Muzyka tradycyjna jest nieskończonym źródłem inspiracji dla kolejnych pokoleń twórców wszelkich stylistyk i gatunków muzycznych. W poniższym miksie usłyszymy nagrania twórców wywodzących się ze sceny elektronicznej, jazzowo-improwizowanej i wykonawstwa in crudo.
Duet Jik i Lutto Lento nagrali utwory oparte na Bibliotece Sampli Radical Songbook, zbioru zbudowanego przez Marcina Staniszewskiego z nagrań terenowych z Lubelszczyzny. "pestrota" autorstwa foresteppe wykorzystuje nagranie pieśni Uljany Kot, poleskiej śpiewaczki. Lemta Toro swój pochmurny ambient wzbogacił własnym wykonaniem pieśni "Otóż nam to śmierć dowodzi, jaka marność cały świat", którą poznał z wykonania Zofii i Janiny Stolarek z Kadzi. Naphta jest autorem głośnego w 2022 roku albumu "Żałość", czyli klubowych produkcji opartych na samplach z muzyki ludowej. Tym razem remiksuje Kapelę ze Wsi Warszawa.
Maciej Filipczuk i Maniucha Bikont uczyli się muzyki wiejskiej wprost od wiejskich muzykantów. "Metamuzyka" Filipczuka jest albumem opartym na repertuarze legendarnego skrzypka Kazimierza Meto z Gliny (wydana w 2009 roku płyta jest jedną z najciekawszych reintepretacji polskiej muzyki ludowej, mam wrażenie, że wciąż nie jest jeszcze właściwie doceniona i zauważona. Dodam, że niektóre zamieszczone tam utwory nadają się również do wykonywania w klubach techno, co własnoręcznie wypróbowałem). "Timosha 1" to piosenka z nadchodzącej płyty Maniuchy Bikont, nagranej z izraelskim instrumentalistą Assafem Talmudim do tekstów Marcina Wichy.
W polsko-ukraińskiej podróży towarzyszy nam także jazz, muzyka improwizowana i współczesna. "Reincarnation I" to jedno z nagrań zespołu Walentyny Gonczarowej, kompozytorki i skrzypaczki urodzonej w 1953 roku w Kijowie, związanej z Tallinem. Artystką była twórczynią awangardowego spiritual jazzu zza Żelaznej Kurtyny. Polski Piach to zespół Patryka Zakrockiego, Piotra Mełecha i Piotra Domagalskiego – czerpiący zewsząd, zwłaszcza z tradycji muzyki amerykańskiej, ale i polskiej. OPLA, duet Piotra Bukowskiego i Huberta Zemlera, dekonstruuje do granic możliwości rytmikę oberków. Trio Bastarda (Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński, Michał Górczyński) na płycie "Nizozot" opracowało melodie XIX-wiecznych nigunów chasydzkich dynastii Modrzyc, Szapiro i Koźnic. Filipczuk i Bikont powracają także w ostatnich taktach miksu – orkiestrowym wykonaniem "Mazurka in C" Tadeusza Sielanki, polskiego skrzypka ludowego osiadłego w Indiach, jednego z zapomnianych polskich minimalistów.
Tło miksu tworzą nagrania terenowe Petera Cusacka zrealizowane w okolicach Czarnobyla, żaby utrwalone przez Edwarda Sola w podkijowskiej Łyczance i synchronizujące półkule mózgowe dzwony nagrane przez ezoteryka Lecha Emfazego Stefańskiego. Słyszymy też głosy, śpiewy, gwizdy i basowanie polskich muzykantów (nagrane przez Andrzeja Bieńkowskiego i Remigiusza Mazura-Hanaja).
Tracklista:
- Lech Emfazy Stefański – "Mistyczna podróż do serca Ziemi (fragment)" ("Supernauczanie", Alicja 2022)
- Peter Cusack – "Turkey, Lubianka Village" ("Sounds From Dangerous Places", ReR Megacorp, 2012)
- Jik – "Serce" (Radixopol, Fundacja Automatophone, 2021)
- Kazimierz Meto i Anna Koperek – "Opowieść" ("Mety grają! Kapela z Gliny", Muzyka Odnaleziona, 2007)
- Maciej Filipczuk – "Mazurek «Od Liciążnej» ("Metamuzyka", Pracownia Artystyczna Samograj, 2009)
- Peter Cusack – "White Stork Chicks, Bill Tapping, a Distant Song" ("Sounds From Dangerous Places", ReR Megacorp, 2012)
- Maniucha Bikont – "Timosha 1" (niepublikowane, 2023)
- Valentina Goncharova, Alexander Aksenov – "Reincarnation I" ("Recordings 1987-1991 Vol. 2", Shukai, 2023)
- OPLA – "RAM" ("GTI", Pointless Geometry, 2023)
- Peter Cusack – "Cuckoo and Radiometer, Pripyat" ("Sounds From Dangerous Places", ReR Megacorp, 2012)
- Mieczysław Kędzierski – "Mazurki gwizdane (Rdzuchow, Radomskie 1997)" ("Śpiewy gwizdy krzyki", Muzyka Odnaleziona, 2012)
- Polski Piach – "Głupiec" ("Północ", Gustaff Records, 2022)
- Lutto Lento – "Oyod pt. 1" (Radixopol, Fundacja Automatophone, 2021)
- foresteppe – "pestrota" ("formula", nakładem własnym, 2022)
- Edward Sol – "Side A" ("How Can I Sleep With These Voices In My Head", Sangoplasmo, 2012)
- Lemta Toro – "KAPITAŁKA 8 (ODCHODZISZ OD NAS)" ("KAPITAŁKA", nakładem własnym, 2023)
- Bastarda – "Leartsenu" ("Nizozot", Audio Cave, 2023)
- Władysław Koperkiewicz – "Basowanie do oberka, poleczki i walczyka" ("Koniec basów", Muzyka Odnaleziona, 2008)
- Aniela Gmoch – "Jechał Sedlak ze młyna" ("Motywy żydowskie w polskiej muzyce ludowej. Jewish Motifs in Polish Folk Music", In Crudo, 2022)
- Kapela Ze Wsi Warszawa – "Oracja do wody (Naphta remix)" (niepublikowane, 2023)
- Radical Polish Arkestra – "Mazurka in C" (Tadeusz Sielanka) (Fundacja Automatophone, 2021)
- Peter Cusack – "Chernobyl Nightingales, Chernobyl Town" ("Sounds From Dangerous Places", ReR Megacorp, 2012)
- Helena Szczur – "Przyśpiewka «Dziad Amerykanski»" ("Mety grają! Kapela z Gliny", Muzyka Odnaleziona, 2007)
Utwór Tadeusza Sielanki "Mazurka in C" został zarejestrowany 26 września 2021 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Skład zespołu: Maniucha Bikont – tuba; Olga Kozieł – trąbka; Wacław Zimpel – klarnet; Kamil Szuszkiewicz – trąbka; Sebastien Beliah – kontrabas; Hubert Zemler – perkusja; Radical Polish Ansamb (Emilia Bolibrzuch, Łucja Siedlik, Maria Stępień, Maciej Filipczuk, Mateusz Kowalski, Marcin Lorenc – skrzypce, Piotr Gwadera – dżaz).