Paweł Gancarczyk laureatem Prix des Muses
Książka ''La musique et la révolution de l’imprimerie'' napisana przez Pawła Gancarczyka otrzyma 31 marca 2016 roku nagrodę Prix des Muses, przyznawaną najlepszej wydanej w języku francuskim książce poświęconej muzyce.
''La musique et la révolution de l’imprimerie'' (''Muzyka wobec rewolucji druku'') ukazała się we Francji nakładem wydawnictwa Symétrie z Lyonu we wrześniu 2015 roku. Autorem przekładu na język francuski jest Wojciech Bońkowski. Jej wersja polskojęzyczna została opublikowana w 2011 roku przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obydwie wersje książki ukazały się dzięki wsparciu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
W swojej pracy Gancarczyk próbował całościowo spojrzeć na znaczenie wynalazku druku dla kultury muzycznej XVI wieku. Znajdziemy w niej historię wczesnego drukarstwa muzycznego, jego podstawy technologiczne, finansowe i społeczne oraz charakterystykę ówczesnego rynku drukarskiego. Dzięki odkryciu Gutenberga doszło do wzrostu alfabetyzacji muzycznej, unifikacji europejskiego repertuaru i rozwinięciu (czyli pogłębieniu różnic) między poszczególnymi gatunkami muzycznymi. Nowe medium wpłynęło nie tylko na obieg i funkcjonowanie repertuaru, ale także na świadomość twórców: ich poczucie autorstwa i indywidualności.
Nagroda Prix des Muses przyznawana jest przez Fondation Singer-Polignac za najlepszą książkę opublikowaną w języku francuskim poświęconą tematyce muzycznej. Honorowane są zarówno prace o charakterze naukowym i popularyzatorskim, jak i utwory literackie. W 23. edycji nagrody do konkursu przyjęto 61 książek opublikowanych przez 26 wydawców. Wśród poprzednich laureatów Prix des Muses możemy znaleźć między innymi filozofa Françoisa Noudelmanna, pianistkę Zhu Xiao-Mei, kompozytora i autora książek o muzyce jazzowej Gunthera Schullera oraz słynnego brytyjskiego dyrygenta sir Johna Eliota Gardinera.
Paweł Gancarczyk jest muzykologiem, profesorem Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, wykłada w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w historii muzyki średniowiecza i wczesnej nowożytności, skupiając się na badaniach kultury muzycznej Europy Środkowej oraz problematyce źródłoznawczej i kodykologicznej. Współorganizator kilku międzynarodowych konferencji oraz sesji panelowych na kongresach w Tours, Pradze, Leeds i Barcelonie. Opublikował książkę ''Musica scripto. Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej'' (2001), a także szereg artykułów w takich periodykach, jak: „Muzyka", „Polski Rocznik Muzykologiczny", „Hudební věda" (Praga), „De musica disserenda" (Lublana), „Early Music" (Oksford), „Arti musices" (Zagrzeb). W latach 2011-2014 był przewodniczącym Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Obecnie pracuje nad książką na temat kultury muzycznej Europy Środkowej XV wieku i twórczości Piotra z Grudziądza.
Źródła: polmic, WUMK
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]