Do zobaczenia 9 wystaw debiutujących twórców.
- Wiktor Dąbrowski: "1200 pogrzebanych"
Projekt Dąbrowskiego opiera się na sensacyjnych wiadomościach z polskiej prasy wydawanej na terenie francuskiego departamentu Nord-Pas-de-Calais w latach 1926–1937. W tym okresie na terenie północnej Francji mieszkało ponad 500 tysięcy polskich emigrantów. Artysta fotografując miejsca, w których odbywały się opisywane w ówczesnych gazetach wydarzenia poszukuje historii i pamięci o niej.
Kurator: Martin Kollar
- Ilias Georgiadis: "Over:State"
"Ilias tworząc zdjęcia, nosi czasami przy sobie małą, ale mocną latarkę. Używam słowa "tworzenie" celowo, ponieważ nawet wtedy, gdy pracuje spontanicznie, utrwalając niespodziewany, niezaplanowany moment w trakcie dziania się, natychmiast reaguje na niego i świadomie (może nawet z nadmierną samoświadomością) tworzy, kształtuje znajdujący się przed nim temat. Oślepiające światło latarki (znam je, bo znalazłem się w jego zasięgu) wcina się w ciemność, podobnie jak dłuto rzeźbiarza w kamień. W procesie tworzenia, który kontynuuje, dopracowując odbitkę do granic możliwości, ukazuje kształt i szczegół, ale jego prywatna walka jest tu tak samo ważna jak wszystko inne".
Kurator: Michael Ackerman
- Dorotka Kaczmarek: "All that we see or seem"
Projekt bazujący na igraszce z patrzącym. Artystka posługuje się barwą, kształtem i kompozycją rezygnując z figuratywnych przedstawień i jasnych znaczeń.
"Za kilka lat stylistyka prac Kaczmarek będzie prawdopodobnie już całkowicie oswojona i opisana. Teraz patrzę na to, czego jeszcze nie uśmierciłem wiedzą. I cieszę się tą chwilą, bo rzadko się to zdarza" – mówi Ignacy Omulecki.
Kurator: Ignacy Omulecki
- Yulia Krivich: "Przeczucie" (książka)
Jedyny spośród laureatów ShowOff-u projekt zamieniony w książkę, nie wystawę. "Przeczucie" to nostalgiczna opowieść o Ukrainie tuż przed Majdanem. Krivich nie opowiada jednak historii politycznej, opowiada historię o rodzinnym domu, powolnym biegu czasu i czekającym dramacie, którego jeszcze nie widać, a już go czuć.
Kuratorka: Anna Nałęcka
Fragmenty rzeczywistości połączone niesamowitym wyczuciem światła – tak najkrócej opisać można prace Łukasza Kusia. Każda z fotografii jest wycinkiem rzeczywistości wyrwanym z kontekstu.
Kuratorka: Marta Kołakowska
- Helio León: "The Purple Room"
Helio León wracając do Stambułu wraca do miasta ze swojej pamięci. Jest to miasto pełne szczęśliwych wspomnień i młodzieńczych uniesień. Fotografując turecką stolicę współcześnie, artysta poszukuje odbicia swojej pamięci w miejskiej rzeczywistości.
"Rany zadane miastu wydawały się odbiciem moich własnych ran, moich lęków, obsesji, mojej intymności" – mówi o projekcie sam artysta.
Kurator: Michael Ackerman
- Gabriel Orłowski: "Hyper"
"Obraz nie istnieje bez płaszczyzny, a treść bez środka przekazu – to wiedza, której skrawki odkrywamy, obserwując rzeczywistość. Świadome wykorzystanie obrazów stało się jedną z socjotechnik, która – podobnie jak światło w hotelowym holu czy muzyka w galerii handlowej – ma wpływać na nasze samopoczucie, wprowadzać w stan komfortu, akceptacji i pustego zachwytu codziennością. Wykorzystanie medium fotografii jest optymalizowane i dąży do pełnej efektywności przekazu. Obiecuje idyllę, modeluje nasze potrzeby. Nadmiar i stała aktualizacja treści na nośnikach w przestrzeni publicznej dają jednak odwrotny efekt – informacje zlewają się w bełkot, a obrazy w jednolity szum".
Kuratorka: Marta Kołakowska
- Michał Smandek: "Prognostyk"
Koncepcja Michała Smandka jest na pozór banalnie prosta: na tle stożków wulkanicznych we Włoszech fotografuje swoje abstrakcyjne rzeźby, wyglądające jak erupcyjna chmura dymu i pyłu. Projekt ma jednak drugie dno.
"Projekt porusza wątek wpływu sił natury na ludzką działalność i odwrotnie – ingerencji człowieka w naturę. Bada zagadnienie katastrofy jako spektakularnego zjawiska, w którego obliczu człowiek, mimo wsparcia technologii, pozostaje bezsilny".
Kurator: Martin Kollar
- Anna Zagrodzka: "DOB1000609"
Projekt Anny Zagrodzkiej powstał, jako notatnik ze stażu w cukrowni w Dobrzelinie, który miał pomóc przy pisaniu pracy inżynierskiej. Autorka śledząc proces produkcyjny prowadziła wizualny zapis danych naukowych. "DOB1000609" to połączenie dyskursu naukowego z językiem sztuki.
Kurator: Igor Omulecki
Sekcja eksperymentalna
W ramach sekcji eksperymentalnej zobaczyć można nietuzinkową wystawę fotografii, bo przedstawiającą książki, nie same prace. W tym roku The Photo Book Museum i Miesiąc Fotografii w Krakowie zorganizowali wspólny projekt pod nazwą "TRACK-22", w ramach którego w Bukrze Sztuki zobaczyć 10 unikatowych publikacji fotograficznych o konfliktach.
Wydarzenia towarzyszące
Oprócz wystaw w trzech blokach opisanych powyżej podczas Festiwalu odbywa się wiele imprez towarzyszących. Wśród nich znalazły się: wystawa Bogusława Madeja (laureata Nagrody Griffin Art Space - Lubicz 2014), przegląd portfolio, spotkania mistrzowskie, panele dyskusyjne oraz projekcje filmowe.
Strona internetowa: www.photomonth.com
Źródła: materiały prasowe, materiały własne, Culture.pl, opr. D.S., 13.05.2015.