Celem konferencji jest prezentacja najciekawszych zmian, jakie zaszły w polskiej kulturze cyfrowej na przestrzeni ostatnich lat, a także stworzenie platformy do nawiązywania międzynarodowych kontaktów oraz dzielenia się doświadczeniami. W programie obok dyskusji panelowych znajdą się warsztaty, stoliki tematyczne z udziałem ekspertów, działania artystyczne i pokazy filmowe. Konferencja, która odgrywa istotną rolę w budowaniu relacji polskich i zagranicznych instytucji i twórców, jest ważnym krokiem w kierunku szerszego włączenia polskiej kultury cyfrowej do światowego obiegu. Jest to szczególnie ważne zarówno na poziomie treści (produkcje, projekty artystyczne, inicjatywy kuratorskie), jak i na poziomie dyskursywnym obejmującym obecność w międzynarodowej debacie oraz świadomość istnienia wybranych twórców i instytucji poza granicami kraju.
Inicjatorem i organizatorem konferencji jest Instytut Adama Mickiewicza działający pod marką Culture.pl
Partnerami konferencji są Biblioteka Narodowa, Polona, FINA, Muzeum Polin, Aleksander Baron Chef, Centrum Cyfrowe, Wro Art Center, Wikimedia Polska, Kino Elektronik, PJATK, Centrum Nauki Kopernik, Fundacja Indie Games, We Are Museums, Cross Video Days, Fundacja Pełne Zanurzenie, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Pixel, Arte po polsku, NASK, Medialab Katowice, TR Warszawa, HTC.
Partnerem technologicznym jest Future Processing.
Bilety dostępne tutaj.
Więcej informacji na: www.digitalcultures.pl
Czym jest kultura cyfrowa?
Technologie cyfrowe stanowią dziś istotny element kultury. Sztuka posługująca się kodem cyfrowym znacznie wykroczyła poza przestrzeń galerii, w której prezentowane są interaktywne instalacje czy rzeźby wykonane dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii. Technologia przenika do sal teatralnych, jest silnie obecna w kinie, wspomaga codzienną pracę reporterów i dokumentalistów, pozwala na opowiadanie złożonych historii publiczności odwiedzającej muzea, digitalizację dziedzictwa kulturowego, a także umożliwia umiejscowienie najciekawszych opowieści w świecie gier komputerowych. Polska jest krajem mogącym się poszczycić niezwykle kreatywnymi twórcami, jak również światowej klasy muzeami narracyjnymi, które co roku przyciągają miliony widzów i są doceniane międzynarodowymi nagrodami jak European Museum of the Year Award 2016 dla Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, wyróżnienie EMYA dla Muzeum Śląskiego w 2017 czy nagroda muzealna Rady Europy 2016 dla Europejskiego Centrum Solidarności.
Kultura cyfrowa w Polsce
Kultura cyfrowa w Polsce jest stosunkowo młodą dziedziną, a jej dynamiczny rozwój obserwowany jest od 5-8 lat. Jednak historia bliskich relacji sztuki i technologii sięga lat 50. - działalności Zakładów Artystyczno Badawczych ZAB, inauguracji Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia i pierwszych programów Adama Słodowego, pioniera polskiego ruchu DIY (do it yourself).
Obecnie artyści i instytucje w coraz bardziej kreatywny i przemyślany sposób podchodzą do wykorzystania technologii. Szczególnie dużo uwagi przykuwa sektor gier, co jest w dużej mierze związane z światowym sukcesem serii gier "Wiedźmin". Konferencja ma służyć m.in pokazaniu zagranicznym gościom szerokiego, różnorodnego spektrum kultury cyfrowej w Polsce.
Kluczowe pojęcia
Augmented Reality - rzeczywistość rozszerzona, używanie technologii do poszerzenia doświadczenia poprzez mieszanie elementów wirtualnych z rzeczywistymi (wykorzystywana np. w grze Pokemon Go).
Virtual Reality - technologia, która dzięki stereoskopicznym okularom wytwarza w użytkowniku wrażenie zanurzenia się w wykreowanym komputerowo świecie i tym samym maksymalnie wpływa na jego zmysły i doświadczenie.
Interaktywny storytelling - projekty, których celem jest opowiedzenie historii najczęściej w sposób nielinearny, czyli nie trzymający się ściśle chronologicznego porządku narracji. Ważnym elementem jest interaktywność czyli możliwość sterowania fabułą przez widza.
Gamedev - branża związana z tworzeniem gier: twórcy, producenci, scenarzyści.
Webdoc - film dokumentalny lub reportaż prezentowany najczęściej w formie strony internetowej. Widz wybiera porządek fabuły i formy, w jakich jest ona prezentowana mając do wyboru elementy bloga, animacji, tekstu i filmu.