawicieli polskiej szkoły plakatu, awangardy oraz twórczości eksperymentalnej z początku wieku. Wydawnictwo stanowi drugą część znanej czytelnikom publikacji IAM "Out of the Ordinary". Premiera w I kwartale 2015 r.
Polski design znów w Mediolanie
W połowie kwietnia Mediolani po raz kolejny stanie się stolicą światowego designu. Organizowane tu od pół wieku Salone Internazionale del Mobile (14-19.04.2015) to największe w Europie i najbardziej prestiżowe targi wzornictwa przemysłowego. Od paru lat coraz większe sukcesy odnoszą tu polskie nazwiska. W tym roku Instytut Adama Mickiewicza przygotowuje interaktywną prezentację, przeznaczoną dla dzieci i ich opiekunów.
''Król Roger'' w Royal Opera House
''Król Roger'' to bardzo trudny utwór, którego nie da się prosto wyjaśnić, na tym też polega jego piękno – opowiadał Kasper Holten, reżyser spektaklu w wywiadzie z Piotrem Matwiejczukiem. – Przypomina w tym inne opery mitologiczne, w których nie ma prostych historii, które można interpretować na wiele możliwych sposobów''.
Produkcja tego spektaklu trwa już dwa lata i przebiega w sposób niecodzienny. Kasper Holten, dyrektor artystyczny ROH i reżyser spektaklu, organizował spotkania dla londyńskiej publiczności, w których przybliżał postać i dzieło Karola Szymanowskiego.
''Normalnie takie spotkanie organizowalibyśmy kilka tygodni przed premierą, a nie z dwuletnim wyprzedzeniem. Powodem, dla którego to robimy, jest chęć rzeczywistego zaangażowania słuchaczy w proces produkcyjny'' mówił Holden.
Reżyser, scenograf (Steffen Aarfing), dramaturg (John Lloyd Davies) i publiczność spotykali się rozstrząsając wpływ życia osobistego na dzieło artysty, wyliczali możliwe interpretacje dzieła. Od wystawienia ''Króla Rogera'' w ABAO-OLBE w Bilbao (reżyserował Michał Znaniecki) opera Szymanowskiego rozpala widzów na całym świecie, ale jej proces ''wtłaczania do kanonu'' nadal trwa. Angażując widzów w proces powstawania opery, londyńska ekipa chciała, żeby sztuka z dalekiej Polski nie była tylko egzotyczną ciekawostką – aby dzieło Szymanowskiego odczytywać z taką samą wnikliwością, jak opery Mozarta i Wagnera. W tytułowej roli wystąpi Mariusz Kwiecień, który jako Roger sprawdził się już kilkakrotnie.
Eksport "Wycinki" czyli Krystian Lupa w Chinach
Po ubiegłorocznym sukcesie spektaklu "Persona. Marylin", Tianjin Grand Theatre ponownie zaprosił Krystiana Lupę do Chin. Wybitny polski reżyser tym razem przywiezie do Pekinu i Szanghaju swój najnowszy, obsypany nagrodami i okrzyknięty przez krytyków arcydziełem spektakl "Wycinka" na podstawie prozy austriackiego twórcy Thomasa Bernhardta. Dwaj mistrzowie zapraszają widzów na kolację, podczas której wnikliwie i bezlitośnie przyglądają się artystom i ich karierom.
Bernhard krytykuje sytuację, w której bezkompromisowość i walka o inny świat, będące udziałem artystów na początku ich drogi, ulatnia się. Artyści zaczynają wikłać się w relacje z cyniczną i ignorancką władzą, idą na kompromisy, by kierować swoimi karierami. To spektakl o problemach ludzi kultury, o mechanizmach, które mają wpływ na kulturę – mówił Krystian Lupa tuż przed polską premierą spektaklu.