Performance Denga Dafei podczas I, CULTURE Puzzle w Pekinie, fot. Jeremi Li
Pekin jest jedną z dziesięciu stolic, w których realizowany jest program kulturalny "I, CULTURE. Made in the EU. Powered by Poland". Promuje on Polską Prezydencję w Radzie Unii Europejskiej w 2011 roku.
Intensywny program jesiennych wydarzeń obejmował realizację kluczowych projektów przygotowanych przez Instytut Adama Mickiewicza: we wrześniu wydany został audiobook z utworami Czesława Miłosza interpretowanymi przez aktora Tanga Guoqianga, w październiku odbyła się pekińska edycja projektu I, CULTURE Puzzle oraz koncerty muzyki Karola Szymanowskiego i konferencja muzykologiczna poświęcona kompozytorowi, a w listopadzie – dwa koncerty "Chopin na pięć fortepianów".
Poniżej prezentujemy cytaty z chińskich mediów relacjonujących wydarzenia w stolicy Chin.
Na 798 Art Festival w pekińskiej 798 Art Zone Polacy organizują działanie artystyczne: tworzenie patchworku I, CULTURE Puzzle
Złota jesień, miesiąc dziesiąty, pora żniw. W słoneczną, bezchmurną niedzielę 16 października, w dzień zakończenia 798 Art Festival, polska państwowa instytucja promocji kultury – Instytut Adama Mickiewicza – zorganizowała na Placu Twórczości w Strefie Sztuki 798 bezprecedensowe wydarzenie: tworzenie patchworku I, CULTURE Puzzle. To wyjątkowe przedsięwzięcie artystyczne wywołało wielkie ożywienie. Działanie, zainicjowane przez Instytut, zostało zaplanowane przez polską artystkę i projektantkę Monikę Jakubiak, a uczestniczą w nim chińscy artyści Deng Dafei i Feng Lin oraz ludzie sztuki z dwunastu stolic państw Europy i Azji. Przez pół roku artyści z dwunastu stolic, każdy w swoim mieście, korzystając z dwunastu płacht tkaniny przy użyciu własnych technik stworzą części obrazu "I, CULTURE". Fragmenty te zostaną na koniec połączone, niczym puzzle, w napis "I, CULTURE".
Tworzenie pekińskiego patchworku zostało podzielone na dwa etapy: "Wymianę łat" oraz "Ucztę kęsów”. W ramach "Wymiany łat" chińska artystka Feng Lin z dostarczonej przez Polaków wielkiej płachty czarnego materiału wycięła trzysta fragmentów o różnych kształtach, a następnie powymieniała je na fragmenty ubrań noszonych przez odwiedzających jej pracownię chińskich gości. Z ubrań tych wycinała kawałki materiału o identycznej wielkości i kształcie, jak łaty czarnej tkaniny, a powstałe w odzieży dziury łatała polskim materiałem. Do czarnej płachty natomiast przyszyto "łaty" otrzymane od odwiedzających. W ten sposób powstała część patchworkowego obrazu, złożona z różnokolorowych łat na czarnym tle. Część ta, w połączeniu z płachtami pochodzącymi z pozostałych jedenastu stolic, ma złożyć się na wielki napis "I, CULTURE", będący znakiem polskiej akcji, symbolizujący mozaikę kultur całego świata. [...]
Na Placu Twórczości panuje tłok i gwar. Trzyletnia Wenwen i jej mama, które przyszły tu z ciekawości, nie spodziewały się, że zarażą się panującym wokół entuzjazmem i gęstą twórczą atmosferą. Dziewczynka chce brać udział w przyszywaniu łat. [...]
– Impreza, dzięki swojej nowatorskiej formie, jest bardzo żywa – przyznaje jej matka. – Uczestnicząc w tego typu akcjach dzieci mogą ćwiczyć umysł i zdolności manualne, a zarazem poznawać przyjaciół, poszerzać horyzonty. Zyskują w ten sposób wiele korzyści jednocześnie. Dziękuję organizatorom – polskiej ambasadzie oraz Instytutowi Adama Mickiewicza – za to, że przybliżają nam zupełnie nowy sposób myślenia o twórczości i nową filozofię kultury.
– Jestem bardzo szczęśliwa, że tu, na zakończeniu pekińskiego 798 Art Festival, mogę wziąć udział w tak znaczącym projekcie, jakim jest tworzenie patchworku "I, CULTURE puzzle". Przyjechałam do Chin na studia po to, by poznawać chińską kulturę i tradycję, której historia liczy pięć tysięcy lat, ale mam również nadzieję, że będę miała okazję przyczynić się do upowszechniania kultury polskiej oraz działać na rzecz pogłębiania przyjaźni i wymiany kulturalnej między naszymi narodami – mówi z kolei polska studentka biorąca udział w projekcie.
Druga część imprezy została nazwana "Ucztą kęsów".
– Artyści z Chin i Polski zaprosili przyjaciół i wszystkich, którzy brali udział w pierwszej części, na wielki piknik, który odbył się na Placu Twórczości w Strefie 798 – wyjaśnia Marcin Jacoby, kierownik Projektu Azja prowadzonego przez Instytut Adama Mickiewicza. – Na zakończenie biesiady artysta Deng Dafei przy użyciu pozostałości niezjedzonych potraw ułożył cząstkę napisu "I, CULTURE". Po sfotografowaniu, wraz z obrazami pochodzącymi z pozostałych jedenastu stolic, wejdzie ona w skład napisu, tworzącego nazwę całego projektu. Na naszą imprezę przyszło mnóstwo osób – to wspaniała uroczystość, która przeszła nasze oczekiwania. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że poprzez tę nowa, szczególną formę działania umożliwiamy ludziom wzajemną komunikację, upowszechnianie kultury, wymianę duchową. [...]
Du Jing, portal informacyjny Qianlong
Rok Szymanowskiego równie wspaniały, jak Rok Chopinowski
Nazwisko Karol Szymanowski nikomu nie jest obce. Nie tylko w Europie Wschodniej, ale i w pozostałej części kontynentu, a właściwie na całym świecie, jest on wraz z Chopinem i Lutosławskim zaliczany do trzech największych polskich kompozytorów. Jego niestrudzone poszukiwania indywidualnego języka muzycznego, oryginalność jego twórczości i jej zdolność do wywoływania autentycznych emocji przyniosły mu wielką sławę i światowe uznanie.
Od 1 lipca do 31 grudnia 2011 roku Rzeczpospolita Polska pełni prezydencję Rady Unii Europejskiej. W tym okresie prowadzony jest program promocyjny kultury polskiej, w ramach którego w dziesięciu stolicach świata odbędzie się kilkaset wydarzeń kulturalnych.
– Rok 2010 był rokiem dwusetnych urodzin słynnego polskiego i światowego kompozytora Fryderyka Chopina. Rok ten został przez rząd polski mianowany Rokiem Chopinowskim. Rok 2011 natomiast rząd ogłosił Rokiem Karola Szymanowskiego. Popularyzując twórczość Karola Szymanowskiego podczas polskiej prezydencji, rząd polski ma nadzieję sprawić, by światowe kręgi muzyczne na nowo odkryły i poznały wartość i znaczenie historyczne jego dokonań – mówi ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Chinach, Tadeusz Chomicki. [...]
W 2011 roku Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Pekinie, polski Instytut Adama Mickiewicza oraz Festiwal Muzyki Współczesnej w Pekinie (Beijing Modern Music Festival) wspólnie organizują serię seminariów, koncertów oraz ekspozycji poświęconych życiu i twórczości Szymanowskiego. Celem tych działań jest rozszerzanie polsko-chińskiej wymiany kulturalnej, naukowej i wymiany doświadczeń oraz wspólne przyswajanie największych osiągnięć i dziedzictwa światowej kultury muzycznej, by promować kształcenie wybitnych kompozytorów i rozwój twórczości muzycznej w obu krajach.
16 października 2011 roku w chińskiej uczelni muzycznej najwyższego szczebla, Centralnym Konserwatorium Muzycznym, odbyło się sympozjum poświęcone Karolowi Szymanowskiemu, na które zaproszono wybitnych muzykologów polskich. Światowej sławy polski kwartet zagrał wspólny koncert z młodymi wykonawcami Konserwatorium. W różnorodnym i bogatym treściowo sympozjum, w którym uczestniczyli kierownik Wydziału Kultury Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Chinach Maciej Gaca, kierownik Projektu Azja Instytutu Adama Mickiewicza Marcin Jacoby oraz realizatorka projektu ze strony Instytutu Adama Mickiewicza Anna Włodarczyk, wzięli aktywny udział uczeni i specjaliści z krajowych środowisk akademickich. Na sympozjum głos zabrali kolejno: znana polska muzykolożka doktor Agnieszka Chwiłek, sławny muzyk i krytyk muzyczny Marcin Gmys, profesor Guo Xin z wydziału kompozytorskiego oraz doktor historii muzyki zachodniej Pan Lan z Centralnego Konserwatorium Muzycznego. Wyrazili oni opinię, że dzieła Karola Szymanowskiego nie tylko cieszą się dużym międzynarodowym uznaniem, ale także wywarły istotny wpływ na muzykę światową. […]
Chen Danbu, dyrektor administracyjny Festiwalu Muzyki Współczesnej oraz dyrektor zarządzający komitetu organizacyjnego sympozjum stwierdził, że Karol Szymanowski to nie tylko wybitny twórca XX wieku. Uosabia on również, poprzez swoje różnorodne talenty i osiągnięcia, wielkiego ducha i siłę polskiej kultury muzycznej. Po Chopinie, którego twórczość zdobyła wielką popularność w dziewiętnastowiecznej Europie, nie było innego polskiego kompozytora, który wywarłby tak wielki wpływ na muzykę europejską. W dwudziestym wieku pojawił się Szymanowski, a potem kolejno Lutosławski, Penderecki i Górecki – twórczość tych polskich kompozytorów stała się już ważną częścią nie tylko polskiej, ale i światowej muzyki. [...]
Du Jing, portal informacyjny Qianlong