Kantor w technologii VR
#kultura cyfrowa
#teatr
#polska 100
Symulacja VR inspirowana teatrem Tadeusza Kantora będzie miała premierę 22 września w Teatrze Studio w Warszawie.
"Cricoterie" to interaktywny projekt kolektywu artystycznego Tale of Tales, który tworzą Auriea Harvey i Michaël Samyn. Symulacja zrealizowana w technologii VR nawiązuje do dziedzictwa jednego z największych twórców polskiego teatru, łącząc nowoczesne rozwiązania ze świata kultury i rozrywki cyfrowej. "Cricoterie" jest programem VR badającym cechy tego medium artystycznego oraz jego status w kontekście innych dziedzin sztuki. Projekt powstał w efekcie wizyty studyjnej Tale of Tales w Polsce, podczas której twórcy zafascynowali się dziedzictwem legendy polskiego teatru awangardowego. Następnie spędzili miesiąc na rezydencji w domu twórczości Tadeusza Kantora i Marii Stangret w Hucisku, gdzie intensywnie pracowali nad rozwojem programu.
Dla twórców istotne jest, że ich praca nie stanowi hołdu dla Tadeusza Kantora. W przypadku "Cricoterie" okazało się, że cechy teatru, a szczególnie teatru Kantora – z wykorzystaniem manekinów oraz obecnością na scenie samego autora ingerującego w przedstawienie – idealnie korespondowały z obszarem wirtualnej rzeczywistości. Problem statusu obiektów w przestrzeni VR okazał się bardzo inspirujący.
Auriea Harvey i Michaël Samyn tak opisują "Cricoterie":
W cyberprzestrzeni wszystko jest martwe. Żadna z rzeczy stworzonych przy pomocy komputera nie jest żywa. Niektóre z nich są trójwymiarowe, jak my. Inne oddychają, jak my. Wyglądają bardzo realnie. Nie jak ludzie, czy obiekty wypełniające nasz namacalny wszechświat. Nie jak idee, pojęcia, uczucia czy fantazje. Nawet nie jak odległe planety i gwiazdy, ledwo widoczne gdzieś tam w oddali. Są obecni tutaj i są realni, choć istnieją w rzeczywistości, którą możemy jedynie odwiedzić, ale nigdy jej naprawdę nie zaludnimy.
To właśnie tego typu sentymenty przyciągnęły nas do teatru Tadeusza Kantora. Na scenie Cricot 2 wszystkie obiekty były równe. Tablica, urządzenie, aktor, manekin. Wszystkie były elementami obrazu, który tworzył zawsze obecny na scenie reżyser – Tadeusz Kantor. Jego twórczość przypominała badanie, zgłębianie wspomnień, obrazów, zbiorowych i pojedynczych symboli. Eksperyment polegający na zbieraniu rzeczy w jednym miejscu, żeby zobaczyć, co się stanie. Co się stanie w środku tego doświadczenia. Program "Cricoterie" powstał pod wpływem inspiracji Kantorem. Nie jest to jednak rekonstrukcja, dokument, czy hołd. Bezwstydnie ukradliśmy jego sztukę, aby stworzyć swoją.
Podczas premiery w Teatrze Studio, która odbędzie się 22 września o godzinie 11, będzie można osobiście doświadczyć "Cricoterie" oraz wziąć udział w rozmowie z twórcami – Aurieą Harvey i Michaëlem Samyn. W ramach wydarzenia odbędzie się także dyskusja na temat remixu dziedzictwa i wykorzystania technologii w teatrze z udziałem Magdy Szpecht, Dawida Mlekickiego i Sandry Frydrysiak. Ilość stanowisk VR w trakcie premiery jest ograniczona.
Twórcy "Cricoterie" wezmą także udział w drugiej edycji konferencji Digital Cultures organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza 24 i 25 września w Kinie Iluzjon w Warszawie.
Autorzy: Auriea Harvey, Michaël Samyn
Produkcja: Tale of Tales
Koprodukcja: Instytut Adama Mickiewicza, Flanders Audiovisual Fund
Muzyka: Gerry De Mol
Partnerzy: Fundacja im. Tadeusza Kantora, Teatr Studio, World of VR
Koordynacja i produkcja: Anna Szylar, Antoni Burzyński, Michał Rogulski
Autor fotografii Tadeusza Kantora: Jerzy Borowski
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022. Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

Źródło: materiały prasowe, oprac. ZŁO, wrzesień 2018
iam
polska 100
tadeusz kantor
vr
dziedzictwo kantora
[{"nid":"47168","uuid":"29b5eb7c-5825-4527-b707-69c9d1ebbf45","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jacek Nag\u0142owski: VR to przysz\u0142o\u015b\u0107 do\u015bwiadcze\u0144 kolektywnych [WYWIAD]","field_introduction":"Jacek Nag\u0142owski opowiada Marcinowi Radomskiemu o wirtualnej rzeczywisto\u015bci jako medium filmu i sztuki.\r\n","field_summary":"Jacek Nag\u0142owski opowiada Marcinowi Radomskiemu o wirtualnej rzeczywisto\u015bci jako medium filmu i sztuki. ","path":"\/pl\/artykul\/jacek-naglowski-vr-to-przyszlosc-doswiadczen-kolektywnych-wywiad","topics_data":"a:1:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259633\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:16:\u0022#kultura cyfrowa\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:22:\u0022\/temat\/kultura-cyfrowa\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/2018-09\/naglowski_vr_3.jpg?itok=Scn95ZOA","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/2018-09\/naglowski_vr_3.jpg?itok=z8hnSbzS","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/2018-09\/naglowski_vr_3.jpg?itok=OjuDWigu","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/2018-09\/naglowski_vr_3.jpg?itok=XaXcq6bk","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/2018-09\/naglowski_vr_3.jpg?itok=aCfF8kdv","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"827","cover_width":"1240","cover_ratio_percent":"66.6935"}]