Cykl tworzą projekty fonograficzne przygotowane dzięki współpracy Instytutu z zagranicznymi wytwórniami oraz muzykami specjalizującymi się w wykonawstwie historycznym. Projekty są ważnym elementem pracy Instytutu Adama Mickiewicza, służącym przywracaniu dawnego repertuaru muzycznego tworzonego na ziemiach polskich i wprowadzaniu go do międzynarodowego obiegu, dzięki inspirowaniu i wspieraniu wykonań tej muzyki przez czołowe europejskie zespoły. Nagrań dokonały zespoły: The Sixteen, La Morra i Les Traversées Baroques.
Po sukcesie serii regularnie wydawanych od 2013 roku we współpracy z wytwórnią Coro i zespołem The Sixteen oraz Les Traversées Baroques, Instytut zaprezentował dwa premierowe projekty fonograficzne.
''Piotr Wilhelmowy z Grudziądza należy do grupy tych uczonych, intelektualistów, którzy na początku wieku XV zostali uformowani na Akademii Krakowskiej. Zostali uformowani w kręgu pomiędzy Krakowem, Pragą, Wiedniem i w pierwszej połowie XV wieku zbudowali wielkość intelektualną Europy Środkowej – mówił w Muzeum Narodowym Krzysztof Olendzki, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza – Dzisiaj mówimy o polityce historycznej, mówimy o dyplomacji historycznej: bardzo często zawężając te pojęcia do historii II wojny światowej. Przypomnienie takich postaci jak Piotr z Grudziądza oraz innych twórców kultury polskiej okresu późnego średniowiecza, to bardzo istotny przyczynek do kształtowania polityki historycznej, do opowiadania o naszym dziedzictwie''.
''Petrus Wilhelmi de Grudencz. Fifteenth-century music from Central Europe'' znakomitej szwajcarskiej formacji La Morra to pierwsza zapowiedziana na konferencji premiera fonograficzna. Jest to najnowszy projekt zespołu, skonstruowany wokół osoby i twórczości Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – po 1452), poety, kompozytora i kapłana związanego z Akademią Krakowską i dworem cesarza Fryderyka III.
Twórczość Piotra rozsiana jest po całej Europie Środkowej (świadcząc o jego licznych podróżach) i skupia jak w soczewce muzyczne tendencje tego obszaru geograficznego: z jednej strony postępowe trendy muzyczne, z drugiej – zachowawczy styl kompozytorski głębiej zakorzeniony w tym regionie.
''Posłużyliśmy się jego sylwetką, żeby zaznaczyć, że kultura muzyczna Europy późnego średniowiecza i wczesnego renesansu to nie tylko przełomowe osiągnięcia kompozytorów franko-flamandzkich, takich jak Guillaume Dufay – mówił Michał Gondko, kierownik artystyczny zespołu La Morra – To także tradycje lokalne, które wykształcają swoje własne fenomeny. Piotr z Grudziądza jest znakomitym przykładem kompozytora, którego możemy nazwać środkowo-europejskim. W ramach tego regionu ludzie mówili tym samym językiem muzycznym: w Grudziądzu, Krakowie czy w Wiedniu''.
O niezwykłej żywotności twórczości Piotra w Europie Środkowej świadczy fakt, że znana była tu jeszcze w połowie XVII wieku. La Morra prezentuje sylwetkę artystyczną Piotra w szerszym kontekście środkowoeuropejskiej kultury muzycznej, sięgając nie tylko po porównanie z Mikołajem z Radomia, lecz także po współczesną im twórczość mniej znanych lub anonimowych kompozytorów, dokonując przy tym zaskakujących odkryć repertuarowych.
Drugi premierowy projekt fonograficzny to boks płytowy ''Salve festa dies: L’éclat de la musique sacrée au temps de la dynastie Vasa''. Zebrany w nim materiał muzyczny, w wykonaniu Les Traversées Baroques pod kierunkiem Etienne’a Meyera i Judith Pacquier, prezentuje splendor muzyki sakralnej w Polsce za czasów dynastii Wazów.
''Artyści odkryli dziedzictwo polskich kompozytorów bardzo daleko stąd, w Ameryce Południowej – mówił podczas konferencji prasowej Alain Pacquier, założyciel wytwórni K617 – Chemins du Baroque – Dzięki ks. prof. Piotrowi Nawrotowi (misjonarz i muzykolog, od 20 lat mieszka i pracuje w Boliwii, zajmuje się badaniem i popularyzacją tzw. muzyki baroku misyjnego – przyp. red), który pokazał Judith Pacquier polską muzykę''.
Album wydany we współpracy z wytwórnią płytową K617 tworzą cztery płyty. Trzy pierwsze to znane, wydane wcześniej płyty monograficzne, poświęcone poszczególnym kompozytorom: ''Virgo prudentissima'' (Marcin Mielczewski); ''Ortus de Polonia'' (Mikołaj Zieleński) i ''Kaspar Förster, un novateur à Gdańsk''. Czwarta, premierowa płyta, ''Vari concerti sacri'' jest wyborem utworów wokalnych i instrumentalnych skomponowanych w okresie panowania Wazów w Polsce przez m.in. Mikołaja Zieleńskiego, Adama Jarzębskiego, Marcina Wronowicza, Franciszka Liliusa i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego.
''Nasza wytwórnia interesuje się dziedzictwem różnych państw. Wcześniej pracowaliśmy w Ameryce Południowej, dzisiaj jesteśmy bardzo zainteresowani Polską'' – dodał Pacquier.
Boks tworzy unikalną na skalę europejską antologię muzyki polskiej XVII wieku. Wydanie, którego wyszukaną oprawę graficzną zaprojektował Grzegorz Laszuk, zawiera obok płyt książeczkę z esejem prof. Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, wybitnej ekspertki w dziedzinie muzyki baroku, oraz teksty utworów wokalnych w języku oryginału i tłumaczeniach.
W listopadzie 2016 roku The Sixteen pod kierunkiem Eamonna Dougana zarejestrowało materiał na płytę poświęconą twórczości Marcina Mielczewskiego. Płyta, której wydanie planowane jest w drugiej połowie 2017 roku, będzie piątym krążkiem w tzw. ''polskiej serii'' wydawanej dzięki współpracy Instytutu z wytwórnią Coro.
Cykl rozpoczęła w 2013 roku płyta z muzyką
Bartłomieja Pękiela, pierwszego polskiego maestro di capella na dworze Wazów. Na kolejnych trzech płytach znalazły się utwory
Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego oraz włoskich mistrzów tworzących na dworze Zygmunta III Wazy, takich jak Luca Marenzio, Asprilio Pacelli, Vincenzo Bertolusi, Giovanni Francesco Anerio.