Lasy, łąki, pola, wioski – kilim Kosmos Project
"Do morza przychodzimy od lądu, przez las i łąki, pofalowane wzgórza, drewnianą architekturę i nieurodzajne ziemie uprawiane przy pomocy prostych narzędzi – pisze kuratorka Agnieszka Jacobson-Cielecka w katalogu do wystawy "Roundabout Baltic".
Kilim "Dziady" – autorstwa polskiego duetu Kosmos Project – to jeden z elementów kolekcji "Nieświadomość Zbiorowa" (2013). inspirowali się w niej dawnymi słowiańskimi rytuałami dziadów i nocy kupały. Tkanina prezentowana na wystawie "Roundabout Baltic" wykonana jest ręcznie techniką kilimową.
"Może służyć zarówno jako tkanina dekoracyjna na ścianę, jak i dywan. Do produkcji wykorzystano ręcznie farbowaną wełnę owczą, dlatego każdy egzemplarz jest niepowtarzalny" – czytamy dalej.
Kosmos Project stworzyli Ewa Bochen i Maciej Jelski, absolwenci wzornictwa na ASP w Warszawie oraz Politecnico di Milano. Inspirację czerpią z obserwacji świata naturalnego i cywilizacji. Projektują zarówno przedmioty unikatowe, jak i przemysłowe. Mieszkają w Warszawie.
Wydmy, przystanie, pomosty – lampa Maiji Puoskari
"Przechodzimy przez wydmy i skały pokryte rachityczną, lecz upartą roślinnością i równie ażurowymi konstrukcjami, wiązanymi przy pomocy elastycznych połączeń. Na tle nieba wyglądają jak rysunki."
Fińska projektantka Maija Puoskari w 2012 roku stworzyła lampę "Vanamo", której forma inspirowana jest subarktyczną rośliną Linnea borealis (Zimoziół północny) o charakterystycznych podwójnych kielichach kwiatowych. Konstrukcja urządzenia wykonana jest ze stali malowanej proszkowo, natomiast klosze z dmuchanego szkła występują w trzech kolorach.
Maija Puoskari (ur. 1978) studiowała szkło i ceramikę na Academy of Design w Kuopio oraz projektowanie na Aalto University w Helsinkach. Inspiracje czerpie z fińskiej dzikiej przyrody. Była wielokrotnie nagradzana w konkursach. Często współpracuje ze swoim życiowym partnerem – grafikiem Tuukka Tujula. Mieszka w Helsinkach.
Sieci, plecionki, pułapki – ława Studia Fem
"W koszach, plecionkach i siatkach nosimy swój dobytek i chronimy się przed wiatrem, w sieci łapiemy ryby. Przez sieci i siatki przesypuje się piach i przelewa woda, są giętkie i przewiewne, nie łapią wiatru jak żagle."
Duńskie Studio Fem wykonało ławę "Bendy" (2014), która jest reinterpretacją tradycyjnej w Skandynawii kuchennej ławki.
"Zaprojektowana tak, by wyglądała atrakcyjnie z każdej strony. Wykonana całkowicie metodami rzemieślniczymi z klejonego jesionowego drewna. Oparcie i boki zostały wyplecione z szerokich pasów jesionowej sklejki" – czytamy w katalogu.
Studio Fem to Anders Engholm (ur. 1982) i Sarah Cramer (ur. 1990), absolwenci projektowania mebli na VIA University College w Danii. Ich meble i wnętrza doceniono w różnych konkursach młodych talentów, m.in. organizowanych przez Hay, imm Cologne, Danish Entrepreneurship Award. Mieszkają w Aarhus.
Kamienie, piasek, morzokształty – pufa Lisy Hilland
"To, co wyrzuci morze zbieramy jak talizmany. Muszle, kawałki drewna, kolorowe szkiełka, bursztyny. Układają się w dłoniach, wydają się drogocenne, połyskują. Zabrane do domu szarzeją i matowieją, tracą wartość i każą nam wracać znowu nad morze."
"Pompom" (2014) to pufa autorstwa szwedzkiej projektantki Lisy Hilland. Obleczone z surowej, juchtowej skóry siedzisko wykonali rzemieślnicy z pracowni Studio Carina Grefmar. Producentem jest Svenskt Tenn.
Lisa Hilland (ur. 1973) studiowała wzornictwo na Central Saint Martins College of Art and Design w Londynie. W 2005 roku założyła własne studio projektowe w Szwecji. W swoich projektach łączy nowoczesne technologie z rzemieślniczą jakością. Wśród jej klientów są między innymi: Klong, Kullaro, IKEA, Gärsnäs, Gemla i Svenskt Tenn. W 2013 roku magazyn Plaza wybrał Hilland jako Projektantkę Roku. W tym samym czasie otrzymała wyróżnienie magazynu Residence za krzesło "Bow". Mieszka w Malmö.
Woda, muszle, podwodny świat – lampy Johanny Tammsalu
"Wędrując wybrzeżem, obserwujemy kształty, które formuje woda. Pozbawione ostrości skały, toczone kamyki, obmyte, obłe kształty lądu. Podziwiamy cierpliwą siłę natury. Wyobrażamy sobie podwodny świat na podstawie tego, co wydobędziemy na powierzchnię."
Kolekcja lamp z porcelany "Solid Spin" (2013) estońskiej projektantki powstała w wyniku serii ekscentrycznych eksperymentów. Johanna Tammsalu na kole garncarskim toczyła obiekty, nadając im kształty za pomocą przedmiotów codziennego użytku: butów, okularów, kubków i książek. W ten sposób dizajnerka stworzyła formy, z których odlewane są na zamówienie ceramiczne lampy.
Johanna Tammsalu (ur. 1987) jest absolwentką projektowania przemysłowego w Istituto Europeo de Diseño w Madrycie. Swoje prace prezentowała na London Design Festival, Clerkenwell Design Week, Greenhouse w Sztokholmie, X Disainiöö w Tallinie. W 2015 roku rozpoczęła własną działalność produkcyjną pod nazwą Tamma Design. Mieszka w Tallinie.
Horyzont – naczynia Modus Design
"Podziwiamy misterium przechodzenia dnia w noc lub na odwrót, oblane takim bogactwem i intensywnością koloru, której codzienna, nigdy dwa razy ta sama paleta, się nie powtarza."
Kolekcja porcelanowych naczyń z ręcznie malowaną kobaltową obwódką ("Blue Line", 2013) to projekt Modus Design – polskiego studia Marka Cecuły (ur. 1944), Dagmary Rogers (ur. 1971) i Edyty Cieloch (ur. 1969). Od 2013 roku, wspólnie z Polskimi Fabrykami Porcelany "Ćmielów" i "Chodzież" S.A., tworzą oni pracownię wzorniczą Ćmielów Design Studio. Ceramika kreowana przez Modus Design zachęca do tworzenia codziennych ceremonii, aranżowania "pejzażu" stołu. Siedzibą Modus Design są Kielce.
Źródła: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Culture.pl, oprac. AS, 9.03.2017